Hackande mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Nicklas

Hackande mi16

Post by Nicklas »

Börjar bli jävligt sne på bilen nu... haft den igång en vecka iår och redan strul.

tomgången har alltid levt sitt liv på den bilen, 205mi16, men det har man kunnat leva med, men nu börjar den hacka och tveka när man ligger typ på motorvägen med jämn gas, säg 4000varv för att ibland dö helt o hållet. Hoppas iofs igång efter en stunds rullande.

Kan stå på tomgång vid ett rödljus och tomgången svajar mellan 500-1000 varv för att helt plöstligt dö och inte kunnas starta på 3-4min.

Går bra vid fullgas, ingen nämvärd tvekan eller slöhet där. Bara tomgång och vid jämn gas.

Står man och varvar lite så "bluddrar" den mer än innan.

Det jag gjorde idag var att efter ja sökte lite på forumet så bytte jag tändmodulen som tydligen kunde ge dessa symptom. Bytte den ivf utan resultat.

Rengjorde kontaktstyckena vid soppareläet, tändningsreläet, lambdasonden, ÖDP:n, spjällhuskontakten och luftmassemätaren helt utan resultat.

Rengjorde och smörjde även upp tomgångsmotorn, även det utan resultat.

Kan tillägga att det sker bara när bilen är varm, eller ja mestadels då.

Bjuder med lätthet på en platta öl el. likn till den som kommer med tips som får detta att sluta, är så jävla lack på att det alltid ska strula.

Nån som har en idé om vad det kan vara för fel?
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Hade nog chansat på att lambdan är slut... Iom att du kollat upp kontaktstyckerna till den...

Edit: Läckage i insugsslangarna???
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Nik

Post by Nik »

Sprucket grenrör kan bidra till bluddrandet.
Sliten LMM (slitna banor, kan förbättras hjälpligt med blyertspenna) kan leda till ojämn tomgång.
Men om det är något av detta så är det nog bara nåt delfel :cry:

EDIT: Är downpipen omvinklad och svetsad så kan det vara sprucket där också.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

antar att du redan provat byta fördelarlock och rotor? iaf betedde sig min 205 mi16 sådär. hade en tråd om detta förut. gick skitbra när den var kall, men så fort den blev varm försvann tomgången och den blöddrade på låga varv. kunde som din dö precis när som helst också, speciellt om den låg på ett konstant varvtal. kunde vara skitsvår att starta sen också. fick alla möjliga konstiga felkoder också som inte stämde. jag hade överslag i rotorn på min.

du lär väl redan ha provat men skadar inte att prova igen, helst med helt nya grejor
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Nicklas

Post by Nicklas »

Läckage i grenrör och downpipe tror jag inte det är. Downpipen är hel vad jag kan känna ivf. Sprucket grenrör har jag åkt med innan och det är det inte.

Ska byta lamdba ikväll, måste bara längda några sladdar.

Har inte kollat fördelare och rotor än :oops: Dom är ju så helvetes dyra till den här modellen så hälften vore nog. Har ju bara gått en sådär 1500-2000 mil sen ja bytte så vore ju trist om det är det.

Tjuvluft ska ja kolla också. Men tycker den borde gå dåligt hela tiden då, men ska plocka lite med det sen så får vi se.

Återkommer när jag kollat allt och inte kommit på vad det är.

Edit: Felkoder kan jag inte kolla längre heller så det försvårar ju arbetet lite...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hoppa över lamdban sålänge, bilen hackar inte eller dör för att den är kass. Det enda som händer är att bilen tar mer soppa.

Kolla fördelarlocket, allt annat än original tar slut på 300 mil, kolet bränns i dom.

Se till att kolla bränsletryck med, och byt gärna filter om det inte är gjort på länge. Soppapump är en typisk sak som lägger av när den blir varma, sen går igång när den fått vila en stund.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Nicklas wrote:Edit: Felkoder kan jag inte kolla längre heller så det försvårar ju arbetet lite...

Varfor kan du ikke det?

