Regelverk stylingvingar
Regelverk stylingvingar
Är inte de flesta "stylingvingar" som är utförda i aluminium rejält olagliga ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Alla aluvingar är olagliga... även dom i carbon.... även några "styling"vingar med lösa ändar är olagliga...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Dante wrote:Har dock aldrig hört talas om någon som blivit stoppad pga AluvingVisste personligen inte att det var olagligt förän nu.
Läste om nån snubbe med en Supra som påväg till en träff blev stoppad av farbror blå som tvingade honom att skruva av sin stora fina alu vinge mitt ute på vägen.. Så visst finns det folk som har blivit bötfällda för sånt.. Rätt idiotiskt tycker ja.. Har en människa färdats över bilen så långt så de kommer fram till vingen så mår de nog ändå inte så bra...
Jönsson wrote:Dante wrote:Har dock aldrig hört talas om någon som blivit stoppad pga AluvingVisste personligen inte att det var olagligt förän nu.
Läste om nån snubbe med en Supra som påväg till en träff blev stoppad av farbror blå som tvingade honom att skruva av sin stora fina alu vinge mitt ute på vägen.. Så visst finns det folk som har blivit bötfällda för sånt.. Rätt idiotiskt tycker ja.. Har en människa färdats över bilen så långt så de kommer fram till vingen så mår de nog ändå inte så bra...
Ja jag har hört om flera som varit tvugna att skruva ner sin vinge på plats, bl.a en nära polare... Har en annan polare som blev stoppad i sin evo 8:a med orginalvingen på som dom klagade på....hehe men honom lät dom åka..
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Luuk wrote:Alla aluvingar är olagliga... även dom i carbon..
Aluvingar i kolfiber var nåt nytt..
Till topic: Det är väl fortfarande så att man inte får ha några utstickande delar på bilen? Oavsett vad det är. Jag vet att det är folk som fått 2:a på besiktningen pga. att det sitter antennfäste men ingen antenn på t.ex. framskärmen. Det finns nåt maximimått vad det gäller avståndet från kaross till monterad del som ska hållas. Och inget får väl sticka utanför karossen?
Claes B wrote:Luuk wrote:Alla aluvingar är olagliga... även dom i carbon..
Aluvingar i kolfiber var nåt nytt..![]()
![]()
Till topic: Det är väl fortfarande så att man inte får ha några utstickande delar på bilen? Oavsett vad det är. Jag vet att det är folk som fått 2:a på besiktningen pga. att det sitter antennfäste men ingen antenn på t.ex. framskärmen. Det finns nåt maximimått vad det gäller avståndet från kaross till monterad del som ska hållas. Och inget får väl sticka utanför karossen?
hehe oj va fel de såg ut nu när jag läste de igen
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Dante wrote:Så det handlar om olycksrisken? Fall man skulle råka köra på någon så han flyger upp på huven, över taket sedan ner över bagaget och blir klyvd av den massiva aluvingen?![]()
Japp... Eller liknande olyckor, man kan ju tänka sig att nån springer in i sidan på en rullande bil med. Skadorna på personen som gör det lär ju inte bli mindre av att det sitter en vinge den kan fastna i längst bak på bilen...
Jag kan hålla med regelverket lite där... Ponera att man råkar vara lite full på stan och oavsiktligt snubblar in i en bil vid ett övergångsställe och fastnar med huvudet mellan bilens baklucka och vinge...
Claes B wrote:Dante wrote:Så det handlar om olycksrisken? Fall man skulle råka köra på någon så han flyger upp på huven, över taket sedan ner över bagaget och blir klyvd av den massiva aluvingen?![]()
Japp... Eller liknande olyckor, man kan ju tänka sig att nån springer in i sidan på en rullande bil med. Skadorna på personen som gör det lär ju inte bli mindre av att det sitter en vinge den kan fastna i längst bak på bilen...
Jag kan hålla med regelverket lite där... Ponera att man råkar vara lite full på stan och oavsiktligt snubblar in i en bil vid ett övergångsställe och fastnar med huvudet mellan bilens baklucka och vinge...Skratta inte, scenariot är inte helt otroligt. Finns faktiskt nån anledning att regeln har kommit till.
Jo faktiskt håller faktiskt med dig där....
Personligen har jag alltid haft svårt för stora bokhyllor i aluminium eller över huvud taget stora vingar
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Jag kan hålla med regelverket lite där... Ponera att man råkar vara lite full på stan och oavsiktligt snubblar in i en bil vid ett övergångsställe och fastnar med huvudet mellan bilens baklucka och vinge...Skratta inte, scenariot är inte helt otroligt. Finns faktiskt nån anledning att regeln har kommit till.
