Fjäderbrott
Fjäderbrott
Hej
Höger framfjäder gick av på min 605 3.0 -93
Fjädern stack också sönder drivaxeldamasken.
Kan jag byta fjäder och damask utan att ta ut fjäderbenet helt?
Är det något särskilt jag ska tänka på?
Mvh Kenneth
Höger framfjäder gick av på min 605 3.0 -93
Fjädern stack också sönder drivaxeldamasken.
Kan jag byta fjäder och damask utan att ta ut fjäderbenet helt?
Är det något särskilt jag ska tänka på?
Mvh Kenneth
605 3.0 -93 Cresent city-bike 94
Fyll på med ordentligt med fett i knuten innan du petar dit ny damask..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
- Magnus Janard
Magnus Janard wrote:Hej
Har en kompis som fick fjäderbrott på sin 605 ´a och det tog peugeot på sig och bekostade hela bytet samt bärgningså om du inte har bytt än så kanske det är värt att slå peugeot en pling
På en 13 år gammal bil???
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Magnus Janard
Nope
Det ville de inte göra gratis, in alles med damask runt 3.000-4.000. Men tack för tipset!
Efter 10-15000 mil räknas fjädern som försliten.
De rekommenderade att byta lagring för fjädern också.
Fjäderbrott menade de beror på att fjädern inte rör sig tillräckligt i lagringen.
Tänkte bifoga reservdelsbild från min dator men fattar inte hur?
Jag har svårt att tänka mig att inte bilen påverkas av att sätta in en helt ny fjäder på 1 sida i en bil som gått 15.000mil?
Det är ju lättast att lämna in den men med lite bistånd härifrån och skroten samt min beställda piratverkstadshandbok från England kanske jag kan lära mig att hantera denna fransyska
utan att bli ruinerad.
Mvh Kenneth
[/img]
Det ville de inte göra gratis, in alles med damask runt 3.000-4.000. Men tack för tipset!
De rekommenderade att byta lagring för fjädern också.
Fjäderbrott menade de beror på att fjädern inte rör sig tillräckligt i lagringen.
Tänkte bifoga reservdelsbild från min dator men fattar inte hur?
Jag har svårt att tänka mig att inte bilen påverkas av att sätta in en helt ny fjäder på 1 sida i en bil som gått 15.000mil?
Det är ju lättast att lämna in den men med lite bistånd härifrån och skroten samt min beställda piratverkstadshandbok från England kanske jag kan lära mig att hantera denna fransyska
Mvh Kenneth
[/img]
Lagat!
Medans bilen stod på parkeringen gick fjädern av på andra sida också och slog av bromsslangen!
Jag införskaffade ett par fjädrar från skroten och från Peugeot drivaxeldamasken som slogs sönder av det första fjäderbrottet och bromsslang.
Det var inga problem att reparera detta. Var som på 309/405 vad jag kan minnas, snare lättare eftersom utrymme var större.
Fjädrarna var knöliga att trycka ihop tillräckligt pga av deras form men men det gick fint efter ha förstått att jag måste sätta fjäderspännarna ovanpå "fjäderbenstallriken"
Jag tog också isär fjäderbenslagrena genom att försiktigt vika upp plåtkanten och efter rengörning och återfettning försiktigt knacka ner kanten igen. Sen rullade de tyst och lätt.
Drivaxeldamasken gick lätt att dra sätta på efter jag följt ett tips om att med tving och träklossar fixera drivaxeln mot länkarmen, ta ett långt järn som jag satte mot innerdelen av knuten och kunde stå framför bilen och ge knuten en "kyss"via järnet med handslägga .
Det var lite märkliga klämmor "Clic-R" till damasken en sån tång kostade 800, men de gick fint att dra ihop med en hovtång som jag trätt förlängningsrör på skaftet för att få kraft.
Luftnippeln på bromsoket gick inte att lossa men det gick bra att lufta ur genom att inte dra åt bromslangen vid oket helt, innan jag pumpat ur några dl bromsolja.
Allt gick så lätt att det var roligt.
Tja, men såklart inte att höger handbromsvajer gick av när jag ställde bilen för att reparera fjädrarna och att skruvarna till bromskivorna måste borras ur och att bromsbackfästena i bromsskölden var upprostade och att bromsbackerna och monteringsatsen var slut. Plus att bara 1,5cm av innersidan av bromskivorna var slitna. *skratt*
Men Peugeot är ju "Teknik med känsla" Ofta är dock känslan vansinne!
Jag införskaffade ett par fjädrar från skroten och från Peugeot drivaxeldamasken som slogs sönder av det första fjäderbrottet och bromsslang.
Det var inga problem att reparera detta. Var som på 309/405 vad jag kan minnas, snare lättare eftersom utrymme var större.
Fjädrarna var knöliga att trycka ihop tillräckligt pga av deras form men men det gick fint efter ha förstått att jag måste sätta fjäderspännarna ovanpå "fjäderbenstallriken"
Jag tog också isär fjäderbenslagrena genom att försiktigt vika upp plåtkanten och efter rengörning och återfettning försiktigt knacka ner kanten igen. Sen rullade de tyst och lätt.
Drivaxeldamasken gick lätt att dra sätta på efter jag följt ett tips om att med tving och träklossar fixera drivaxeln mot länkarmen, ta ett långt järn som jag satte mot innerdelen av knuten och kunde stå framför bilen och ge knuten en "kyss"via järnet med handslägga .
Det var lite märkliga klämmor "Clic-R" till damasken en sån tång kostade 800, men de gick fint att dra ihop med en hovtång som jag trätt förlängningsrör på skaftet för att få kraft.
Luftnippeln på bromsoket gick inte att lossa men det gick bra att lufta ur genom att inte dra åt bromslangen vid oket helt, innan jag pumpat ur några dl bromsolja.
Allt gick så lätt att det var roligt.
Tja, men såklart inte att höger handbromsvajer gick av när jag ställde bilen för att reparera fjädrarna och att skruvarna till bromskivorna måste borras ur och att bromsbackfästena i bromsskölden var upprostade och att bromsbackerna och monteringsatsen var slut. Plus att bara 1,5cm av innersidan av bromskivorna var slitna. *skratt*
Men Peugeot är ju "Teknik med känsla" Ofta är dock känslan vansinne!
-
Leif Karlsson
- Guldmedlem

Leif wrote:Min bytte de också fjädrar på, då var den 10 år gammal, och hade gått mer än 20000-mil.
Jag passade då på att byta hela fjäderbenen, och montera sänkningsfjädrar, behövde bara betala för materialkostnaden.
Jo, jag har förstått att andra har fått jobbet gjort av Peugeot. Ni kanske är sötare än jag
Detta är min 3:e Pegg och mina kontakter med dem är bara enstaka reservdelar som jag inte får tag i på annat håll så de behöver ju inte tänka "goodwill"
Hursom kostade delarna 800kr och jag har lärt mig massor genom att göra det själv.
Så jag är inte alls avis