kupéfläkt på 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
flotte

kupéfläkt på 605

Post by flotte »

hej på min 605 -92 sli vill fläkten bara gå på fullt läge o det tar ca 1 min efter man har satt den i fullt läge innan den startar slår man då över till 4:an stannar den helt. antagligen ett rälä gissar jag på men vilket relä e det o var sitter det i såfall.. ingen som har ett elshema :)
mvh anders
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

tydligen nån diod, motstånd el. dylikt på fläkten som blir dåliga. vanligt problem. Vet dock inte någon lösning utöver fläktbyte

Kompisen har 6st kassa fläktar liggandes från 605 :?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Q Ball Racing

Re: kupéfläkt på 605

Post by Q Ball Racing »

flotte wrote:hej på min 605 -92 sli vill fläkten bara gå på fullt läge o det tar ca 1 min efter man har satt den i fullt läge innan den startar slår man då över till 4:an stannar den helt. antagligen ett rälä gissar jag på men vilket relä e det o var sitter det i såfall.. ingen som har ett elshema :)
mvh anders

tycker det låter som om det skulle vara fläktmotståndet som är kass.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Q Ball Racing wrote:
flotte wrote:hej på min 605 -92 sli vill fläkten bara gå på fullt läge o det tar ca 1 min efter man har satt den i fullt läge innan den startar slår man då över till 4:an stannar den helt. antagligen ett rälä gissar jag på men vilket relä e det o var sitter det i såfall.. ingen som har ett elshema :)
mvh anders

Så kan det mycket väl vara :thumbup:
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

LillENOK wrote:
Q Ball Racing wrote:
mvh anders

Så kan det mycket väl vara :thumbup:

brukar vara det när fläkten går på högsta hastighet men ej på någon av dom lägre.
den högsta hastigheten så går strömmen direkt till fläkten och på dom lägre hastigheterna så går den genom ett motstånd som varierar beroende på vilket läge du har på fläkten. så går motsåndet sönder så går fläkten ej på dom lägre hastigheterna, men dock så funkar det högsta då strömmen ej går genom motstånd.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
flotte

Post by flotte »

ok.. o det ska sitta på fläkten då???
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

flotte wrote:ok.. o det ska sitta på fläkten då???

nej det brukar det ej göra.
vet dock ej vart det sitter på en 605. antingen om någon annan vet eller så ska jag kolla det till en annan gång.
uppsala

Post by uppsala »

Någon som vet om det är samma fläkt i 605an som i 406an?

Min fläkt (406) fungerar ibland de gånger som den kommer igång så knackar den innan den startar, andra gånger hör man bara ett klickande ifrån den. Jag är en usel meck och var imponerad över mig själv när jag faktiskt hittade den under handskfacket, jag ryckte och slet i alla kablar utifall de möjligen kunde vara något glapp men allt satt som det skulle.

Är det verkligen bara ett fläktbyte som är lösningen?
Bella605

Post by Bella605 »

I onsdags har jag haft :evil: med fläktmotor och jag körde bort till skrot och hittade den, det kostade bara 300 spänn så tog jag den och bytt dit.
WOW äntligen funger den och skön.

Lätt att byte. OBS !!! Läs först innan köpa, vad har din bil för tillverkar fläktmotorn, det finns två olika och ska ha med eller utan AC.
Haft 605 -91 o -96 både bensin
Nuvaran 407 -05 diesel
Landin

Post by Landin »

Lånar tråden lite. Har med en lite spökande fläkt, den har hållt på ett tag nu att ibland lägga av helt för att sen efter en stund funka igen. Och nu i förrgår så la den av helt, funkar inte alls nu. Vad tror ni är felet? är de själva fläkten eller kan de va fläktmotståndet?

edit: bilen i fråga är en 605 -92
605 -92
Landin

Post by Landin »

Plockade bort min fläkt nu idag och körde den direkt på plus och jord, då snurrade den, inte jäte fort men den snurrade. kollade säkringen me och den är hel. Kan de va fläktmotsåndet då tro?
605 -92
adam605

Post by adam605 »

tjena tjena

Jag hade samma problem förut. Dvs att den gick att få igång på högsta läget men då först efter en liten stund (10sek?).

För ett tag sen så dog den dock helt.

Har kollat säkring samt försökt lista ut vilka reläer som är inblandade. Jag läste något i en annan tråd om nått grönt relä som skulle sitta vid rattstången. När jag väl kollade så satt enbart ett svart/rött relä där och det visade sig sköta om halvljusautomatiken. Nog om det..

På passagerarsidan har jag däremot ett grönt relä (också ett enkelt slutande) intill fläkten. Jag bytte detta men det blev ingen skillnad.

Sen hittade jag ett gult relä på samma ställe men lite längre in (till höger om fläkten vid passagerarsidan) som faktiskt hade gått varmt och inte såg så friskt ut. Detta relä var ett 5-poligt. Osäker på om det är slutande eller inte dock.

Är det någon som har en aning om hurvida det kan vara detta gula relät som styr fläkten? Även sockeln är gul.

Tacksam för andra tips oxå...
Peugeot 605 SRi -92
Porsche 928 S4 -91
607-VIK

Post by 607-VIK »

adam605 wrote:tjena tjena

Jag hade samma problem förut. Dvs att den gick att få igång på högsta läget men då först efter en liten stund (10sek?).

För ett tag sen så dog den dock helt.

Har kollat säkring samt försökt lista ut vilka reläer som är inblandade. Jag läste något i en annan tråd om nått grönt relä som skulle sitta vid rattstången. När jag väl kollade så satt enbart ett svart/rött relä där och det visade sig sköta om halvljusautomatiken. Nog om det..

På passagerarsidan har jag däremot ett grönt relä (också ett enkelt slutande) intill fläkten. Jag bytte detta men det blev ingen skillnad.

Sen hittade jag ett gult relä på samma ställe men lite längre in (till höger om fläkten vid passagerarsidan) som faktiskt hade gått varmt och inte såg så friskt ut. Detta relä var ett 5-poligt. Osäker på om det är slutande eller inte dock.

Är det någon som har en aning om hurvida det kan vara detta gula relät som styr fläkten? Även sockeln är gul.

Tacksam för andra tips oxå...

Hej!

Försök hitta en begagnad fläkt för det är i den felet sitter, och vad jag vet så är det samma fläktar oavsett om du har AC elller ej. Citroen XM har exakt samma fläkt som 605án.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
adam605

Post by adam605 »

Okidok. Jag ska testa att köra 12v direkt på fläkten sen och se om den är död.

Dock är jag lite misstänksam mot det där gula relät. Gult 5poligt slutande relä med betäckningen 12V/25A-03701.

Plasten på relät runt pol nr 5 är alltså helt smält/svart. Mätte upp det och det är dött.
Peugeot 605 SRi -92
Porsche 928 S4 -91
Post Reply