Kylarbyte 206 GTI -01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MozZe

Kylarbyte 206 GTI -01

Post by MozZe »

Vad kan e kylare kosta?

Har beställt en o ska lämna in bilen för kamremsbyte på tors. Blir att byta kylaren också. Men frågan är, ska man bara beställa skiten från dem o byta den själv eller är det så krångligt att det är lika bra att dem gör det?
Tar det inte lång tid att byta så kan man ju lika gärna låta dem göra det. Men o andra sidan, är det jättelätt så kan jag själv lika gärna göra det.

Vad tycker ni?
O vad kan en ny kylare kosta?
Luuk

Post by Luuk »

Själva bytet är inte dirkekt komplicerat... jag hade nog valt att göra det själv...

Priset beror ju på om det är en märkesverkstad som skall göra det eller typ en mekonomenverkstad... samma sak med själva kylaren... kan nog skilja kraftigt i pris mellan en ny orginal och en eftermarknads... Fråga ludde vad han köpte sin för, kommer inte ihåg...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
MozZe

Post by MozZe »

Äsch, har ju redan beställt en kylare från pug. men frågan är om det är lätt o byta den... va en kille som tittade på den o han trodde det bara va o lossna typ 2 skruvar o alla slangar sen skulle man troligtvis bara kunna lyfta upp den... kan detta stämma?
m@s

Post by m@s »

2 eller 3 slangar å ngt clips.
Tar ca 10-15 min att byta, jätteenkelt!
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
MozZe

Post by MozZe »

Alltså kan det inte kosta så mycket att få den bytt i samband med att dem bytar kamremmen då?
m@s

Post by m@s »

Nope, inte många kronor...
dock kan du kallt räkna med att de kommer att debitera dig (200-300:-) för ny kylarvätska.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
MozZe

Post by MozZe »

ajo, det är ju iofs sant...
Men vad går vanlig kylarvätska på om man köper den på biltema eller liknande?

Vad hade du gjort?
Värt att lägga dem pengarna för att slippa göra det själv?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Vad har har hänt med kylet på en 01:a ? :shock: mitt från 1990 ger "snart" upp men är ok än så länge....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
m@s

Post by m@s »

:lol: hahahaha, ni kör för snällt....

...ja sköt kylen på RC'n i somras på Anderstorp å d e ju en 04:a :twisted:

Mozze - kolla med din Pug verkstad vad de vill ha för jobbet först, glykol på biltema kostar nästan inget å som sagt jobbet tar ca: 15 min.
Har du fakta kan du bedömma om d e värt att lämna bort eller grisa lite själv. :wink:
www.almostracing.se

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote::lol: hahahaha, ni kör för snällt....

...ja sköt kylen på RC'n i somras på Anderstorp å d e ju en 04:a :twisted:

Mozze - kolla med din Pug verkstad vad de vill ha för jobbet först, glykol på biltema kostar nästan inget å som sagt jobbet tar ca: 15 min.
Har du fakta kan du bedömma om d e värt att lämna bort eller grisa lite själv. :wink:

Du vet väl att du skall köra med lägre öppningstemp på termostaten vid bankörning :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
MozZe

Post by MozZe »

fråga mig inte vad som har hänt, men den läcker... den e rätt grisig uppe i ena hörnet... precis under själva plastkåpan som sitter ovanpå.

om det nu är att bara ta väck slangarna o 3skruvar o sen bara lyfta upp den så känns det som att jag klarar av att göra skiten själv. Det kommer kosta röven i vilket fall som helst, för jag sak ta itu med vad det är som läcker olja...
krille!

Post by krille! »

Får jag fråga vad kamremsbytet kostar för dig om det är på Peugeotverkstad, och vad byter du utöver remmen?
Spännrulle antar jag, men vattenpump också?

Måste byta det där till sommaren och tänkte börja jämföra lite priser, du har ju samma motor så :)
MozZe

Post by MozZe »

ehm, jag frågade o dem sa 4500kr, har ingen aning om vad som ingår i det priset....
Post Reply