Fått ner HC till ca 140 nu - FIXAT!
Fått ner HC till ca 140 nu - FIXAT!
Åkte på förhöjt HC vid tomgång på besiktningen, värdet var 192. Bytte luftfilter, tändstift samt olja + filter, hamnade på 172 istället.
Provade tanka 50/50 etanol utan bättre resultat. Efter ordentlig varmkörning med 50/50 lyckades det sjunka till ca 150
Om jag utöver detta plockar bort den lilla smala slangen som går från oljepåfyllarhålet ner till förgasaren o kör utan den sjunker hc ytterligare lite till, till ca 135.
Fortfarande för högt så nu återstår väl bara kompressionstest för att kolla motorn, alt. köpa ny kat
Några andra tips? Värdet är ju inte tokhögt så är det rimligt att motorn är kass? Den drar ingen olja vad jag har märkt, går väldigt bra i övrigt och ryker endast lite vitt när det är snorkallt ute
En Biltema universalkat för 800kr är ju billigt jämfört med arbetet med ventiltätningarna etc
Provade tanka 50/50 etanol utan bättre resultat. Efter ordentlig varmkörning med 50/50 lyckades det sjunka till ca 150
Om jag utöver detta plockar bort den lilla smala slangen som går från oljepåfyllarhålet ner till förgasaren o kör utan den sjunker hc ytterligare lite till, till ca 135.
Fortfarande för högt så nu återstår väl bara kompressionstest för att kolla motorn, alt. köpa ny kat
Några andra tips? Värdet är ju inte tokhögt så är det rimligt att motorn är kass? Den drar ingen olja vad jag har märkt, går väldigt bra i övrigt och ryker endast lite vitt när det är snorkallt ute
En Biltema universalkat för 800kr är ju billigt jämfört med arbetet med ventiltätningarna etc
Last edited by frean754 on Thu Nov 23, 2006 13:19, edited 2 times in total.
- danielr112
Re: Fått ner HC till ca 140 nu - katten eller ventiltätninga
frean754 wrote:Åkte på förhöjt HC vid tomgång på besiktningen, värdet var 192. Bytte luftfilter, tändstift samt olja + filter, hamnade på 172 istället.
ventiltätningarna kostar mindre än katten.. 1 st tätning till mi16 går på 14kr lr nåt...
tar lite tid dock
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Med anknytning till daromers inlägg...
Drar bilen olja ?, eller rättare sagt eftersom du själv skriver att du inte märkt det.... hur mycket drar den per 1000mil ? , dom här motorerna brukar dra olja i någon mån, i synnerhet om man kör en del hårt så någon ett par liter på 1000mil om du kör hårt emellanåt är ingen fara.
Sedan, en sak som alla borde hålla ett öga på vid bes om bilen inte klarar HC värdet eller har för högt CO värde, är CO2 värdet som också testas av maskinen men inte har något gränsvärde.
CO2 värdet skall helst ligga på 11.5 eller högre, annars är det ett tecken på att katen är lite småtrött, CO värdet kan fortfarande vara lågt, men katen klarar inte förbränna ut alla kolväten.
Drar bilen olja ?, eller rättare sagt eftersom du själv skriver att du inte märkt det.... hur mycket drar den per 1000mil ? , dom här motorerna brukar dra olja i någon mån, i synnerhet om man kör en del hårt så någon ett par liter på 1000mil om du kör hårt emellanåt är ingen fara.
Sedan, en sak som alla borde hålla ett öga på vid bes om bilen inte klarar HC värdet eller har för högt CO värde, är CO2 värdet som också testas av maskinen men inte har något gränsvärde.
CO2 värdet skall helst ligga på 11.5 eller högre, annars är det ett tecken på att katen är lite småtrött, CO värdet kan fortfarande vara lågt, men katen klarar inte förbränna ut alla kolväten.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja, en liter på 1000 mil kan nog stämma på ett ungefär, kanske lite lite mer.
Men idag hände något som får mig att tro det har med tändsystemet att göra istället.
Precis efter den startade slocknade allt o den dog helt, den tände alltså först men sedan blev det svart. Hände samma sak tre gånger i rad, sedan startade den ok. Den dog alltså precis när man skulle gasa och köra iväg
Kanske lika bra att byta rotor, fördelarlock, tändkasset o hela köret när det ändå är ganska billigt? Något annat som kan orsakat det? Iom jag hör lite misständningar i avgasröret ibland
Men idag hände något som får mig att tro det har med tändsystemet att göra istället.
Precis efter den startade slocknade allt o den dog helt, den tände alltså först men sedan blev det svart. Hände samma sak tre gånger i rad, sedan startade den ok. Den dog alltså precis när man skulle gasa och köra iväg
Kanske lika bra att byta rotor, fördelarlock, tändkasset o hela köret när det ändå är ganska billigt? Något annat som kan orsakat det? Iom jag hör lite misständningar i avgasröret ibland
- danielr112
Lägger den av helt ibland? Och efter ett tag startar den igen? dör varvräknaren med? isf kan det vara ett relä som sitter i reläboxen i motorrummet. Det är ett vanligt standardrelä. kolla dels hur kontakterna ser ut på både relät och kablarna. Eller köp ett nytt. finns på citroen fär 20kr. peugeot har inte så mycke sånt kvar...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
frean754 wrote:Katen är nu bytt efter det upptäckts att den gamla bokstavligen var helt tom (org. från -89), biltemas ersättningskat påsatt. Får se om ombesiktningen går bättre nu....
Om bilen fick så låga värden med trasig kat som du fick... då är måste motorn vara i relativt gott skick
Hans Hellström
Som sagt.... din motor måste vara relativt fräsch
,sug på den å må gott vettja
Men.... då borde det jag nämnde lite längre upp, CO2 värdet, ha varit för lågt.
ALLTID en bra indikator att hålla koll på när dom mäter. CO värde som är under 11-12 kombinerat med hög HC och/eller CO är en indikation på att katen inte jobbar.
Kolmonoxid och "delvis" oförbränt bränsle omvandlas nämligen till CO2 i katen. (Vissa HC omvandlas till andra saker också om man skall vara korrekt, men dessa har vi inget mätvärde på hos SBP ju, alltså för CO2 värdet vara indikatorn).
Men.... då borde det jag nämnde lite längre upp, CO2 värdet, ha varit för lågt.
ALLTID en bra indikator att hålla koll på när dom mäter. CO värde som är under 11-12 kombinerat med hög HC och/eller CO är en indikation på att katen inte jobbar.
Kolmonoxid och "delvis" oförbränt bränsle omvandlas nämligen till CO2 i katen. (Vissa HC omvandlas till andra saker också om man skall vara korrekt, men dessa har vi inget mätvärde på hos SBP ju, alltså för CO2 värdet vara indikatorn).
Hans Hellström