ny 205 gti med rasad bakvagn

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
dr.david

ny 205 gti med rasad bakvagn

Post by dr.david »

Hej!
Jag har precis köpt en 205 GTI -89 billigt. Tyvärr är bakvagnen rasad (stum) och jag funderar på att sälja bilen igen då jag inte är speciellt mekkunnig :cry:
Å andra sidan gillar jag bilen, och undrar om det ÖHT är lönt att lämna in den på verkstad för reparation - eller kostar det skjortan?
Amar

Post by Amar »

en bättre beggad axel kostar runt tusingen och tar kasnke nån timme att byta..

var i landet finns du? finns alltid nån i klubben som kan skifta axeln åt dig billigt.
dr.david

Post by dr.david »

Jag bor i Helsingborg, skåne.
Hittat en 205a på skroten med hyfsad bakaxel, kanske kunde plockat den om någon ville hjälpa mig att byta?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

förvisso jobbar jag i ängelholm men lär inte hinna hjälpa dig. ta det som en möjlighet att lära dig meka. att byta bakaxel är inte svårt om du tar den från en gti efter 89 och har nånstans att meka. den sitter med i princip 6 bultar i kaross och ett par i ett ''band'' som sitter runt bakaxel röret.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
dr.david

Post by dr.david »

Ok, jag vet i f*n om jag vågar ge mig på det. Jag har tummen mitt i handen och kanske sabbar mer än jag lagar... Jag köpte faktiskt bilen i Ängelholm på en bilfirma för 900 kr - tro det eller ej.
Jag har fått 5000 kr i bud för den av en kompis, men jag tycker samtidigt att det är synd att sälja den. Fin i lacken, ingen rost nånstans.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

är du nogrann o tar det lugnt tror jag det är mindre risk du sabbar nåt. har du nånstans att meka och inte behöver bilen så du kan ställa den om du kör fast så är det lugnt.

köpte du den på bilbazaar eller? han brukar bara kasta bilar efter en om dom krångla och tjata om att de som bytt in dem lurat han... dessutom säger han att vi svenskar är helt hysteriska om kamrem... :roll: :lol:
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
dr.david

Post by dr.david »

Ok, jag kanske kan ta några till hjälp också.
Var nära på att byta den mot en 740 GLE igår. Det är kanske ingen kul bil, men den var iallafall skattad och bes.

Nä, jag köpte den på bilnilsson, dom hade "nattrea" 18-24.
I annonsen stod det "Peugeot 205 GTI 15900:- inatt 900:-"
Så jag ställde mig först i kön redan kl 16.30 och fick slå mig fram.
Lite trist att axeln är stel för det är ju en aning obevämt att köra :roll: Fast det visste jag ju när jag köpte den. Vet inte hur jag tänkte...
danielr112

Post by danielr112 »

dr.david wrote:Ok, jag kanske kan ta några till hjälp också.
Var nära på att byta den mot en 740 GLE igår. Det är kanske ingen kul bil, men den var iallafall skattad och bes.

Nä, jag köpte den på bilnilsson, dom hade "nattrea" 18-24.
I annonsen stod det "Peugeot 205 GTI 15900:- inatt 900:-"
Så jag ställde mig först i kön redan kl 16.30 och fick slå mig fram.
Lite trist att axeln är stel för det är ju en aning obevämt att köra :roll: Fast det visste jag ju när jag köpte den. Vet inte hur jag tänkte...

mycket bra pris ändå..

får ju 1000kr på skroten här annars :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Sliced

Post by Sliced »

Tips.. Hissa bakänden på pallbockar, låt den stå på framhjulen.. :) Sätt inte pallbockar bakom framhjulen.. Du upptäcker varför.
Bestäm om du ska behålla oken.. lossa dom och häng upp dom, lossa bandet som säkrar tanken, lossa bultarna i stagen i bakänden, palla under med klossar under axeln och sänk ner på en domkraft där reservdäcket sitter tills axel och bil vilar på klossarna. Lossa dom 4 bultarna ovanpå axeln och hissa bilen.. ta bort axeln och lägg dit den nya..
Montera i omvänd ordning.
Knöligast är att styra nya axeln i bulthålen.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

du fixar att byta. upp med baken på den (jag lyfte den med garagedomkraft under bakaxelröret... vet ej om det är helt rätt att göra?)... in med pallbockar o så är det bara att sätta igång. av med avgas. ta av bromsoken och häng dem i nåt i karossen i hjulhuset med typ ståltråd. lossa först stålbandet om röret. sätt en garagedomkraft under bakaxelröret. sen lossar du de sex bultarna till bakaxeln som du hittar i golvet i bagaget (två under vita plastlock... dessa går till två bussningar som rostar... kolla dem o byt vid behov... kostar ca 165,-/st på peugeot). släpp ner bakaxeln sakta o kolla så inget tar i. jag fick jucka bakaxeln fram o tillbaka med foten mot bakre delen av bakaxeln som sitter under bakre ljuddämparen.

