Läste mekguiden o blev inge klokare iaf...
kammrem
kammrem
hur svårt är det att byta den egentligen
har bara ägt bilen i 2 månader så har inte hunnit lärt mig alltför mycket än om motorn..
Röda faran..205 GTI -89----Snart till salu
Väntar på...Nissan 200sx s13..3 dagar kvar nu!
- Stefan Eriksson
Det är inte så komplicerat, kolla i någon lämplig bok (typ haynes). isär får du ju det alltid, sen när du sätter ihop det så är det främsta man ska tänka på att dreven står i rätt läge, att spänna remmen är rätt enkelt, den spänner sig själv med hjälp av spännaren när man lossar denna. Läs mektipset en gång till också, lättare att förstå när du både kan kolla på delarna i verkligheten samt att du läser, jag bytte min i samband med att motorn va ur det underlättar ju blir lite trångt och pilligt när allt är på plats men det är inga prob/S
ja haynes har man ju (vem har den inte)..
Problemet för mig är att bilen används ju dagligen så jag hinner ju inte direkt plocka ur den så jag får ta det trånga...blir mera match då
Men jag ska ta hjälp av Tobbe M så är vi ju iaf 2 om det...
Problemet för mig är att bilen används ju dagligen så jag hinner ju inte direkt plocka ur den så jag får ta det trånga...blir mera match då
Men jag ska ta hjälp av Tobbe M så är vi ju iaf 2 om det...
Röda faran..205 GTI -89----Snart till salu
Som sagt, de e ganska lätt, men de e väldigt bökigt å trångt... första gången ja gjorde de tog de två halvdagar å byta kamrem å kamaxel, nu gör ja de på under 3 timmar...
Kan ju nämna att mekguiden här på sidan inte täcker allt så vissa saker får man gissa sig till, då kan haynes vara bra!
Kan ju nämna att mekguiden här på sidan inte täcker allt så vissa saker får man gissa sig till, då kan haynes vara bra!
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
Re: kamrem
Jag bytte rem på min förra helgen och det gick hyffsat bra, tog ca 7 timmar, ungefär vad jag hade räknat med.
Det som var krångligast var att det var ganska trångt och svårt att se.
t.ex momentet där man ska spänna justerfjädern för att ta bort spänningen på remmen är lite krångligt.
Man får se till att inte lätta för mycket på låsmuttern, sedan ska pinnen vridas m.h.a en fyrkantnyckel. Jag använde en 1/4" hylsa och en insexnyckel till det. Sedan gäller det att vrida åt rätt håll, uppåt har jag för mig att det är. Jag vet att det här momentet är svårt att greppa om man inte vet hur det ser ut...
I mektipset står det att remskivan är lätt att ta av men det var den inte på min men lyckligtvis hade jag en avdragare så att det gick bra ändå. Dessutom hade jag en tryckluftsmutterdragare vilket underlättade rejält när jag skulle ta bort bulten.
/Hans
Det som var krångligast var att det var ganska trångt och svårt att se.
t.ex momentet där man ska spänna justerfjädern för att ta bort spänningen på remmen är lite krångligt.
Man får se till att inte lätta för mycket på låsmuttern, sedan ska pinnen vridas m.h.a en fyrkantnyckel. Jag använde en 1/4" hylsa och en insexnyckel till det. Sedan gäller det att vrida åt rätt håll, uppåt har jag för mig att det är. Jag vet att det här momentet är svårt att greppa om man inte vet hur det ser ut...
I mektipset står det att remskivan är lätt att ta av men det var den inte på min men lyckligtvis hade jag en avdragare så att det gick bra ändå. Dessutom hade jag en tryckluftsmutterdragare vilket underlättade rejält när jag skulle ta bort bulten.
/Hans