startproblem 306
startproblem 306
Hejsan, ny medlem här med skrämmande litet bilkunnande.
Köpte en 306 XS i somras som har fungerat bra tills för ca en månad sen då den inte ville starta. Fick igång bilen med hjälp av att trycka ner gaspedalen och starta. Trodde det var elfel då det var väldigt fuktigt ute vid det tillfället och han startade nästa gång då det var svinkallt. Nåväl, han startar av och till. Startmotorn går fint han håller även på att tända men sen dör han. Nåt problem med bränsletillförseln torde det vara. Det som är underligt i mina ögon är han startar av och till. Men det är väl slumpen. Har bytt tändstift, gått igenom tändkablar (kan även byta ut dessa), kollat så tändspolen ser bra ut, vevhusventlationen där det låg "slem" men problemet kvarstod. Kan prova byta bränslefilter, bränslepump, hälla STP i tanken och se om det gör nån skillnad. Tänkte mest höra om det är nån som har nåt vettigt förslag eller tips på läsning? Sökt men inte hittat nån jag tycker stämmer in bra på mitt problem.
Kan även tilläga att K-lampan lyser vid startförsöken.
Köpte en 306 XS i somras som har fungerat bra tills för ca en månad sen då den inte ville starta. Fick igång bilen med hjälp av att trycka ner gaspedalen och starta. Trodde det var elfel då det var väldigt fuktigt ute vid det tillfället och han startade nästa gång då det var svinkallt. Nåväl, han startar av och till. Startmotorn går fint han håller även på att tända men sen dör han. Nåt problem med bränsletillförseln torde det vara. Det som är underligt i mina ögon är han startar av och till. Men det är väl slumpen. Har bytt tändstift, gått igenom tändkablar (kan även byta ut dessa), kollat så tändspolen ser bra ut, vevhusventlationen där det låg "slem" men problemet kvarstod. Kan prova byta bränslefilter, bränslepump, hälla STP i tanken och se om det gör nån skillnad. Tänkte mest höra om det är nån som har nåt vettigt förslag eller tips på läsning? Sökt men inte hittat nån jag tycker stämmer in bra på mitt problem.
Kan även tilläga att K-lampan lyser vid startförsöken.
- Richard Gustavsson
Kolla slangen till MAP-sensorn. Den sitter på höger fjädertorn. Dom brukar gåav/spricka i böjen.
Detta förutsatt att du har en äldre 306.
Detta förutsatt att du har en äldre 306.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
- Richard Gustavsson
Jonteman wrote:97:a. Utan att kolla i papprena så är det 90 hästars varianten. XS vad nu det står för?
Då bör du kolla slangen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Jonteman wrote:97:a. Utan att kolla i papprena så är det 90 hästars varianten. XS vad nu det står för?
XS.
Det här kan bli krångligt.
Pegg tillverkar bilar b la i Syd-amerika och de heter XR, XS, XT, XRD och XTD. X är en tredörrars halvkombi och ditt S är den utrustningsgrad eller nivå av komfort som bilen har.
Franska beteckningar har knappast något signifikant på engelska som att t ex SR ska betyda Sport Racing eller så. Knappast.
GR betyder Grande Riche och kan översättas på ett ungefär till Standard.
SR står för Sportive riche, rikligt sportig. I Belgien finns inte en enda SR modell hos Peugeot!?
Peugeot 405 GTX betyder, och här är ett av få undantag faktiskt, Grande Tourisme X-tra. Finns inga tredörrars halvkombi i 405 serien.
Alla beteckningar på Peugeot kan betyda flera saker och har då, på ett franskt vis,
Vad betyder RC? Ingen aning! Rally Championship?? Säkert det tror ni? Det kanske är så men det finns inga uppgifter om det och ringer man Peugeot och frågar så säger de flesta att RC betyder Rally Championship.
För min del tror jag att RC egentligen betyder Championnat De Rassemblement. Det är ju på franska....
I Malaysia marknadsförs Peugeot 206 som Naza 206 Bestari.
Nåja 2003 kon en tunad variant på 206 GTI, som betyder det alla tror att det gör, och kallade den 206 RC men kallades för GTI 180 i GB.
Kör du en 605 SRi så kör du nämligen en Standard Riche injection men har du en V6 så är ordet Sportive R.
Nåja fransmännen har kryptiska budskap i sina modellbeteckningar. SW är en grej. Smart och gåtfullt nämligen:
S=Séduction des véhicules à moteur
(automotive Seduction) W= Voyage et Vision (Voyage and Vision) eller ou Vitalité et à bord de Volume Alltså har SW en, på franskt vis ännu en gång, en rik mening. W:et är nämligen två V: som är sammansatta till ett W.
Herregud alltså.
Last edited by Peugeot_605 on Sat Jan 05, 2008 19:34, edited 1 time in total.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Eidechse wrote:Tack för lektionen!!
Har fortfarande problem med min -99,![]()
uppskattar all hjälp!!
/Tompa
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Har du monopoint insprutning?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Last edited by Peugeot_605 on Sat Jan 05, 2008 20:34, edited 1 time in total.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Eidechse wrote:Har kollat map sensorn.
Bilden som du visa är inte i närheten av min bil!!
Ja vad f*n det stod ju 306 ju.....grrrrr
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.