AKUT HJÄLP!!!! 206
AKUT HJÄLP!!!! 206
Bilen är på service o den läcker olja....
Servicegubben ringde precis o sa att det är ventilkåpspackningen som läcker kostade ca 450kr + jobb o byta.
O kylare va tydligen också kass, den ska dem ha 2000kr + jobb för.
Ska jag låta dem byta skiten eller ska jag försöka ge mig på det själv?
Köpa kylare från någon skrot? Finns ju faktiskt många nyare bilar som är kvaddade...
Kamremmen ska bytas också, så kalaset kommer att bli dyrt, vill inte få det dyrare nödvändigt..
Ska ringa runt o kolla vad olika reparatörer tar också..
Servicegubben ringde precis o sa att det är ventilkåpspackningen som läcker kostade ca 450kr + jobb o byta.
O kylare va tydligen också kass, den ska dem ha 2000kr + jobb för.
Ska jag låta dem byta skiten eller ska jag försöka ge mig på det själv?
Köpa kylare från någon skrot? Finns ju faktiskt många nyare bilar som är kvaddade...
Kamremmen ska bytas också, så kalaset kommer att bli dyrt, vill inte få det dyrare nödvändigt..
Ska ringa runt o kolla vad olika reparatörer tar också..
Bit i det sura och få åket fint igen simon
Alltid skönt att få NYA prylar på bilen så slipper du byta allt igen om 2 månader... det kunde varit värre... såg med andra ord värre ut än vad det var.... så vida dom inte hittar mer prylar som behöver bytas under resans gång....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
skulle gissa på det sistnämnda...
Men jag skiter faktiskt i om det är "orginal" eller inte...
så länge det inte är biltema grejer.
Ska kolla med olika reparatörer här omkring innan jag bestämmer mig...
Fick en kännsla av att dem inte är 100 på vad det är dem sysslar med, när han ringde sa han topplockspackningen, o sen ringde jag tillbaka o fråga om det va topplockspackningen eller ventilkåpspackningen...
o då va det helt plötsligt ventilkåpspackningen
Sen ang. priserna så menar han att det är +jobb, vilket låter konstigt, för när jag frågat innan så kostar det 4500kr att byta kamremmen.. själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
o när jag ringde o frågade om vad dem trodde att det kunde vara som läckte olja, alltså när jag ringde o beställde tiden... så sa han att det kan troligtvis vara ventilkåpspackningen o den kostar kanske 100kr + jobb... så 450kr tror jag faktiskt är inkl. jobbet.
Men jag skiter faktiskt i om det är "orginal" eller inte...
så länge det inte är biltema grejer.
Ska kolla med olika reparatörer här omkring innan jag bestämmer mig...
Fick en kännsla av att dem inte är 100 på vad det är dem sysslar med, när han ringde sa han topplockspackningen, o sen ringde jag tillbaka o fråga om det va topplockspackningen eller ventilkåpspackningen...
o då va det helt plötsligt ventilkåpspackningen
Sen ang. priserna så menar han att det är +jobb, vilket låter konstigt, för när jag frågat innan så kostar det 4500kr att byta kamremmen.. själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
o när jag ringde o frågade om vad dem trodde att det kunde vara som läckte olja, alltså när jag ringde o beställde tiden... så sa han att det kan troligtvis vara ventilkåpspackningen o den kostar kanske 100kr + jobb... så 450kr tror jag faktiskt är inkl. jobbet.
MozZe wrote:själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
Du måste skämta? Jag tror dom blåser dig. Ring en helt annan Peugeot-åf och fråga vad en kamrem kostar, dvs du vill köpa en rem, inte lämna in bilen.
Dom dyraste remmarna jag köpt har nog kostat 350.- och då var det original.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:MozZe wrote:själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
Du måste skämta? Jag tror dom blåser dig. Ring en helt annan Peugeot-åf och fråga vad en kamrem kostar, dvs du vill köpa en rem, inte lämna in bilen.
Man kan ju misstänka att det är en remsats de menar.. Brukar ju ligga på de pengarna ungefär.
-
205gti mattias
Man blir faktiskt trött ibland på att höra att "dom blåser dig" och andra kommentarer! Passar det inte att betala vad verkstaden kräver gör jobbet själv då!! Att betala 15 000 på en (platt) tv kan nästan varenda svensson göra men kostar det 5000 att byta kam rem på bilen då blir det ett jävla liv. Eftersom man jobbar själv på peugeot så vet man själv att vissa jobb går man plus på och vissa går man back på men det är peugeot som sätter priserna och det är att följa... iaf om man jobbar aukt verkstad. Sen är ingen verkstad ute efter att blåsa sina kunder för även om servicar kan vara guldjobb så kan det tillkomma mycket tid att leta efter missljud och annat kunder klagat på vid inlämning så det går nog jämt ut. Men som sagt lite offtopic men kände mig träffad vid "dom blåser dig" japp självklart lika mycket som han som sålde tv:n till dig på siba!!!!
