Nya AVO

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Mangie

Nya AVO

Post by Mangie »

Äntligen kom mina AVO ställbara dämpare. Köpte dem av Mice Elf, mycke smidig affär. Mycke lätta att montera, sitter ju bara i 2st skruv.
NU till frågan, hur förändras bilen köregenskaper när jag tex ändrar från hårdaste till mjukaste på dämparna? Vad är de jag upplever när ja är ute o kör? Jag har sökt o letat men de blir mest fikonspråk för mig.

Passar på att lägga upp lite skrytbilder också...

Så ser den ut
Image

Vredet
Image

Monterat
Image
"If in doubt, baile out"
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Nya AVO

Post by Pär H »

Mangie wrote:Äntligen kom mina AVO ställbara dämpare. Köpte dem av Mice Elf, mycke smidig affär. Mycke lätta att montera, sitter ju bara i 2st skruv.
NU till frågan, hur förändras bilen köregenskaper när jag tex ändrar från hårdaste till mjukaste på dämparna? Vad är de jag upplever när ja är ute o kör? Jag har sökt o letat men de blir mest fikonspråk för mig.

..............
Får jag svara? :oops: :wink:

Eftersom de är så enkla att skruva på tycker jag att du ska prova att svänga lite hårt med inställningarna i ändlägena. Det är inget särskilt dramatiskt som sker*) även om skillnaden är markant.

Det du kommer att märka, förutom att den blir fastare och stötigare, när du rattar medsols och ställer dämpningen hårdare är att bilen blir mer överstyrd tidigt i svängen. Du kommer att lyfta inner bak tidigare ju hårdare du har dämpningen ansatt och alltså spilla mer grepp i bakvagnen vid instyrning.

Mitt i svängen förändras inte balansen i bilen av inställningen nämnvärt förutom om du har hårt ställt och bakvagnen kanske hoppar ut i gupp eller om bakvagnen bottnar pga för mjuk inställning.

Drivgreppet (traction) i utgången kan faktiskt också bli sämre om du ställer åt bakdämparna för hårt, men då ska det vara tokhårt, eftersom bakvagnen då har för mycket krängtröghet 'tillbaka'.

Luras inte att tro att hårdare = bättre = snabbare. Kompromissa mellan instyrningsbalans och beteende mitt i kurvor. Vill du ha snabbare instyrning... skruva åt. Blev det hoppigt mitt i kurvan så att det inte var värt den snabbare instyrningen... backa av. Repetera tills du är nöjd.

Hoppas du får mycket glädje av grejerna, de såg fina ut på plats iaf! :thumbup:

*)Hårt åtsatt dämpning innebär mer överstyrd instyrning och, visst innebär detta en ökad sannolikhet för snurr, men med anpassad körning så blir det inte mer abrupt än tidigare. Men om man verkligen vill testa gränserna så ska man inte ha något ömtåligt placerat i tangentens riktning, eller nånting hårt heller för den delen...

Fotnot: För de som shoppar begagnat så passar även 106-dämparna till 205-309-306-405-bakvagnarna. De är bara ca något kortare är 205/309-dämparna, så om det är ngn som vill toksänka sin större bil så passar 106-dämparna med M14 nere och M12 uppe (där det ev kan behövas några brickor).
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hoppas jag inte sabbade din tråd nu... :oops:
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Carrol Smiths rekommendation är att ta stoppuret.. Sätt dämparna på mjukaste och klocka en känd väg med max fart.
Skruva åt två snäpp och gör samma test, var det nyare snabbare ta två snäpp till osv tills det går långsammare.
Lossa ett snäpp och mät igen..

Har du sen ställbart både fram och bak så lossa ett snäpp fram och dra åt ett snäpp bak och klocka igen.
Var det snabbare så ta ett snäpp till i båda ändar.
Var det långsammare så testa med att dra åt fram och lossa bak, stegvis..
:D
Det var infjädringen, nu gör du samma med rebound.
Ja, det tar tid, det är därför data från tester är guld inom racing.

Grejen är att när det känns som det går väldigt fort kan det mycket väl vara, och är med ganska stor säkerhet, så att det går saktare.. men med mindre kortroll. Klockan ljuger väldigt sällan.

Öhlin, du har ju varit där på gränserna och petat, så du kan väl verifiera.
Callek

Post by Callek »

Jag skulle ha satt dämparna rätt hårt fram, för att sedan ha de lite lösare bak. Ställde in mina OMP dämpare efter det recepetet med gott resultat.

