bonna-ommappning av Motronic 1.3

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
zilog

Post by zilog »

Jag hittade http://www.e34.de/tips_tricks/motronic/m1_3.pdf som påstår att det sitter en 80C515 som CPU i 1.3:an. Problemet är ju att denna har 8kbyte inbyggt ROM vilket ju försvårar analysen en liten aning. Någon som har binärfil eller programkod för detta inbyggda ROM?
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
zilog

Post by zilog »

Tox wrote:Sedan så får du kolla checksumman och försöka hitta var den är skriven eller fuska till det genom att räkna så den blir likadan som på orginalchippet.

Jag har lekt lite med olika hexeditorer på filen, och har testat att beräkna CRC enligt alla tillgängliga algoritmer programmen hade utan framgång. Testade algoritmer är checksum8, checksum16, checksum32 (de tre förstnämnda är additiva) samt crc8, crc16, crc32 (polynomiella). Inga av dessa algoritmer har gett mig värdet noll för hela hexrangen, vilket jag antar att man borde få då man även inkluderar CRC-ordet i beräkningen. Såklart bör inte CRC-värdet bli noll för de additiva algoritmerna, så dessa hoppas jag inte används i eprom:et ändå. Jag ser inte hur man med lätthet skulle kunna hitta CRC-ordets adress på det här sättet eftersom det värde man får fram genom beräkninen skiljer sig från CRC-ordet.

Om jag nu skulle köra på metoden att behålla crc8 av hela binären konstant före såsom efter ommappningen, så antar jag att jag kan ändra innehållet i någon oanvänd byte som ändå räknas med i checksumman? Du råkar inte veta någon ofarlig adress att ändra på? Jag chansar nog på något av 0xFF-värdena i slutet av binären om inget framkommer.

Anledningen till att jag teoriserar såpass mycket är att det nog dröjer en vecka innan jag har fått hem uv-raderare, chip osv.. vill vara förberedd när det väl gäller.
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Hmmm .. programmet 010 editor ... säger dig direkt vad checksummorna är på alla tänkbara algoritmer ... givetvis ändras dessa direkt du ändrar något värde.
Eller får du inte fram några checksummor alls med hexeditorena alls?
... det svåra är att hitta adressen där där värdet som checksumman ska vara är skrivet (där man enkelt kan skriva om värdet till den checksum-8 som den nya tunade filen får).
Nu tar jag bara ett värde ur minnet 196 decimalform var det nog ... det ligger värde 196 på ett gäng adresser i j94 filen.
Checksumman ser ut att vara 250 (decimalform) på orginal jaz filen.... 250 finns som värde i ett gäng adresser huh :lol:
men du är helt rätt ute ... jag kollade på några tunade chip ... dom hade inte letat reda på checksum adressen utan ... ändrat i någon mapp där det inte har någon betydelse ... eller ändrat värdet på flera adress så det blir en droppe i havet .... typ gått upp ett steg i ett gäng av bränslemappen .... blir alltså inte ens 1% ökning av bränslet just där.
Jag testade på ett chip att helt enkelt ändra ett värde där motorn aldrig arbetar så att checksumman stämde dvs blev samma som orginalchippet har (några last punkter i bränsle mappen aldrig kommer att användas ... dvs de olika lastern och mapparna vid 600rpm .... när är en pug bensinare tex ner på 600rpm och full last? Men det fungera kanske att ändra i slutet på bin filen oxå .... men räknar dom algoritmen bara inom viss del av filen så kommer det att falera ... men prova ... är ju inte mer jobb än att radera chippet och göra om)
Så helt enkelt räkna hur mycket du har adderat eller dragit bort och ändra värdet i någon av dessa adresser så värdet blir som orginalets, det fungerade rakt av.
Förresten ... bränslevärderna räknas mot trimvärde ... värde 128 = 1 ... så tex 115 blir 115/128 = ca 0,9 då har man minskat spridar dutycyckeln med 10% ... så värde 141 blir 141/128 =1,10 ... blir ökning med ca 10%.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
zilog

Post by zilog »

Tox wrote:Förresten ... bränslevärderna räknas mot trimvärde ... värde 128 = 1 ... så tex 115 blir 115/128 = ca 0,9 då har man minskat spridar dutycyckeln med 10% ... så värde 141 blir 141/128 =1,10 ... blir ökning med ca 10%.