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
har kollat med en annan verkstad vad dem ska ha, tydligen ska man byta vattenpumpen vid kamremsbyte?
Han sa TYP 1300kr för kamrem o 2900kr för jobbet.
o ca 450kr för ventilkåpspackningen....
Har jag för mig >.<
Något jag blev förbannad över när jag kom hem va att i en grundservice trodde jag luftfilter, pollenfilter o lite sånna dära grejer ALLTID byttes, även i den minsta servicen, men ICKE! det va tydligen en tillägsserice som dem inte nämnt något om...
f*n va sur jag blev!
Ser det ut som att dem har KOLLAT på kamremmen här?
Strecket i skiten är jag som har gjort...
Service protokollet med mitt koupefilter/pollenfilter...

Har jag för mig >.<
Något jag blev förbannad över när jag kom hem va att i en grundservice trodde jag luftfilter, pollenfilter o lite sånna dära grejer ALLTID byttes, även i den minsta servicen, men ICKE! det va tydligen en tillägsserice som dem inte nämnt något om...
Service protokollet med mitt koupefilter/pollenfilter...

- Richard Gustavsson
TheDagger wrote:MozZe wrote:själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
Kamremssatsen kostar ca 1200-1500, tillbehörsrem ca 350:- och tiden är 3.7h så runt 4500 upp till 6000 brukar byten a kosta beroende på ställe, om man ska följa tidlistan.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
-
205gti mattias
Richard Gustavsson wrote:TheDagger wrote:MozZe wrote:själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
Kamremssatsen kostar ca 1200-1500, tillbehörsrem ca 350:- och tiden är 3.7h så runt 4500 upp till 6000 brukar byten a kosta beroende på ställe, om man ska följa tidlistan.
Är ju klart en jäkla skillnad om det är en kamremssats. Men Mozze skrev bara rem och jag gick efter det.
205gti mattias wrote:Man blir faktiskt trött ibland på att höra att "dom blåser dig" och andra kommentarer! Passar det inte att betala vad verkstaden kräver gör jobbet själv då!! Att betala 15 000 på en (platt) tv kan nästan varenda svensson göra men kostar det 5000 att byta kam rem på bilen då blir det ett jävla liv. Eftersom man jobbar själv på peugeot så vet man själv att vissa jobb går man plus på och vissa går man back på men det är peugeot som sätter priserna och det är att följa... iaf om man jobbar aukt verkstad. Sen är ingen verkstad ute efter att blåsa sina kunder för även om servicar kan vara guldjobb så kan det tillkomma mycket tid att leta efter missljud och annat kunder klagat på vid inlämning så det går nog jämt ut. Men som sagt lite offtopic men kände mig träffad vid "dom blåser dig" japp självklart lika mycket som han som sålde tv:n till dig på siba!!!!
Faktum är att det FINNS verkstäder som blåser folk rätt duktigt, därmed inte sagt att den du jobbar på gör det. Så sluta ta åt dig.
- Richard Gustavsson
TheDagger wrote:Richard Gustavsson wrote:TheDagger wrote:MozZe wrote:själva kamremmen kostar 1500kr o köpa, så resten är jobbpengarna.
Är ju klart en jäkla skillnad om det är en kamremssats. Men Mozze skrev bara rem och jag gick efter det.
Det är lungt
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
-
205gti mattias
Finns säkert många verstäder som blåser folk men om väljer att lämna in bilen på en aukt verkstad så jobbar ju peugeot sverige för att det skall bli så bra som möjligt (bland annat med införandet av blue box)... okej ursäkta mig om ja brusade upp lite men det känns ändå som ett påhopp mot yrkes gruppen.... men om man lämnar in hos börje runt hörnet så kan man inte garantera något men om man lämnar in hos riktig verkstad som har skyldighet att visa upp gamla delar om du vill se samt att allt som byts sparas i data register... nog sagt.. in i dimman det är fredag!!!
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
MozZe wrote:har kollat med en annan verkstad vad dem ska ha, tydligen ska man byta vattenpumpen vid kamremsbyte?
Har jag för mig >.<
Något jag blev förbannad över när jag kom hem va att i en grundservice trodde jag luftfilter, pollenfilter o lite sånna dära grejer ALLTID byttes, även i den minsta servicen, men ICKE! det va tydligen en tillägsserice som dem inte nämnt något om...f*n va sur jag blev!
"Bild"
Alltså kamremmen är inget man kollar om det ändå är dags för byte, man byter den. Finns liksom ingen anledning att ta loss kåpor och kolla remmen om den ändå ska bytas. På vissa bilar är det ju föreskrivet att remmen ska kontrolleras vid servicar men såvitt jag vet så är det inte så på Peugeoter.