Var köper jag en dragkrok till 407SW biligast?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
AdamL

Post by AdamL »

Eller ska man låta Peugeots verkstad fixa till det med oryginal? Ska man satsa på 7 eller 13 pol kontakt?
407 SW Hdi? Jag har en!
fuzz

Post by fuzz »

Använd 7polig då det istortsätt är standard. har bara sett 13polig någon gång. då var det på nån amerikanare.
nevyn

Post by nevyn »

Jag ska satsa på 7-polig, men vet man att man kanske kommer köra med 13 är det bättre att montera 13-polig och använda adapter eftersom man då slipper kablar till adaptern.

Största användning av 13-poligt är väl till husvagnar nåt som jag aldrig kommer att dra.
Björn Holmberg

Post by Björn Holmberg »

Vet inte hur det är på 407:an men jag köpte nyligen till min 307:a och där skiljde det några hundralappar mellan Peugeot (Monoflex) och om man köpte på någon raggarfirma (typ mekonomen el dy). Dessutom var Peugeot den enda som kunde prestera en speciellt anpassad kabelhärva.

Däremot ville de ha nästan 3k för monteringen så det kunde de ju glömma.

Jag monterade själv och visst, det tog en hel del tid jämfört med en mek men det var inte svårt och alla fästen och dy. på bilen är anpassat från fabrik. Det skulle gått ännu fortare om jag inte kollat på instruktionen från Monoflex för han som skrivit den måste haft en trasig DNA-stege.

Elen var ännu enklare, peta hål i en färdig genomföring och koppla in en kontakt på vardera baklyse mellan lyset och ordinarie kabel.

Besiktigade på SBP och de hade inget att invända förutom att jag rostskyddat bultar och muttrar för "man blir ju så smutsig då" (jävla saftskallar).

Lycka till
307 XS 2.0 Kombi -03
C2 1,4 VTR -04
andcar

Re: Var köper jag en dragkrok till 407SW biligast?

Post by andcar »

AdamL wrote:Var köper jag en dragkrok till 407SW biligast?
Hur går det? Vilken lösning blev det? Monterat själv?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Björn Holmberg wrote:Vet inte hur det är på 407:an men jag köpte nyligen till min 307:a och där skiljde det några hundralappar mellan Peugeot (Monoflex) och om man köpte på någon raggarfirma (typ mekonomen el dy). Dessutom var Peugeot den enda som kunde prestera en speciellt anpassad kabelhärva.

Däremot ville de ha nästan 3k för monteringen så det kunde de ju glömma.

Jag monterade själv och visst, det tog en hel del tid jämfört med en mek men det var inte svårt och alla fästen och dy. på bilen är anpassat från fabrik. Det skulle gått ännu fortare om jag inte kollat på instruktionen från Monoflex för han som skrivit den måste haft en trasig DNA-stege.

Elen var ännu enklare, peta hål i en färdig genomföring och koppla in en kontakt på vardera baklyse mellan lyset och ordinarie kabel.

Besiktigade på SBP och de hade inget att invända förutom att jag rostskyddat bultar och muttrar för "man blir ju så smutsig då" (jävla saftskallar).

Lycka till

3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!
------------------------------------------------------------------------

Arg på vekstäderna som vanligt. . Du borde ju veta att man går efter en tidslista. Även om man gör det på en timma så betalar man för den tiden som det är anslaget i listan!
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Michael
Crew
Crew

Post by Michael »

Vet inte hur det är med Peugeot.

Men jag monterade en mekonomen krok på en V70. Iof inga problem. Men det var inte samma kvalitet som original, då kroken började glappa (det var en som man kunde plocka bort) efter några mil. Sen blev vi påkörda bakifrån och fick en originalkrok monterad. Helt klart bättre, inget glapp alls.

/Micke
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fredrik Pettersson wrote:3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!

Arg på vekstäderna som vanligt. . Du borde ju veta att man går efter en tidslista. Även om man gör det på en timma så betalar man för den tiden som det är anslaget i listan!

Javisst vet jag det. Senast jobbade jag på Honda och dom hade 3 timmar listat på dragmontering på CRV. Självklart gjordes det ju på 1 timme.
MEN DET GER VÄL FÖR f*n INTE VERKSTAN RÄTT ATT TA BETALT FÖR 2 TIMMAR EXTRA?

Det är ju jäkligt bra för verksamheten om 1 mekaniker kan debitera för 24 timmar varje dag när han jobbar 8 :lol:
Last edited by HellMek on Thu Apr 13, 2006 17:42, edited 1 time in total.
nevyn

Post by nevyn »

TheDagger wrote:3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!

Du vill inte veta vad Volvo ville ha för att montera min dragkrok... :D

Ok jag säger det ändå, 3300:-

Jag gjorde själv jobbet på 2 timmar. Då berodde ca 45 minuter på att jag slarvat bort min 18mm hylsa.. Och just de bultarna var locktitade...

