Regelverk stylingvingar

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dobbe wrote:Avgasröret får inte sticka utanför kofångaren, då kan folk gå förbi och bränna sig. Hjulen får inte sticka utanför hjulhuset. Du får inte heller sätta heltäckande streamer på överkant av framrutan, då har du gjort en för stor "toning" enligt regelverket. Osv osv...

Vet en taxikille i Göteborg som hade en rejält trimmad V70R som taxi, han tjafsade med en polis en gång om att han skulle köra igenom en avspärrning i samband med Chalmerscortegen. Polisen tröttnade, och började istället gå igenom allt som inte stämde med bile, tror det var:
Olika mönster på ena hjulparet, hjulen stack utanför hjulhusen, för stort avgasrör som dessutom stack utanför kofångaren, streamer på framrutan, tonande sidorutor fram, för högt ljud på tomgång, ögonlock, hemmagjord nummerplåt fram, fel färg på nummerplåtsbelysningen... och lite mer...

Det finns en hel uppsjö med regler som man ju måste uppfylla ;)
T.ex får inte nummerplåtsbelysningen vara i annan färg än vit.

Men som "nik" säger... en fet aluvinge är svår att missa :D

Ser fränt ut dock 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joi

Post by Joi »

Egentligen får man ju inte ha någon annan än originalvingen på bilen?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
PelleW
Senior

Post by PelleW »

gargamel wrote:får man tona den övre delen av framrutan? menar en bredd typ psc streamern inkl adressen... :)

Besiktningsgubben klagade inte på min. Jag var tvungen att ta bort solfilmen på de främre sidorutorna men min streamer var helt okej:

Image
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Dante

Post by Dante »

Du får lov att ha streamer/solfilm på framrutan så länge den inte är för lång. Fäll ner solskyddet och så långt ner på rutan solskyddet når så långt ner får du ha streamer/solfilm. På vissa bilar finns tom en lite markering i utkanten av vindrutan som markerar hur långt ner du får ha streamer/solfilm.
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
kiixx

Post by kiixx »

Tror jag har dagens bästa svar på frågan kring det med streamer..
Detta är en email mellan vägverket och jag själv..
===============================================
Hej Erik!

Om det ej inkräktar på siktfältet (se nedan) kan det gå att anbringa en dekal / solfilm o. dyl. på framrutans överdel. EEG direktiven som omnämns här nedan finns att få från Kommerskollegium. Se bifogad länk.
http://www.kommers.se/kundservice/tekni ... /index.cfm

Vägverkets Föreskrift 2003:22. 31 kap.

Siktfält

11 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på siktfält uppfylla kraven i direktiv 77/649/EEG.

12 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats
som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv 77/649/EEG.

Vägverkets Föreskrift 2003:22. 28 kap.

1 § Av 2 kap. 2 § fordonsförordningen (2002:925) följer att bil skall ha förarplats som är rymlig och anordnad så att den medger en lämplig körställning. Passagerarplats får inte finnas längre fram än förarplatsen.
(En av Bilprovningens och Polisens metoder för att, vid tveksamma fall, testa siktfältets storlek framåt är att lägga ett A-4;a ark på bredden ovanpå ratten, den del av rutan som skyms av papperet bedöms vara inom siktfältet.).

Följande gäller enl. Vägverkets Föreskrift (VVFS 2003:22) om tonade rutor.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet
i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Till ruta i förarens siktfält räknas framrutan och främre sidorutorna.

Som upplysning kan nämnas att en klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om man tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 och 72 %, alltså inte godkänt. Om man tonar en tonad sidoruta 25 % så får man en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 och 56 %. En fabriksmonterad vindruta har en ljusgenomsläpplighet på mellan 75 och 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 och 75 %. Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en sådan ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 & för annan ruta i förarens siktfält.

Med vänlig hälsning

Arne Classon
Handläggare
Sektion körkort

Vägverket
781 87 BORLÄNGE
Röda vägen 1
www.vv.se
Telefon: 0771-119 119

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt sätt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på www.vv.se och på servicetelefonen 0771-25 25 25. Vill du veta vem som äger ett fordon, kan du sms:a registreringsnumret till 71456. Personlig service får du på vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*********************************************************************************************
Ämne :Fråga kring streamer i vindrutan ??

Hej VV

Jag har en fråga kring en streamer i vindrutan, skickar med en bild på min bil..

Är inte detta tillåtet ??

Jag hittade följande på eran sida.

Citat.

" Tonade bilrutor

Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska

ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter." Slutcitat.

Som jag förstår detta så kan jag med andra ord tona både vindrutan och främre sidorutorna med film som har minst 75% ljusgenomsläpplighet..
är detta korrekt..

Mvh.
Erik Pedersen
Helsingborg
==============================================

Detta är den bild jag skickade in till vägverket.
Image

Kan tillägga att Polisen inte sa nåt vid 2 olika flygande besiktningar, och bara 1 av 5 på bilprovningen sa att jag inte fick ha den., fick dock sen reda på att han som gnällt är en gammal gnällgubbe som tydligen gnäller på allt. ( vid ombesiktningen sa han jag då fick, att om jag fick han den gamla fler gångar, skulle jag be att han inte skulle få besiktiga min bil, så får dom byta till en annan kontrollant. )

//Kiixx
Medlem # 1708..
Pugge 205 GTI -92 Monte Carlo avställt för vintern
Pugge 405 MI 16 -89 avställt för som TLC
Volvo 850 GLT -92 Till salu
Volvo 855 GLT -94 familjebil
toro

Post by toro »

är det någon som har hela regel boken hemma vad det gäller styling av bil????? :roll:

skulle gärna vilja ha en kopia eller var man kan få tag på den !!!!!!
Post Reply