Vad är trimvärde, och hur räknar insprutet ut det?
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Hmm .. i closed loop så är det lamda 1 ... kalla det lamda trim ... men vid fullgas/last ... så går det egentligen inte mot lamda utan bara mot dutyrate tror jag .... men hur som haver högrevärde = mer soppa

Gillar du bygga elprylar? ... du kanske skulle lött ihop en emulator ... då slipper du bränna chip ... kostar nog inte många kronor att bygga ... mappa till du är nöjd ... sedan bränner du chippet.

Jag har nog ett par beskrivningar på hur och vad som behövs ... jag kan gräva lite i filarkivet om det är intressant.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
zilog

Post by zilog »

Tox wrote:Hmm .. i closed loop så är det lamda 1 ... kalla det lamda trim ... men vid fullgas/last ... så går det egentligen inte mot lamda utan bara mot dutyrate tror jag .... men hur som haver högrevärde = mer soppa

Gillar du bygga elprylar? ... du kanske skulle lött ihop en emulator ... då slipper du bränna chip ... kostar nog inte många kronor att bygga ... mappa till du är nöjd ... sedan bränner du chippet.

Jag har nog ett par beskrivningar på hur och vad som behövs ... jag kan gräva lite i filarkivet om det är intressant.

Jag bygger mycket själv - kolla på länken i min profil så kan du beskåda vanvettet. Dock så försöker jag att välja mina slag då tiden även den är begränsad ;) har 3st 27256-kretsar liggande, så att de tar 20minuter att radera gör inget om jag hela tiden ser till att ha nyraderade liggande. Jag kan ändå inte ha bilen exakt där jag bor, så tiden det tar att kuta mellan lägenhet och bil är ändå större än tiden det tar att radera en krets ;)

Dock så förstår jag fortfarande inte biten med enhetens CRC-summa. CRC-summor är något jag för tillfället jobbar med, samt räknar på, därför är jag tveksam till din metod. Om jag inkluderar hela rangen för chip:et så kommer ju CRC-ordet även det att inkluderas i beräkninen. Eftersom CRC_function(minne + CRC-ord) != CRC-ord så blir det ju lite svårare än att leta efter 0xFA (250 decimalt).
Nu hoppas jag ju att de använder CRC för att detektera minnesröta snarare än att förhindra mappning, och då det ligger saker != 0xFF på de sista 2 positionerna i minnet, så antar jag att de har beräknat för hela rangen, eller kanske tom. har lagt CRC-ordet på de platserna, och därför kan modifiera några positioner innan. Ska hur som helst bli spännande att testa och se.

EDIT:
Jag var inne på att bygga en emulator först, eller rättare sagt en adapter för ett 29F002 - men när jag insåg att inga av benlisterna som jag har passar i motronic:ens sockel så sket jag i det - ska man köpa från ELFA kostar socklar och tunnare benlister i paritet med UV-raderare..
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Yep .. jag håller med dig om crc ... men enligt dom som kan motronic .. så är det för att det ska kolla error = allt som inte var programerat orginal.
Men tydligen så ligger deras crc checkvärde som ett sigelbyte i någon av adresserna ... dvs ... någon av dom adresserna som har decimal värderna 250 i din programvara .... är det som anses vara rätt värde ... dvs om man vet var så kan man skriva om det värdet så det stämmer för dina ändringar som ger en helt annan checksumma ... så ska den skrivas in där och givetvis så kommer det värdet oxå att påverka sig självt (men jag kanske har fattat det helt fel :lol: ) ... men dom tidiga motronic går inte i något limpmode .... jag skrev bara hur dom gjort på tuning chippet jag har ... dom hade ändrat i en bränslemapp så att checksumman stämde mot ett orginalchip (räknat iof på hela filen) .... men fungerar det att ändra i en outnyttjad adress/byte ... så är det hur bra som helst .... men jag har inte testat det ... och bilen är i garaget och under vidareutveckling ... så jag kan inte test bränna ett och kolla rakt av.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

När man håller på som "vi" gör så är det väl nästan en fördel om man slipper limphome grejerna. Är man ute å kör å konstaterar att något blivit fel men att det går fint å köra ändå så vill man ju inte ha nån failsafe inställning som gör att bilen går som en trabant 8)

Svensson har ju inte koll på grejerna på samma sätt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Sliced

Post by Sliced »

snillet wrote:När man håller på som "vi" gör så är det väl nästan en fördel om man slipper limphome grejerna. Är man ute å kör å konstaterar att något blivit fel men att det går fint å köra ändå så vill man ju inte ha nån failsafe inställning som gör att bilen går som en trabant 8)