Angående att köpa original eller inte, brink är väl i stort sett enda tillverkaren av dragkrokar, och brukar även tillverka org.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nevyn wrote:
TheDagger wrote:3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!

Du vill inte veta vad Volvo ville ha för att montera min dragkrok... :D

Ok jag säger det ändå, 3300:-

Jag gjorde själv jobbet på 2 timmar. Då berodde ca 45 minuter på att jag slarvat bort min 18mm hylsa.. Och just de bultarna var locktitade...

Angående att köpa original eller inte, brink är väl i stort sett enda tillverkaren av dragkrokar, och brukar även tillverka org.

Jag har en viss förståelse om man kommer asandes på ett drag man köpt någon annanstans, men köper man det på samma firma som ska montera det får dom ju va humana. 6-7k för ett drag monterat och klart är inte försvarbart.

Själv monterade jag ett begagnat på en XM för 600 spänn, det är mer rimligt.
Fredrik Pettersson

TheDagger wrote:
Fredrik Pettersson wrote:3000 för nån timmes jobb? Dom är ju f*n inte friska nånstans!

Javisst vet jag det. Senast jobbade jag på Honda och dom hade 3 timmar listat på dragmontering på CRV. Självklart gjordes det ju på 1 timme.

Det är ju jäkligt bra för verksamheten om 1 mekaniker kan debitera för 32 timmar varje dag när han jobbar 8 :lol:

Du. . hissen går inte ända upp va...?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fredrik Pettersson wrote:
TheDagger wrote:

Det är ju jäkligt bra för verksamheten om 1 mekaniker kan debitera för 32 timmar varje dag när han jobbar 8 :lol:

Du. . hissen går inte ända upp va...?

Jag önskar att du kunde använda dina kunskaper till att hjälpa folk istället för att förpesta tillvaron för övriga forumsmedlemmar, för det är faktiskt det enda du gör. Inte ett enda vettigt inlägg har jag sett dig skriva.
Fredrik Pettersson

Som sagt. . hissen. . .Övriga? Det är väl mest dig. . :lol:
Peugeotmek

Inte så lätt!!

Post by Peugeotmek »

Har monterat drag på 407 och det kan strula rejält när man ska programmera bilen att det finns drag och en extra styrbox för detta!!
Själva monteringen är som vilken bil som helst men sen är det inte roligt längre! :cry:
Även struligt på nya 307 med can-can system.
Nik

Post by Nik »

Fredrik Pettersson wrote:Som sagt. . hissen. . .Övriga? Det är väl mest dig. . :lol:

Bitter?? :roll:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Fredrik Pettersson

Blir bara bitter när man klankar ner på verkstäder hela tiden. . annars är jag mest glad. . :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fredrik Pettersson wrote:Blir bara bitter när man klankar ner på verkstäder hela tiden. . annars är jag mest glad. . :wink:

Ja du satt själv och sa för lite sen att du ALDRIG fuskar på ditt jobb, nu sitter du och säger att det är helt normalt att ta betalt för 3 timmar när jobbet tar 1. Hur ska du ha det?
Och du har tydligen inte fattat att jag själv jobbat i branchen i många år och sett skiten från insidan. Jag vet precis hur mycket det fuskas därför gillar jag inte verkstäder, i synnerhet inte märkesverkstäder som tar dubbelt betalt för sin halva kompetens. Hur f*n står Richard ut med dig? Han verkar ju ha vett i huvet.

OCH VAD I H-vete MENAR DU MED HISSEN?
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Lugna er nu pojkar och lägg av med påhoppen :wink:

Det Fredrik menar är nog att det står kanske 2 eller 3 timmar i listan, det är normalt vad det ska ta, ligger man i och jobbar hårt gör man det kanske på 1-1,5 timme. då tar man ju ändå betalt för det som står i listan som kanske är baserad på mer normal arbetstakt

det är ju så man tjänar pengar, gör vinst...., man ger ett pris och sen gör man det bättre än så för att tjäna en hacka, surt för konsumenten, bra för ägaren men så är det med allt här i samhället
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Fredrik Pettersson

TheDagger wrote:
Fredrik Pettersson wrote:Blir bara bitter när man klankar ner på verkstäder hela tiden. . annars är jag mest glad. . :wink:

Ja du satt själv och sa för lite sen att du ALDRIG fuskar på ditt jobb, nu sitter du och säger att det är helt normalt att ta betalt för 3 timmar när jobbet tar 1. Hur ska du ha det?
Och du har tydligen inte fattat att jag själv jobbat i branchen i många år och sett skiten från insidan. Jag vet precis hur mycket det fuskas därför gillar jag inte verkstäder, i synnerhet inte märkesverkstäder som tar dubbelt betalt för sin halva kompetens. Hur f*n står Richard ut med dig? Han verkar ju ha vett i huvet.

OCH VAD I H-vete MENAR DU MED HISSEN?

Såå ja....inte va syyyrgubbe nu... :wink: Nu röker vi en hövding och blir sams igen.... :idea: :D
Post Reply