Rallyen har en lätt bak och överstyrningstendenser med orginalsättningen.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Mangie

Post by Mangie »

Tack för alla jätte bra tips.
Att ta stoppuret kommer nog inte funka då jag inte har tillgång till bana o har inte lust att köra jävel på vägen. O dessutom skulle tiden bli bättre o bättre då jag skulle lära mig vägen allt eftersom.
Men det funkar nog för tävlingsförare.

Tyvärr har jag orginal dämpare fram med H&R fjädrar som sänker lite.

Finns de någon sida där över/understyrning beskrivs mer i detalj?
Har sökt men hittar inte vad ja söker.
"If in doubt, baile out"
Sliced

Post by Sliced »

Mangie wrote:Tack för alla jätte bra tips.
Att ta stoppuret kommer nog inte funka då jag inte har tillgång till bana o har inte lust att köra jävel på vägen. .

Peugeotklubben har jättetrevliga banträffar. :) Och ta det i grövre steg än jaga-hundradelen-tekniken. Grejen är att känslan kan lura dig.
Lopex

Post by Lopex »

Mina Peugeot sport Asphalte var inte ställbara alls mer än från peugeot sport själva men enligt manualen så skulle de ge en bättre sättning mot övriga chassit vilket skulle resultera i mindre överstyrning o mer kontroll som de uttryckte det. Och visst understyrde den mindre än med originaldämpare samtidigt som den var jäkligt allert på att svänga in i svängarna. Om det var pga dämpare eller bredare 16" är svårt att säga. men jag var helnöjd med dämparna o hur bilen blev sen jämfört med original. Lyfte också på innerhjulet väldigt tidigt.

kommer ihåg en clio sport som jagade mig lite på slingriga vägar till en bilträff o när vi kom fram så sa han att han trodde att min bil skulle välta i varje sväng så mycket som innerhjulet var i luften hela tiden. :D

på 309:an hade jag ställbara OMP dock o där upplevdes just det med att bilen vill hoppa ur "linjen" med bakvagnen vid gupp i svängen vilket gjorde den väldigt nyckfull vid hårdaste sättningen. att köra över broskarvar i 200+ kändes också som att det rubbade bakvagnen lite. drog ner par snäpp o då kändes bilen mycket trevligare o neutralare att köra.

så prova dig fram.. inte direkt svårt att böja sig in under 106an o skruva lite på ratten.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Smörj in justerrattarna till bakdämparna med segt fett och justera dom lite fram och tillbaka med regelbundna mellanrum så kanske dom inte sätter sig med tiden. :wink:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Eric Josefsson wrote:Smörj in justerrattarna till bakdämparna med segt fett och justera dom lite fram och tillbaka med regelbundna mellanrum så kanske dom inte sätter sig med tiden. :wink:
:thumbup:
EN 14497
JGson

Post by JGson »

Vill bara ställa en kontrollfråga så jag vet att jag är med i matchen..
Pär, det här är samma kit som jag köpte av dig, eller hur?
Jag trodde man endast ställde rebound/retur, dvs som jag fattat det, hur snabbt dämparen låter fjädern fjädra ut.
Hitills i tråden tycker jag det har låtit som att man ställer bound/dämpning.
Jörgen Gustavsson #609
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

JGson wrote:Vill bara ställa en kontrollfråga så jag vet att jag är med i matchen..
Pär, det här är samma kit som jag köpte av dig, eller hur?
Jag trodde man endast ställde rebound/retur, dvs som jag fattat det, hur snabbt dämparen låter fjädern fjädra ut.
Hitills i tråden tycker jag det har låtit som att man ställer bound/dämpning.
Du ställer både retur och kompression samtidigt med samma ratt på bakdämparna. På framdämparna ställer du dock bara retur. Mangie köpte bara bakdämpare, därför blir det lite insnöat på dem i den här tråden.

Retur:kompressionsförhållandet är hyfsat konstant 2:1 över inställningsområdet om man inte har specat annat. Jag köpte den bestyckningen också, men om jag får råd tänkte jag beställa ett par bakdämpare med 1:1 också för att testa om det är bättre. Tror inte det, men det vore kul att testa.

Spax kör 3:1 som standard, BTW, men det tror jag är lite väl.
EN 14497
Post Reply