Min kupéfläkt har lagt av (naturligtvis på väg till fjällen i snöstorm... ).
Efter att ha sökt lite verkar den enkel att byta men är det olika varianter på bilar med och utan AC? (kollade på mekonomens hemsida och där har dom bara för bilar utan AC?).
Sitter fläkten lika på bilar med/utan AC?
Finns det några standardfel på dessa fläktar som man kan fixa själv? (misstänker tyvärr attden bränt i lindningarna men det skulle ju kunna vara kolen)
Bilen är en 306 1.8 Roland Garros -99
/Dea
Last edited by 306 RG on Tue Jan 08, 2008 20:01, edited 2 times in total.
det jag har märkt av 306:an, visserligen en s16 jag hade är att den gärna ville elda upp själva elektroniken till fläktvredet, istället för själva fläkten..
har du mätt runt fläkten o kollat så att det kommer fram ström som det skall?
annars är variken fläktvred eller fläkt några större problem att byta på en 306:a... värre är det med fläktpaket fråga mig itne hur jag vet
Min gnisslar när man svänger. Det gnisslar inte alls med fläkten avstängd så utgår från att det är den som är problemet. Vad kan man få en kupéfläkt för?
Jonteman wrote:Min gnisslar när man svänger. Det gnisslar inte alls med fläkten avstängd så utgår från att det är den som är problemet. Vad kan man få en kupéfläkt för?
Prova att smörja plast-glidlagren i fläkten först. Min gamla 306:a hade samma symtom som du beskriver. Där smorde jag lagren med 5-56 (mot allas rekommendation eftersom det anses för flyktigt) och fläkten har funkat friktionsfritt ( ) i tre år efter det.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Är det nån som har kopplingsschema på fläktvred och fläkt? får åka ut till garaget i veckan och ta itu med detta, går inte att köra med imma på hela rutan....
Min gnisslar också vid svängar, får väl passa på att smörja när det ändå är nedplockat.
Har nu konstaterat att det inte finns nån spänning framme vid fläktmotorn eller vid säkringen (nr. 21) till fläktmotorn.
I Haynes-manualen fins bara schema på bilar med fyra fasta fläktlägen och där sitter komponenterna sett från batteriets pluspol i följande ordning:
plus - maxisäkring - fläktrelä - säkring 21 - fläktvred med tillhörande separata motstånd - jord
Då jag har steglös fläkthastighet antar jag att fläktvredet innehåller det som behövs för reglering och att det inte finns några separata motstånd?
Isåfall borde ordningen bli:
plus - maxisäkring - fläktrelä - fläktvred - jord , stämmer denna ordningen?
Med tanke på att det inte finns någon spänning vid säkringen bör det alltså vara fläktreläet som gett upp.
Var sitter fläktreläet? Haynesmanualen pekar inte ut dom olika reläerna?.
Från fläktmotorn går ett rör/slang ut till karossen, är det bara dränering? lyckades naturligtvis ge det en smäll och det lossnade från själva fläktkåpan men verkade gå att sätta på plats igen....
Problemet är löst, efter att ha letat upp rätt relä visade det sig att det hade bränt. Dessutom hade relähållaren delvis smält det borde inte kunna hända med tanke på att det är avsäkrat....
Reläet är det gröna relä som sitter längst till höger ovanför säkringshållaren.
André V wrote:Prova att smörja plast-glidlagren i fläkten först. Min gamla 306:a hade samma symtom som du beskriver. Där smorde jag lagren med 5-56 (mot allas rekommendation eftersom det anses för flyktigt) och fläkten har funkat friktionsfritt ( ) i tre år efter det.
Tyckte att det kändes felkonstruerat med ett 25A relä men en 30A säkring och mycket riktigt när jag var och köpte ett nytt relä rekommenderade dom ett 35A för att 25A ibland blev lite varmt..... no shit .
Köpte en ny relähållare också men den verkar inte att gå att demontera framifrån och svår att få tag på från baksidan, nån som vet hur man gör??
Jag fick loss hållaren men bara bakåt och det verkar inte helt lätt att komma in bakom "plastdelen" där hållaren sitter monterad. Jag hittade helle inget sätt att lossa denna plastdel, men det kanske finns något knep?
Ska tillägga att (om jag mätt rätt...) fläktvredet på bilar med steglös fläkt endast verkar fungera som "inställning" till diodbryggan på fläkten och att strömmen till fläkten inte går via vredet.
Ingen som vet om slangen på undersidan av fläktkåpan bara är dränering?
Nu ska jag bara smörja fläkten också så är lyckan total .
306 RG wrote: Ska tillägga att (om jag mätt rätt...) fläktvredet på bilar med steglös fläkt endast verkar fungera som "inställning" till diodbryggan på fläkten och att strömmen till fläkten inte går via vredet.
Ingen som vet om slangen på undersidan av fläktkåpan bara är dränering?
Nu ska jag bara smörja fläkten också så är lyckan total .
Tack för alla mektips.... Fläkten har stannat och reläet ser bränt ut, jag ska testa att smörja lagren och byta relä och relähållare.... om inte det funkar så får det bli fläktbyte....
Men var kan man handla relä mm i Södertälje med omnejd??
Prova att smörja plast-glidlagren i fläkten först. Min gamla 306:a hade samma symtom som du beskriver. Där smorde jag lagren med 5-56 (mot allas rekommendation eftersom det anses för flyktigt) och fläkten har funkat friktionsfritt ( ) i tre år efter det.
Hur gör man det? vart sitter det där? Finns det någon manual för fläktarna här på forumet?
Fläkten sitter under handskfacket. Du behöver mao lägga dig med huvudet ner i fotbrunnen, där ser du fläkten som sitter med tre skruv och någon bricka som släpper när du lossar skruvarna. Snäpp loss elkontakterna och dra ut fläkten. Spraya smörjmedel på glidlagren. Rekommenderar 5-56 då den ger trevligast doft i kupén
Jag är f*n itne händig eller kunnig på bilar. Men, jag skruvade ur fläkten ( riktigt osexig arbetsställning), och tog loss den. Sen undrar jag bara lite över vart jag ska spraya på den? Ska den i sin tur "öppnas" mer?
Jag sprayade liksom rakt ner på hela fläkten nu. ha ha.. och satte tillbaka den. Och mycket riktigt, som du skrev blev det en trevlig doft, dock gnisslade den fortfarande.. specielt då man kör på fläkt styrka 1 och 2.
Missade jag att spraya eller? tyckte iof det blev bättre, men...