Har ett jobbigt problem me bilen. Ibland när ja e ute o kör så blir tomgången väldigt låg, runt 900 och guppande neråt. Och nyss när ja va ute o körde dog bilen vid rödljusen samt när man trycke ner kopplingen och bara rullade.
Det som jag gissar är felet är om de är lite bensin i tanken och man kör på kurviga vägar (somjag i deta fallet gjorde) . Kanske kommer de luft i slangen då eller? som gör att bilen dör.
Min pendlar bara lite grann på tomgång, mellan 1100 och 1800, dock inte alls så mkt som din.
Jag har aldrig varit med om att jag kört med så lite bensin i tanken och på gränsen till soppatorsk att den suger luft. Som sagt, prova att tanka fullt och testa igen.
kartingman wrote:Min pendlar bara lite grann på tomgång, mellan 1100 och 1800, dock inte alls så mkt som din. Jag har aldrig varit med om att jag kört med så lite bensin i tanken och på gränsen till soppatorsk att den suger luft. Som sagt, prova att tanka fullt och testa igen.
har du amar chipp? kör på 95? testa 98 så ska den stabiliseras lite... känner nämligen igen det från min egna, ringde amar och fick förklarat att den vart chippad efter 98.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Swiften wrote:okej, får bli fulltank och 14 varv i rondellen
Låter kanske tjatigt, men kolla slanganslutningar och dylikt mot läckage. Har till och med varit med om en bil där ett av stiften satt lite löst, resulterade i att den tokvarvade emellanåt för att sen nästan dö.
Startgas är bra att testa med. Okrengöringsmedel funkar också, nästan ännu bättre. Tänk på att det är starkare än startgas bara och se därför upp lite med var du sprejar det (lack, klisterdekaler etc...)
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Kontakten som sticker ut från luftburken är tempsensorn, den svarta lilla lådan bakom är MAP-sensorn. Den tredje pilen pekar på "throttle position sensor". Vet inte vad den heter på svenska.
Sifforna visar bara vart respektive tändkabel ska sitta, så de kan du ignorera.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
Tack för all hjälp! Hoppas de löser sig nu.
Nu när ändå tråden är igång tar jag en annan fråga också.
I slangen från ventilkåpan, precis där den ska gå in luftfilltret sitter det ett Vitt, runt med hål i, troligen också ett filter(syns på bilden). Någon som vet vad de heter och om de är viktigt?
Jag har nämnligen tappat mitt
Swiften wrote:Tack för all hjälp! Hoppas de löser sig nu. Nu när ändå tråden är igång tar jag en annan fråga också.
I slangen från ventilkåpan, precis där den ska gå in luftfilltret sitter det ett Vitt, runt med hål i, troligen också ett filter(syns på bilden). Någon som vet vad de heter och om de är viktigt? Jag har nämnligen tappat mitt
Har nog ingen större betydelse, eventuellt att det trycks in mer olja i luftburken.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
Har varit med om (nyligen) att igenkorkat soppafilter gav detta fenomen. Vanligen brukar ju inte det märkas på DET HÄR viset men på våran ZX 1.8i gjorde det så.
Den var jättetrött på låga varvtal och stannade ibland när man stått LÄNGE i en bilkö, innan dess tände sig motorvarningslampan strax innan den stannade.
Bytte filtret och allt är tillbaka i sin forna glans (efter att först ha kollat tomgångsregulator/lambdasond m.m....).
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.