Vandrande tomgång GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
309perra

Vandrande tomgång GTI

Post by 309perra »

Denna fråga har säkert ställts förut..

Menmen: Vad beror oftast vandrande tomgång på?

Motorn är 1.9, 105hk med kat och tomgången vandrar mellan ca 500rpm till 1200, när den är varm. Stabil när den är kall.
Jag har kollat de flesta mätvärden man kan kolla enl. Haynes bok. Även om just denna motor inte finns med i boken.
Sen är nog topplockspackningen dålig, den drar knappt någon olja men det är geggigt i oljelocket. Men det kan väl inte påverka tomgången?

Pleeease! Hjälp. :(
Callek

Post by Callek »

Läckande vakumslangar brukar vara en klassiker, ryck även loss alla kontakter du hittar och spraya med 5-56.

Tror inte topppackningen är dålig bara för att du har majonäs under oljelocket, det brukar vara den fina franska vevhusventen som spökar under det kallare halvårdet. Dvs helt normalt ;)
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Alvin

Post by Alvin »

När jag ställde samma fråga var tipset att kolla slangen vid oljepåfyllning
så att inte den var sprucken. Det påverkar tydligen tomgång.
309perra

Post by 309perra »

Precis såna svar jag ville ha! Har redan ryckt/sprayat de flesta givare/kontakter men ska testa att böka fram slangarna.
Tackar!
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

säkerligen tjuvluft någonstans... vet inte om det finns tillsatsluftsslid på sådana motorer men det borde finnas/tyckte jag såg en på en bild här nyss... den innehåller bimetall som efter värmen ska styra tomgång.

eller så är jag helt och cyklar eftersom det inte finns på din bil, kolla givare annars som de sagt tidigare
309perra

Post by 309perra »

Jo det sitter en sådan. Den sitter bara så jäkla illa till att jag bara kollat att det inte är avbrott i den.. :? Får kanske testa att byta den med nån skrotvariant.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Hade problem med min, kollade givare och lufssliden, det var den som strulade för min del. det är värt det =)
Post Reply