Det kan jo like godt være kontaktfel / ledningsbrudd.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
danielr112

Post by danielr112 »

kolla fördelaren.. har själv råkat ut för att även autofrance grejer inte passar hundra och att mittentappen inte låg emot fördelaren.. detta resulterar i efter 1000mil att den är totalt slut och beter sig som du säger..

köp nya och ev shimsa dem (hade uppe en tråd om detta och har provat flera omgångar både från autofrance och ett annat ställe och har fått felet på flera bilar att avståndet inte stämmer.)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

daromer wrote:kolla fördelaren.. har själv råkat ut för att även autofrance grejer inte passar hundra och att mittentappen inte låg emot fördelaren.. detta resulterar i efter 1000mil att den är totalt slut och beter sig som du säger..

köp nya och ev shimsa dem (hade uppe en tråd om detta och har provat flera omgångar både från autofrance och ett annat ställe och har fått felet på flera bilar att avståndet inte stämmer.)

Det är samma skit med Beru-locken som mekonomen säljer, kolet blir bränt efter bara några hundra mil.

Har kommit fram till att det enda som håller måttet är original Ducellier.
Nicklas

Post by Nicklas »

Sådär nu har ja pillat ett tag på bilen igen.

Bytte lambdan. Rotor och fördelare putsade jag upp med lite sandpapper för att få bättre kontakt. Flyttade LMM så jag inte hade en extraslang som ja hade innan för att flytta den för att få plats med filtret.

Men bilen går fortf. ryckigt. Dock lite bättre, men inte mycket. Numera går den klockrent när den är kall, och dåligt när den är varm, förut så va det lite värre när det var lite halvljummen.

Soppapump kollas väl genom att kolla bränsletrycket va? Hoppas det inte är den, vetifan hur ja kan byta den numera när buren är monterad mitt över det hålet som pumpen tas upp genom, skit också.

Felkoder kan ja ej kolla pga en lite olycka med boxen för länge sen, den är lite speciellt, men den funkar klockrent förutom just felkoder och jordning till soppapumpsrelät, vilket sköts manuellt numera.

Får väl köpa en ny fördelare o rotor o testa med det då. Eller låna av nån sålänge för att testa bara.

/ nicklas
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Åfan, du satte det paralellröret såpass lång ner... Svetsade mitt kanske 20-25cm övanför för att just få ur soppapumpen... Slippa sänka ner skiten
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Nicklas

Post by Nicklas »

Jo jag vet... va så jävla kåt på att få i skiten så ja tänkte mig ju inte för... hora
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tycker du ska kika på bränsletrycket även om du säkert inte vill veta om pumpen är kass ;)

Du får väl såga av en bit av buren och svetsa tillbaka igen om pumpen behövs bytas :lol:
Nicklas

Post by Nicklas »

Kapar f*n hål i golvet om det är så istället. Aja ska kika på det ev. imorn så får vi se sen.
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Du kan jo bare senke bensintanken ned under bilen istedenfor?? :)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
Nicklas

Post by Nicklas »

Soppapumpen kollad idag. Va som den skulle. Slipade även av lite på fördelaren så den kom närmare rotorn för bättre kontakt.

Ingen skillnad.

Fick ett lustigt fel när ja va ute o åkte dock. Bilen stannade, gick inte att starta på 10min och när den väl startade så pendlade tomgången mellan 1800 och 3200 varv... röck ur kontakten till tomgångsmotorn och bilen höll 1000varv i tomgång, klockrent också. Förut så kunde den ju tappa tomgången ganska ofta, men inte nämnvärt nu... mycket mysko

men bilen hackar och tvekar fortf. när man är ute och åker. Jag börjar undra om det inte är nåt major-glapp i härvan nånstans, eller om databoxen har fått fnatt, annars har ja ingen aning om vad det kan vara med den längre...

/ en fundersam nicklas
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Sjekk for glapp i harvan på TPS sensorn også..
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
Loffas

Post by Loffas »

o prova koppla ur lambdan
jokke

Post by jokke »

det jag först hade gjort hade varit och ta ett komp test ... jag felsökte allt och då menar jag allt elektriskt mög på min 405:a men det visade sig vara en avgasventil som ställde till det och kolvringarna var helt slut... vevlagrena var också så slut så dom hade säkert rasat efter några hundra mil till ... visserligen påverkar inte vevlagrena motorgången men vill bara påpeka att dom var slut :)
Nicklas

Post by Nicklas »

Är ganska övertygad om att det är nåt elektroniskt eftersom det bara kommer ibland.

Ang lambdan så hade jag den urkopplad utan skillnad, sen stoppa ja i en annan och tyckte bilen gick lite bättre...

ska förhoppningsvis iväg nån kväll och låna lite saker som ödp, tändspole, fördelare och lite så så får vi se sen...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Post Reply