Fast om det går en kabel på ett rejs vill jag nog ha in bilen i depån så fort det går, inte bogserad senare utan snarast. Då är det bra att förare märker att den går som skit.
Btw, lite OT, men kan man få nån indikation på MS om den går in i limp-home.. (om det ens finns på MS.. borde läsa mer :oops: )
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:
snillet wrote:När man håller på som "vi" gör så är det väl nästan en fördel om man slipper limphome grejerna. Är man ute å kör å konstaterar att något blivit fel men att det går fint å köra ändå så vill man ju inte ha nån failsafe inställning som gör att bilen går som en trabant 8)

Fast om det går en kabel på ett rejs vill jag nog ha in bilen i depån så fort det går, inte bogserad senare utan snarast. Då är det bra att förare märker att den går som skit.
Btw, lite OT, men kan man få nån indikation på MS om den går in i limp-home.. (om det ens finns på MS.. borde läsa mer :oops: )

Svar på frågan, nej.

Men vad jag far efter är att om det går en kabel så märks det ju oftast på något vis, vilket Svensson som inte tänkt kolla över bilen på 2250 mil till behöver få veta med en lampa som talar om att du SKALL till verkstad medans "vi" kollar upp detta ändå.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
öhl-in

Post by öhl-in »

Tox wrote:Här är en sida som beskriver lite om motronic mappar.
http://www.motronic.ws/map.htm

Jag gillade mappen med gul BH längst ner :D
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
zilog

Post by zilog »

Blev lite fundersam gällande val av aktiv mapp. Om man ser till vad som hittills har framkommit i tråden, så ska inte lmm:ens läge påverka motorns gång så länge tomgångsswitchen i tps:en är sluten - eller?

Om jag ändrar på armen på lmm:en när bilen står på tomgång, så går den från att hosta till att bluddra och dö, och jag har mätt för att verifiera att tomgångskontakten har kontakt ända in i databoxen, hur kan det här komma sig?
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Om jag ändrar på armen på lmm:en när bilen står på tomgång, så går den från att hosta till att bluddra och dö, och jag har mätt för att verifiera att tomgångskontakten har kontakt ända in i databoxen, hur kan det här komma sig?

Då borde det bli fullgas mapparna som aktiveras både soppa och tändning ..... tps kontakten ... är väl en 3vägs eller iaf på mi16 :roll: ... dvs slutenkrets i tomgång och fullgas, annars öppen ,,, jag tror att sprutet avgör om det är tomgång eller fullgas genom LMM och tps ... fullgas mappen så är det ingen lamda korrigering heller ... så det är nog helt normalt att det blir så kan jag tänka mig.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det här är intressant, jag kommer att vara låst till Motronic-hårdvaran, så mappningsmöjligheter på originalelektroniken känns som ett mkt bra alternativ.

Jag tror ni var inne på det tidigare, men frågar; finns det möjlighet att byta till flashminne och ordna så att man kan mappa i realtid? Eller åtminstone att kunna ladda upp kartor snabbt från PC i bilen.

Logger med GPS och accelerometrar ligger ganska högt på önskelistan och i kombination med realtidsmappning så går det ju att leka lite.
EN 14497
Tox

Post by Tox »

Ska nog gå utan probelm ... med rätt prylar.
Som sagt lite fel årstid ... att testa när snön ligger uta och Bilen i garaget men mjukvara kan man ju ordna nu .... så det är enkelt
Men jag kommer att utvärdera hur det fungerar ... mappa i realtid mot BBlamda. Har även lite ideer som ska testas.

Jag kastade upp en liten sida om det jag hunnit än så länge.
http://www.teamhastjouren.se/tox/xu9j4motronicM1.3.htm
zilog

Post by zilog »

Har mappat om lite nu, och bilen går hyggligt argt nu - mappen finns på http://wintermute.csbnet.se/~zilog/modmap_jaz.BIN

Problemet jag har är att trots att jag har moddat 3:e sista byten så att checksum8 blir samma som innan (0xFA), så får jag felkod 54 från styrboxen.. några tips?
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Om du läser i tråden här så skrev jag att dom nog räcknar på checksumman i specifikablock inom filen ... dvs jag kom runt problemt genom att ändra ett värde som aldrig används ... dvs .. min motor är aldrig nere på 600rpm ... det värdet vid det varvet kan vara vad som helt .. det används aldrig om rovan är frisk.
Post Reply