Byte av toppackning...?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johannes.G

Byte av toppackning...?

Post by Johannes.G »

Ja jag tror att min toppackning har gett upp...
Någon som vet va det kan kosta å byta den på verkstad?

Är det så att man får betala fullpris på kamrämsbyte när man gör bägge sakerna samtidigt, eller kan man få paketpris. Det är ju ganska smidigt att byta remmen när man ändå tar av toppen..

//Johannes.
Last edited by Johannes.G on Fri May 18, 2007 13:14, edited 1 time in total.
"mmhhum..this is a tasty burger!!"
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
danielr112

Post by danielr112 »

en 500ing i rabatt så..
men räkna med 15 k för kamrem + toppackning
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

15k var väl lite saftigt... 7-8k på en allbilsverkstad skulle jag tippa på.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by 205GTI-88 »

OT men fyfan när man ser priserna verkstäder tar för sådana arbeten och andra såklart så e man glad att man gör sånt själv för mindre än halva priset! (jag då iaf) :roll:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Johannes.G

Post by Johannes.G »

205GTI-88 wrote:OT men fyfan när man ser priserna verkstäder tar för sådana arbeten och andra såklart så e man glad att man gör sånt själv för mindre än halva priset! (jag då iaf) :roll:

Ja det e väl alternativet om det blir för dyrt. Har bara lite långt till garaget hemma hos far. vet inte om jag vågar köra 18 mil innan jag fixar den..
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Elias, lillebrorsan kan la hjälpa dig :wink:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Johannes.G wrote:
205GTI-88 wrote:OT men fyfan när man ser priserna verkstäder tar för sådana arbeten och andra såklart så e man glad att man gör sånt själv för mindre än halva priset! (jag då iaf) :roll:

Ja det e väl alternativet om det blir för dyrt. Har bara lite långt till garaget hemma hos far. vet inte om jag vågar köra 18 mil innan jag fixar den..

Låna släp och dragbil.
danielr112

Post by danielr112 »

hmm. dyrt?? just f*n var storservice ja tänkte på som går på 10k... sedan toppackningsbytet
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Jesper Cronelid wrote:Elias, lillebrorsan kan la hjälpa dig :wink:

Hehe ja det får nog bli lite Gustafsson teamwork :D Vi hade inne bilen på ALT nu idag å kollade lite, det va då vi kom på att det måste va toppackningen...
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
dado

Post by dado »

daromer wrote:hmm. dyrt?? just f*n var storservice ja tänkte på som går på 10k... sedan toppackningsbytet
Mar

Post by Mar »

Har precis gjort tio tusen mila service,kamremsbytte, bytt topppackning
översyn av bromsar och felsökning av AC och en fönsterhiss. Kostade
15 923:- :cry:
205 gti le mans (såld)
306 gti 99 blå
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Är det någon som vet ifall det finns någon lite kraftigare eller lite mer tålig packning att köpa...Just för att det skall hålla lite bättre för framtida bankörningar. Vad kör dom med i grN bilarna?? koppar eller?

Har planerat att ha kvar bilen ett tag, och möjligtvis bygga riktig banbil av den nån dag.

Pratade med en kille på GA:s bil å motor, som sa att det är ganska vanligt med toppacknings haveri hos peugeot. Har jag aldrig hört innan. Är det så eller?
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
danielr112

Post by danielr112 »

Johannes.G wrote:Är det någon som vet ifall det finns någon lite kraftigare eller lite mer tålig packning att köpa...Just för att det skall hålla lite bättre för framtida bankörningar.

Har planerat att ha kvar bilen ett tag, och möjligtvis bygga riktig banbil av den nån dag.

Pratade med en kille på GA:s bil å motor, som sa att det är ganska vanligt med toppacknings haveri hos peugeot. Har jag aldrig hört innan. Är det så eller?

vanligt är det inte så länge du inte kokar toppen!

finns ju stålpackningar men är inte ngt jag skulle sätta på en standard motor. dels för att den e svår att få tät och läcker nästan ännu lättare...

så plana och gör vi toppen och dit med en vanlig igen. se sedan bara till att du har vatten i systemet och att det inte går i kok.
Johannes.G

Post by Johannes.G »

daromer wrote:
Johannes.G wrote:Är det någon som vet ifall det finns någon lite kraftigare eller lite mer tålig packning att köpa...Just för att det skall hålla lite bättre för framtida bankörningar.

vanligt är det inte så länge du inte kokar toppen!

finns ju stålpackningar men är inte ngt jag skulle sätta på en standard motor. dels för att den e svår att få tät och läcker nästan ännu lättare...

så plana och gör vi toppen och dit med en vanlig igen. se sedan bara till att du har vatten i systemet och att det inte går i kok.

Kan inte packningen gå utan att toppen har skevat till sig. För jag är 99% säker på att motorn inte har gått i kok. Kan inte packningen brista ändå.

Jag hörde en teori att bultarna kan ha släppt momentet och på så vis har packningen brustit.
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Johannes.G wrote:Kan inte packningen gå utan att toppen har skevat till sig. För jag är 99% säker på att motorn inte har gått i kok. Kan inte packningen brista ändå.

Jag hörde en teori att bultarna kan ha släppt momentet och på så vis har packningen brustit.

Visst kan toppackningen gå utan att motorn blivit varm. Det brukar kunna oxidera sönder och bildas porer i aluminiumen på toppen. Det sker väl främst om man kör med för lite/gammal glykol i bilen. Men jag misstänker att det bildas galvaniska strömmar mellan blocket och toppen på gjutjärnsmotorerna med. Att skruvarna skulle släppa tror jag inte på, de är sträckta såpasss mycket att det behövs en hel del för att det ska hända.
Ivf. är planing i det fallet absolut nödvändigt, finns det inga porer och toppen är plan behöver man inte plana.
Toppackningen går nog rätt ofta på gjutjärnsmotorerna.... Ivf. på lite äldre bilar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Har man sett skillnaden på en packning där kylvätskan bytts i tid under bilens livstid och en som detta inte gjorts på så förstår man mycket väl varför packningen kan gå utan att man har "vamrkört" motorn 8).

Det är ganska vanligt med blåste packningar på Peugeot/Citroën faktiskt, fast oftast kan man härleda det till att motorn någon gång varit varmkörd, de gånger jag sett det har toppen ALLTID varit skev.

Har toppen blivit en aningens skev så kan motorn gå i flera år innan haveriet kommer har jag märkt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply