Det jag vet om just Falkenberg är att de bara har ett fåtal dagar då körning tillåts pga grannsituationen och att den är i stort sett omöjlig att hyra för utomstående för banträff. Så var det för ett par år sen iaf.
Jättekul om Peugeot Sverige börjar vakna och att det kanske går att få till ett närmare samarbete och kanske t o m av ekonomisk art. Intresset var svalt på "min tid" iaf, men trägen vinner. Tror båda skulle ha mycket ut av ett samarbete. Det ena utesluter inte det andra och enskilda ÅF tycks vara mer lättpratade och Jonsson Bil var t ex intresserade av att göra något mer runt en banträff på Gelleråsen.
Vad gäller försäkring så börjar ju de tidigaste 205 GTI falla inom ramen för MHRF-försäkring, men då är det
http://www.peugeotklubben.se/ som gäller, det är knappast lönt att MHRF-ansluta PSC för ett fåtal bilar. Men det kanske kan vara värt att kolla upp ett samarbete med SPK t ex genom ömsesidig rabatt på medlemsavgiften för den som redan är medlem i den andra klubben? Lite svårt att administrera, kanske, men en idé iaf.
Apropå "PugRun"... "Nordic PugFest" var ett koncept som tyvärr bidde en tumme pga osäkerheter runt SBF-medlemskapet (men det är utrett) och att jag kroknade. Men det är helt klart något att ta upp igen. Gelleråsen ligger bra till för norrmän och åtminstone halvhyfsat till för danskar, jyllänningar tar nog båten till Gbg t ex, vi hade iaf några DK-bilar ett år. Gelleråsen har också en maskindepå som lämpar sig bra för storträff med kringaktiviteter. "Francophilia", dvs franskbilsträff, kördes några år men blev inte så välbesökt som jag hade hoppats, men kanske en kombination har förutsättningar att bli något riktigt stort? "Francophilia Nord"? Detta kräver dock stort engagemang från fler medlemmar än styrelsen.
Områden för kringaktiviteter har iofs andra banor också, men t ex Mantorp är relativt trist att köra med en slö bil och då kan jag bara tänka mig hur Anderstorp känns. De banor med gynnsamma lägen (på ett eller annat sätt) som är mest givande att köra med våra bilar tycks vara Kinnekulle, Gelleråsen, Knutstorp och Sturup. A-/M-torp tror jag inte vi räknar hem i "kul per krona"-kalkylen att engagera oss i inom ett femårsperspektiv iaf.
Men det finns ju gott om körningar med andra arrangörer som det kanske går att "snika in sig" hos eller bara åka dit som fristående.
Medlemsantalet är inte jättehårt kopplat till medlemsavgiften om man inte råkar slå i taket. Om jag minns rätt så minskade det inte alls efter höjningen 150 -> 200 kr, men då pratat vi en ganska lite förändring till en fortfarande låg avgift. Någonstans går ju smärtgränsen och jag tror att en höjning direkt till 300 kr skulle ge ett tapp. Men i år har man ju fått ovanligt mycket för medlemsavgiften, så det kanske skulle accepteras ändå? Jag skulle iaf inte rekommendera en drastisk höjning direkt, utan att ta det långsamt isåfall.
Vad kan potentiellt medlemsantal vara? 500? Tror vi maxat på ca 350, men det kanske nån annan har bättre koll på. Nu är vi ca 270 och vad är det då som skulle locka resterande 230? Jag tror inte det finns något enskilt svar på det.
Men en öppen fråga. Finns det något egenvärde i många medlemmar? Visst mer pengar in, men risken är att det bara blir en utspädd verksamhet som inte gör någon nöjd om man börjar tänka att jaga andra målgrupper. Jag tror på att hålla en strategi och tydlig profil inom området år efter år och tänka till runt marknadsföring i stället för att anpassa verksamheten till fler.
Jag tror på bankörning som kärna i en "Sport Club", sen att medlemmarna väljer att "sporta till" bilarna på utsidan, insidan eller både-och med en verksamhet anpassad till detta tror jag är något att hålla fast vid. En viktig komponent är också att medlemmar och användare ska kunna få hjälp med sina bilar. Tror t ex inte att vi ska konkurrera med tex SPK när en del av våra bilar börjar bli klassiker.
Oj, vad mycket det blev...
Mina förslag för att öka medlemsantalet och ev. kunna motivera en höjning av medlemsavgiften är:
-Fortsätt hålla fast vid den inslagna profilen.
-Titta igen på ett evenemang med högre svansföring, t ex "Francophilia Nord".
-Fortsätt och öka kontakterna med Peugeot New och motorpress. Andra forum eller motorsiter kan också vara bra marknadsföringskanaler.
-Fortsatt genomtänkt deltagande på mässor/träffar/utställningar.
-Satsa mer på mekartips och bilfakta för att stärka innehållet på hemsidan.
Det finns säkerligen fler och bättre idéer, men det var vad jag hade på hjärtat just nu iaf.
EDIT: -Fortsatt genomtänkt deltagande på mässor/träffar/utställningar.