205 mi16
205 mi16
hej har ett problem.. d är så att när man gasar så stannar motorn på ca 2800-3000 rpm och jag har kollat så att d inte är vajern som fastnar å d är inte gas rullen heller...
har lite funderingar vad d kan vara kan d vara tomgångsmotorn lr fastnar spjället inne i insuget ?
MVH Carlsson
har lite funderingar vad d kan vara kan d vara tomgångsmotorn lr fastnar spjället inne i insuget ?
MVH Carlsson
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: 205 mi16
Carlsson wrote:hej har ett problem.. d är så att när man gasar så stannar motorn på ca 2800-3000 rpm och jag har kollat så att d inte är vajern som fastnar å d är inte gas rullen heller...
MVH Carlsson
Tjena Carlsson!
Om spjället fastnar eller inte bör du kunna ta reda på ganska omgående, har dock inte hört att just det har hänt förut, men men. Utgår från att du kör med öppet filter om det är en 205 mi16. Plocka av filter och LMM och titta in i gasspjället och se om porten fastnar, be någon gasa till dig eller dra i vajern själv. Om det skulle fastna borde varvtalet inte sjunka igen, utan ligga kvar. Stannar motorn på 3000 varv och vägrar varva vidare, eller fortsätter den sen att varva upp
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: 205 mi16
Carlsson wrote:hej har ett problem.. d är så att när man gasar så stannar motorn på ca 2800-3000 rpm och jag har kollat så att d inte är vajern som fastnar å d är inte gas rullen heller...
MVH Carlsson
Tänkte på en annan grej! Får du några felkoder när du startar och/eller kör nyckeltricket
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
hej.. jag testade att dra av tomgångsmotorn när den vara så mycket då gick den ner igen så d är väl den som fastnar.. hmm jag har inte testat nyckel tricket hur gör man d ? jag vet inte ens om min k´-lampa funkar..
men nu har jag ett nytt problem den vill bara gå på 3 ibland... jag har kollar signar till spridaren å kollat gnistan allt är ok... en ny spridare 954kr men jag funderar om d kan vara en is prop men jag har haft i k-sprit men jag har inte tankat den än.. för d felet har kommit när d börjar bli kallt ute...
ett till prob.. jag hade enoksson till hjälp när jag drog elen.. men bensin pumpen går hela tiden så jag får ta av batteripolen varje gång.. finns d nå relä till den som man kan koppla på tändningsströmm på lr ? skulle vara roligare att inte behöva ta av batteri polen varje gång.. jag leta efter ett relä men jag hörde inte vilket som klicka lr om d en va n+ått som klicka.
men nu har jag ett nytt problem den vill bara gå på 3 ibland... jag har kollar signar till spridaren å kollat gnistan allt är ok... en ny spridare 954kr men jag funderar om d kan vara en is prop men jag har haft i k-sprit men jag har inte tankat den än.. för d felet har kommit när d börjar bli kallt ute...
ett till prob.. jag hade enoksson till hjälp när jag drog elen.. men bensin pumpen går hela tiden så jag får ta av batteripolen varje gång.. finns d nå relä till den som man kan koppla på tändningsströmm på lr ? skulle vara roligare att inte behöva ta av batteri polen varje gång.. jag leta efter ett relä men jag hörde inte vilket som klicka lr om d en va n+ått som klicka.
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!
- danielr112
har för mig det är det gula som sitter i hanskfacket. eller kör du men 405ans kabelhärva? då finns det två relän som sitter i en svart box i motorutrymmet... det ena är till boxen o det andra till pumpen om jag inte missminner mig. har alla scheman hemma.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
Arne Lindgren wrote:Jag har för mig att det andra reläet är till lambdavärmingen.
Den har dom varsin hängsäkring också.
Båda får en styrjord från boxen som ska sluta dom när vevaxeln snurrar.
Värmningen och sopppumpen går på samma relä. Det andra reläet är till matningen till boxen.
Carlsson>> Det är inte så enkelt så att soppapumpsreläet har brännt fast då? har du kollat det.
Kolla annars om du har jordning från boxen till det reläet(till spolen) när bilen är avslagen. Det ska du inte ha.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
aha ok.. a jag vet inte den svartaboxen ska alltså inehålla 2 relän.. skulle man inte bara kunna styra dom med tändingsström då?`d måste ju funka ?
haha ja du dessa bilar a får boxera den till jobbet å ta upp boxen å kolla lite i den då
ingen som kan ha en aning om vad d kan bara som gör att den går på 3 ?
jag har en 88ans motor men lambda sonden ska jag koppla in en sån tycker ni? jag har ju en 85 så jag behöver ingen men kommer bilen att gå bättre om jag kopplar in den?