vet inte om det är lättare att ha på hjulen i detta läge så man kan rulla den. jag tog aldrig av min bakaxel helt då jag bara böt bussningarna o svetsa i en balk när jag hade av min. det finns fler som gjort detta som kan svara.

edit... arne hann först. han har vunnit en flaska trocadero
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
dr.david

Post by dr.david »

Tack för tipsen!
Jag har fått erbjudande om hjälp från en på forumet som bor i skåne. Nu ska det lagas! :D

Tänkte först sälja men går det att laga så varför inte...
Sliced

Post by Sliced »

Robert.. jag sänkte ner bakaxeln från bilen och hissade upp den nya axeln första gången.. ett jäkla bök att styra.

Sänka ner bil och axel på golvet och lyfta upp bilen utan axel var mycket lättare och troligen är de lättare att montera så också.

Ååååhh... trocadero.. :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

dr.david wrote:Tack för tipsen!
Jag har fått erbjudande om hjälp från en på forumet som bor i skåne. Nu ska det lagas! :D

Tänkte först sälja men går det att laga så varför inte...

på svängiga vägar är 205an skitkul MED FUNGERANDE fjädring. har alltid ett leende på läpparna de sista km hem till veinge. svängar med åkrar på var sida i ett par km... kan skära kurvorna eftersom jag ser 1km bortom svängen
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
309perra

Post by 309perra »

Hur stor är egentligen chansen att man hittar en fräsch bakaxel på skroten... Och hur kan man nånsin vara säker på att just den är fräsch?? Man ser ju inte lagerbanorna direkt..
Vad jag förstår är det enda raka att renovera skiten.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

309perra wrote:Hur stor är egentligen chansen att man hittar en fräsch bakaxel på skroten... Och hur kan man nånsin vara säker på att just den är fräsch?? Man ser ju inte lagerbanorna direkt..
Vad jag förstår är det enda raka att renovera skiten.

antagligen. men har man en vid sidan om kan man renovera den och köra bilen ändå. jag ska göra en massa rokad mellan mina två bilar o tre bakaxlar snart. ser inte fram mot det.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
dr.david

Post by dr.david »

robert306gti wrote:på svängiga vägar är 205an skitkul MED FUNGERANDE fjädring. har alltid ett leende på läpparna de sista km hem till veinge. svängar med åkrar på var sida i ett par km... kan skära kurvorna eftersom jag ser 1km bortom svängen

Roligare än en 745? :wink:
En till som vill byta mot en 745 automatare -89 rakt över mot min
Nik

Post by Nik »

Tycker det är humöret som avgör vilken som är roligast. 205 gti är väl kanske lite småtradig iom att den är så jävla seg.
Men 205 mi16 är tveklöst roligare än det mesta på denna sidan 100kkr-strecket! Och allt om man sätter gränsen vid 50kkr.
Så skicka i en mi16 och skratta varje gång du är ute o kör :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
dr.david

Post by dr.david »

Jag skulle vilja ställa på bilen och besiktiga den trots att bakaxeln är körd. Vad säger besiktningen om det? Dom brukar inte kolla om bilen är sne, mer att hjulen inte är lösa och det är dom inte.
Hade varit bra att se vad som är fel på den. Är det allt för många småfel så blir det byta mot 745 el skroten :cry:
Amar

Post by Amar »

dr.david wrote:
robert306gti wrote:på svängiga vägar är 205an skitkul MED FUNGERANDE fjädring. har alltid ett leende på läpparna de sista km hem till veinge. svängar med åkrar på var sida i ett par km... kan skära kurvorna eftersom jag ser 1km bortom svängen

Roligare än en 745? :wink:

utan tvekan.... som att jämföra en gokart mot en ålandsfärja..
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Det blir en 2a stel bakaxel.
Köpte min vinterbil -89a som fått 2a på besiktningen för
just stel bakaxel,men väl hemma med bilen så ställde
vi oss två man på kofongaren bak och hoppade lite så den
lossnade.Åkte dagen efter på ombesiktning fick UA i protokollet.
Så med lite tur så kanske du kan gunga loss den,men den
behöver säkert bytas eller renoveras
205 GTI-86 som blöder i toppen
Post Reply