Hade nått fyllo snubblat in i min bil så (plast)vingen gått sönder så hade han mått lika illa om jag haft aluvinge å han gjort sig illa på den, för då hade han fått ont av mig istället....
(man bör inte snubbla in i andras bilar när man är full, inte när man är nykter heller)
-
Invisogoth
gargamel wrote:så jag som tänkte plasta en egen vinge behöver inte oroa mig sålänge den inte sticker upp för högt samt för långt på sidorna?
lättast är väl ändå att ta kontakt med bilprovningen och kolla med dom om mått, etc.. då det är där som bilen besiktigas, så är det dom som ska kunna svara på frågor om hur vingen får se ut och så. =)
-=Race-Night-Crew=-
gargamel wrote:så jag som tänkte plasta en egen vinge behöver inte oroa mig sålänge den inte sticker upp för högt samt för långt på sidorna?
Det lär inte vara någon fara på en hatchback. Problemet med att man skulle fastna i vingen gäller snarare sedaner.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Det handlar om olyckor med fotgängare över lag., det är gaaanska tajta regler. En annan som växt upp på landsbygden (volvoraggarland) har sett hur ett antal polare snällt har fått ställa sig och skruva av sina "grupp-A vingar" på plats när dom träffat farbror blå.
Kan ju vara bra att vara medveten om det iaf
Man vill ju inte bli uppenbart stoppad av harry haffa som sedan skulle kunna klaga på ANDRA saker
Jag är nog inte ensam om att vilja hålla polisen på ett visst avstånd från mig själv
Kan ju vara bra att vara medveten om det iaf
Man vill ju inte bli uppenbart stoppad av harry haffa som sedan skulle kunna klaga på ANDRA saker
Jag är nog inte ensam om att vilja hålla polisen på ett visst avstånd från mig själv
Hans Hellström
Dante wrote:Har dock aldrig hört talas om någon som blivit stoppad pga AluvingVisste personligen inte att det var olagligt förän nu.
Jag såg nån här i Malmö för ganska många år sedan bli stoppad. Polisen passerade i motgående körfält när den ganska stylade bilen körde förbi med en hyfsad alu-vinge därbak.
Dom vände direkt och tog hnm!
Det var då jag insåg hur korkat det är att köra med olagliga vingar, det är svårt att vara diskret när polisen på minst 100m håll kan se (och enkelt bevisa) att man bryter mot lagen...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Avgasröret får inte sticka utanför kofångaren, då kan folk gå förbi och bränna sig. Hjulen får inte sticka utanför hjulhuset. Du får inte heller sätta heltäckande streamer på överkant av framrutan, då har du gjort en för stor "toning" enligt regelverket. Osv osv...
Vet en taxikille i Göteborg som hade en rejält trimmad V70R som taxi, han tjafsade med en polis en gång om att han skulle köra igenom en avspärrning i samband med Chalmerscortegen. Polisen tröttnade, och började istället gå igenom allt som inte stämde med bile, tror det var:
Olika mönster på ena hjulparet, hjulen stack utanför hjulhusen, för stort avgasrör som dessutom stack utanför kofångaren, streamer på framrutan, tonande sidorutor fram, för högt ljud på tomgång, ögonlock, hemmagjord nummerplåt fram, fel färg på nummerplåtsbelysningen... och lite mer...
Det finns en hel uppsjö med regler som man ju måste uppfylla
T.ex får inte nummerplåtsbelysningen vara i annan färg än vit.
Vet en taxikille i Göteborg som hade en rejält trimmad V70R som taxi, han tjafsade med en polis en gång om att han skulle köra igenom en avspärrning i samband med Chalmerscortegen. Polisen tröttnade, och började istället gå igenom allt som inte stämde med bile, tror det var:
Olika mönster på ena hjulparet, hjulen stack utanför hjulhusen, för stort avgasrör som dessutom stack utanför kofångaren, streamer på framrutan, tonande sidorutor fram, för högt ljud på tomgång, ögonlock, hemmagjord nummerplåt fram, fel färg på nummerplåtsbelysningen... och lite mer...
Det finns en hel uppsjö med regler som man ju måste uppfylla
T.ex får inte nummerplåtsbelysningen vara i annan färg än vit.
205 CAB CJ -89 - Smårostig and ready to be pimped...
Dobbe wrote:Du får inte heller sätta heltäckande streamer på överkant av framrutan, då har du gjort en för stor "toning" enligt regelverket.
Så länge den inte täcker rutan för mycket är det inga problem.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!