Bromskivor till 406
-
simonmannen
Bromskivor till 406
Fick ett tråkigt besked från bilprovningen idag. Bromskivorna bak behöver bytas. Vad kostar detta?
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

hmm... fick ett pris på 2400:- för att byta skivor och belägg (ej handbroms (+1200kr) ) bak på min 406:a på peugeot-verkstaden.
1. Hur vanligt är det att man behöver byta packningssats till kolven på oken?
2. Svårt att göra bromsbytet själv, nåt spec. som brukar strula?
3. Och till sist...Biltema???
Känns lite som att det kan vara värt att låta peugeot göra det så kan jag göra nåt annat. Dessutom har de ju alla grejer som behövs...
1. Hur vanligt är det att man behöver byta packningssats till kolven på oken?
2. Svårt att göra bromsbytet själv, nåt spec. som brukar strula?
3. Och till sist...Biltema???
Känns lite som att det kan vara värt att låta peugeot göra det så kan jag göra nåt annat. Dessutom har de ju alla grejer som behövs...
Göran 406 2.0 kombi -03 silverline
Har bytt skivor, klossar och handbromsbackar bak på båda sidor på min kombi. Köpte grejer på Meca, tror det kostade under 2000:- för allt. Själva bytet är lätt, det jobbigaste är att få bort skivorna, de fastnar nåt grymt.
Om jag kommer ihåg rätt:
* Ta loss hjulet
* Ta bort bromsklossarna
* Lossa skruvarna som håller skivan (2 st Torx?)
* Banka loss skivan, den går att lirka ut utan att lossa bromsoket
* Byt handbromsbackarna och kom ihåg att smörja upp justeringsmekanismen
* Sätt dit nya skivan
* Sätt i nya klossar
* Ta en öl och fira lättförtjänta pengar?
mvh Per
Om jag kommer ihåg rätt:
* Ta loss hjulet
* Ta bort bromsklossarna
* Lossa skruvarna som håller skivan (2 st Torx?)
* Byt handbromsbackarna och kom ihåg att smörja upp justeringsmekanismen
* Sätt dit nya skivan
* Sätt i nya klossar
mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Skulle rekommendera att man justerar ihop backarna innan. Speciellt om bromssköldarna är lite rostiga så kan man annars förstöra "nyckelhålen" i sköldarna där sprintarna som håller backarna sitter om trumman är ursvarvad, gäller inte bara 406.PeMa wrote:.............
...............
mvh Per
Man petar på det inringade "kugghjulet" i bilden genom ställhålet (med gummiplutt). För att ställa ihop petar man medsols på båda sidor om man tittar uppifrån.
Blev bara folköl för mig, Pilsner Urquell iofs, men det finns inga genvägar till den perfekta pilsnern. Inte via 3.5% iaf.
EN 14497
Har nog bestämt mig för att göra det själv...finns ju dock en slant att spara och dessutom smakar ju ölen bättre om man har lite smuts under naglarna
Finns det någon justering för handbroms inne i bilen eller bara bakom bromsskivan?
Hjälpte brorsan att byta på en Volvo 850 härom helgen och på den skulle man skruva ut handbroms-backarna så mycket det gick och sedan 4-5 hack tillbaka. Efterjustering av "spaken" göres inne i bilen... liknande på 406??
Mekonomen eller Meca... spelar det någon roll? Har lika långt/kort till båda och det kostar det samma.
Finns det någon justering för handbroms inne i bilen eller bara bakom bromsskivan?
Hjälpte brorsan att byta på en Volvo 850 härom helgen och på den skulle man skruva ut handbroms-backarna så mycket det gick och sedan 4-5 hack tillbaka. Efterjustering av "spaken" göres inne i bilen... liknande på 406??
Mekonomen eller Meca... spelar det någon roll? Har lika långt/kort till båda och det kostar det samma.
- Eric Josefsson
På min så var bromssköldarna trasiga vilket kunde kostat många tusenlappar om hjullagret hade kollapsat när dom drar loss navet vilket tydligen ska kunna hända med lite otur?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Mice Elf wrote:Skulle rekommendera att man justerar ihop backarna innan. Speciellt om bromssköldarna är lite rostiga så kan man annars förstöra "nyckelhålen" i sköldarna där sprintarna som håller backarna sitter om trumman är ursvarvad, gäller inte bara 406.PeMa wrote:.............
...............
mvh Per
Man petar på det inringade "kugghjulet" i bilden genom ställhålet (med gummiplutt). För att ställa ihop petar man medsols på båda sidor om man tittar uppifrån.
Blev bara folköl för mig, Pilsner Urquell iofs, men det finns inga genvägar till den perfekta pilsnern. Inte via 3.5% iaf.
Funderade på det du skrev om att justera. Vill det säga att hanbromsen på 406 inte är självjusterande? Eller hur fungerar det?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
2st med en skyddsfilm på ena sidan (självhäftande?)
Vilken ska sitta vart? Att det ska vara en av varje på vardera sidan bilen har jag räknat ut men vilken ska sitta inåt och vilken ska sitta utåt?
Tänkte jag skulle fixa detta imorgon, det är ju trots allt lååångfredag...
2st "gummerade" på ena sidan och metall på andra
Vilken ska sitta vart? Att det ska vara en av varje på vardera sidan bilen har jag räknat ut men vilken ska sitta inåt och vilken ska sitta utåt?
Gurraj wrote:Har nu köpt klossar och skivor på Meca... Det följer med skrikdämpnigsplattor (antar jag att det är) hur ska de monteras??
2st "gummerade" på ena sidan och metall på andra
Det där var ju "en liten bit på en kaka..." Det gav sig själv vart vad skulle sitta och allt gick jättesmidigt. Enkla pengar att spara... och ölen smakade mumma!