framvagnsklonk

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

framvagnsklonk

Post by Amar »

nu efter lunda-körningen så klonkar det frickt över ojämnheter vid höger framhjul...

det vibrerar också i ratten vid inbromsning i lagliga hastigheter

k-stagen har det körts med i ca 2månader, så jag misstänker itne de även fast symptomen kan lika gärna vara sådana.

spindelleden är min nästa gissning då det är den svagaste punkten på just 106orna enligt bilprovningens statistik. och vad jag hört så brukar glappande spindelled just visa sig med klonkningar och vibrationer vid inbromsning.

någon som kan bekräfta eller dementera?
hur kan man kolla vad det är som glappar? har redan ryckt i hjulet o det är itne styrled elelr hjullager iaf :D

om det är spindelleden, ska man då ta o byta andra sidan också, eller ska man bara byta den glappande sidan?

calle: var köpte du dina spindeeleder och vad kostade de? något artikelnummer?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tycker du ska byta rubbet, inget att hålla på att snåla med. Tror nog Autofrance kan trolla fram det du behöver till bra pris med. Byt båda spindelleder, styrleder och k-stag och du ska se att det blir en helt annan bil att köra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Amar

Post by Amar »

k-stagen byttes vid sänkningen.. dvs för ca 2månader sen.. hasr aksnke rullat 100mil eller så..

styrlederna glappar itne vad jag kunde k
nna mig fram till genom att rycka i hjulet, så spindellederna är min bästa gissning..

tar nog o byter båda samtidigt... får se om jag har pengar till polyurethanbussningar när länkarmarna ändå är nere från bilen.. :D
Amar

Post by Amar »

när man ändå ska ner med länkarmen o byta spindelleder så funderar jag på att sätta dit powerflex bussnignar också..

är det några fördelar med det och kommer det att märkas någon skillnad med de?
nevyn

Post by nevyn »

Powerflex tillverkar väl inga bussningar till 106:an?
Amar

Post by Amar »

nevyn wrote:Powerflex tillverkar väl inga bussningar till 106:an?

inte?

http://www.powerflex.co.uk/
Callek

Post by Callek »

Powerflex tillverkar bara den mellersta bussningen till bärarmarna, samt bussningen till k-hämmaren fram och till bakvagnen har jag för mig?
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
nevyn

Post by nevyn »

Äh vafan har jag fått det från... Jag har bestämt för mig att jag snackade med Forza och att de inte hade.... Kanske var nåt annat.

I alla fall har jag powerflex på min V70, o jag vet inte... Märker ingen skillnad mellan de nya och de gamla. Och då påstod ändå SBP att de gamla var tokslut.

Men vafan de kostar ju inte mer än vanliga gummibussningar så kör på det så kan du ju tala om vad du tyckte. Det kanske märks mer på en 106:a än på en V70.

I 106:an har man ju åtminstone någon form av känsla av kontakt med vägen.

:roll:
Amar

Post by Amar »

vad jag läst på RR så ska det iaf kännas skillnad mellan original och powerflex.

var ute i gds hall igår o ryckte lite, så tyckte jag att alla bussnignar flexade lite lagom, så jag slår på stort o byter ut allt i framvagnen. tom k-stagets bussningar.

bestälde precis de främre länkarmsbussningarna och k-stagets bussningar från dalhems och får böta 400kr för 4st bussnignar i polyurethan..
tyvärr e det väntetid som med allt till 106:an :(
Mozzarella

Post by Mozzarella »

När en spindelled glappade för mig så klonkade det i framvagnen i gupp. Jag trodde först att k-staget gett upp, men klonket försvann när spindelleden byttes. Fast som sagt tidigare, så kan det klonka i alla leder om de är slut. Vad det gäller polyuretanbussningar så har jag bytt till såna på en annan bil jag äger och den blev stabilare i högfart, men annars har jag svårt att säga att jag känt någon större sklinnad jämfört med fräscha gummibussningar.
Citroen Jumpy -98
nevyn

Post by nevyn »

Jag har mer vägljud i v70n efter bussningsbytet...
Post Reply