MVH Carlsson.
haha ja du dessa bilar a får boxera den till jobbet å ta upp boxen å kolla lite i den då
ingen som kan ha en aning om vad d kan bara som gör att den går på 3 ?
jag har en 88ans motor men lambda sonden ska jag koppla in en sån tycker ni? jag har ju en 85 så jag behöver ingen men kommer bilen att gå bättre om jag kopplar in den?
MVH Carlsson.
och nu till det största problemet.. bilen startar inte pumpen låter inte så jag hoppas iaf att inte pumpen kan ha gått.. men kan man bara ta av reläet å kabla den där så ska den väl funka om den inte är trasig lr ?
Hur har ni kopplat in den där motorn egentligen?
Blir lite fundersam när man läser att ni till och med kör utan lambda. Den måste du ju köra med som sundin säger.
Kör ni med mi16 härvan?
Är det inte bättre att försöka få bilen att fungera som den ska istället för att försöka koppla in nån extrareläer för att få pumpen att gå?
Kör ni med pumpen direkt matad från batteriet så skulle jag föreslå att du kopplar ur det direkt. Rätt farligt att ha sprutande bensin i motorrummet och du skulle ha otur att bilen tar eld.
Skriv hur ni kopplat in allt så kan det vara lättare att hjälpa till med felsökning.
Att bilen bara går på 3 cylindrar kan ha en massa orsaker.
3 grundgrejer:
* Soppa?
Orsak:
Igensatt spridere eller dålig kontakt till spridaren. Kabelbrott kan också vara en orsak
* Gnista
Orsak:
Kass tändkabel, stift, dålig rotor eller fördelare. Fukt kan ställa till en del problem i tändsystemet.
* Komp?
Orsak:
Kass kolvring, kass ventil eller annan mekansik skada på den cylindern
Blir lite fundersam när man läser att ni till och med kör utan lambda. Den måste du ju köra med som sundin säger.
Kör ni med mi16 härvan?
Är det inte bättre att försöka få bilen att fungera som den ska istället för att försöka koppla in nån extrareläer för att få pumpen att gå?
Kör ni med pumpen direkt matad från batteriet så skulle jag föreslå att du kopplar ur det direkt. Rätt farligt att ha sprutande bensin i motorrummet och du skulle ha otur att bilen tar eld.
Skriv hur ni kopplat in allt så kan det vara lättare att hjälpa till med felsökning.
Att bilen bara går på 3 cylindrar kan ha en massa orsaker.
3 grundgrejer:
* Soppa?
Orsak:
Igensatt spridere eller dålig kontakt till spridaren. Kabelbrott kan också vara en orsak
* Gnista
Orsak:
Kass tändkabel, stift, dålig rotor eller fördelare. Fukt kan ställa till en del problem i tändsystemet.
* Komp?
Orsak:
Kass kolvring, kass ventil eller annan mekansik skada på den cylindern
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
jag har hittat vad d är för fel när den går på 3 iaf de blixtrar lite vid tändspolen
pumpen.. eh jag vet inte hur den är kopplad den går ju hela tiden så jag tar av polen efter jag kört den varje gång.. d va därför jag ska koppla relät på tändnings ström istället...
ja lambdan d är ju en 88 motorn som sakt.. men jag menar går bilen sämre om inte lambdan är in kopplad lr? för efter som jag har en 85ans kaross så behöver jag ju inga avgas värden ok om ni förstår.. annars får jag väl ta ner avgassystemet å svetsa dit en lambda sond..
´
ingen som har en tändspole att sälja till min mi16då? ska fråga på köpes oxå iofs men om nån ser så pma plz..
MVH Carlsson
pumpen.. eh jag vet inte hur den är kopplad den går ju hela tiden så jag tar av polen efter jag kört den varje gång.. d va därför jag ska koppla relät på tändnings ström istället...
ja lambdan d är ju en 88 motorn som sakt.. men jag menar går bilen sämre om inte lambdan är in kopplad lr? för efter som jag har en 85ans kaross så behöver jag ju inga avgas värden ok om ni förstår.. annars får jag väl ta ner avgassystemet å svetsa dit en lambda sond..
´
ingen som har en tändspole att sälja till min mi16då? ska fråga på köpes oxå iofs men om nån ser så pma plz..
MVH Carlsson
Carlsson wrote:...ja lambdan d är ju en 88 motorn som sakt.. men jag menar går bilen sämre om inte lambdan är in kopplad lr? för efter som jag har en 85ans kaross så behöver jag ju inga avgas värden ok om ni förstår..
bilen går sämre då den förväntar signal från lamda för att ställa bränsleblandning...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.