Klickande relä och Vindrutetorkare 605 sri -91
Klickande relä och Vindrutetorkare 605 sri -91
Hej!
Jag har två funderingar kring relän.
De problem jag har är att hitta relät för torkaren. Vad jag förstått så sitter det uppe på säkrings hållaren. Tittar jag in under instrumentpanelen kan jag se tre relän, 1 vitt och 2 svarta varav det i mittten verkar vara blinkers. Finns det fler relän som syns om jag tar loss säkrings hållaren?
Hur får jag ner "Säkringshållaren" från dess fäste. Är det bara att "haka" av från den mässings stång den hänger på i framkant eller hur gör jag??
kan jag mäta på något sätt för att konstatera att relät är kasst?
Jag har oxå ett relä som klickar då och då. Ljudet kommer någonstans under instrumentpanelen. Det är inget av de som jag nämnt ovan. det klickar till ca två ggr i minuten. Samtidigt tänds laddningslampan svagt, den glöder liksom. Jag har precis bytt generator och detta fel fanns även innan jag bytte denna.
Är det någon som har några ideér....
Väldigt tacksam för snabba svar, jag måste fåfart på torkarna. Ska snart besiktiga min g:a pärla.
Jag har två funderingar kring relän.
De problem jag har är att hitta relät för torkaren. Vad jag förstått så sitter det uppe på säkrings hållaren. Tittar jag in under instrumentpanelen kan jag se tre relän, 1 vitt och 2 svarta varav det i mittten verkar vara blinkers. Finns det fler relän som syns om jag tar loss säkrings hållaren?
Hur får jag ner "Säkringshållaren" från dess fäste. Är det bara att "haka" av från den mässings stång den hänger på i framkant eller hur gör jag??
kan jag mäta på något sätt för att konstatera att relät är kasst?
Jag har oxå ett relä som klickar då och då. Ljudet kommer någonstans under instrumentpanelen. Det är inget av de som jag nämnt ovan. det klickar till ca två ggr i minuten. Samtidigt tänds laddningslampan svagt, den glöder liksom. Jag har precis bytt generator och detta fel fanns även innan jag bytte denna.
Är det någon som har några ideér....
Väldigt tacksam för snabba svar, jag måste fåfart på torkarna. Ska snart besiktiga min g:a pärla.
Klickandet 2 ggr/min kan möjligen ha med torkarens intervallfunktion att göra...
Jag tror torkarmotorns kontaktstycke kan strula... (I likhet med alla kontaktstycke i en Peugeot, särskillt de som sitter utomhus.)
Laddningslampan ska inte "glöda"? Har du bytt till en beg. generator? Har du ca 13.8 V över batteriet när motorn är igång?
Jag tror torkarmotorns kontaktstycke kan strula... (I likhet med alla kontaktstycke i en Peugeot, särskillt de som sitter utomhus.)
Laddningslampan ska inte "glöda"? Har du bytt till en beg. generator? Har du ca 13.8 V över batteriet när motorn är igång?
Plocka ner torkarmotorn och gå igenom den är nog ett säkert tips.
Hade samma fel på min 95:a, då hade det kommit in vatten i torkarmotorn, och när det blev kallt frös den fast, i övrigt funkade den bara ibland...
Men det var precis samma symptom, klickade i ett relä ett par ggr/minut och drog ström.
Fick inte bukt på felet ordentligt förrns jag bytt kol och borrat dräneringashål på lägsta punkten på motorn.
Hade samma fel på min 95:a, då hade det kommit in vatten i torkarmotorn, och när det blev kallt frös den fast, i övrigt funkade den bara ibland...
Men det var precis samma symptom, klickade i ett relä ett par ggr/minut och drog ström.
Fick inte bukt på felet ordentligt förrns jag bytt kol och borrat dräneringashål på lägsta punkten på motorn.
Hej!
Och tack för svaren....
605-VIK: Ja, jag har lossat de två nedre mässingsskruvarna men lyckas inte "haka av" säkringshållaren från det övre fästet, vet inte om man ska brukavåld för att den ska lossna.
Bengt C
Ja, jag har bytt till en begagnad generator.När jag mäter på batteriet så visar mätaren 14.2V. Jag ska ta och kolla kontaktstycket idag.
Din teori ang klickandet kan möjligen stämma. Ibland kan jag framtvinga klickandet genom att dra i torkarspaken till läget för en svepning, sedan fortsätter det att klicka tills jag stänger av motorn.
Claes B
Kan jag kolla motorn på något enkelt sätt innan kan jag river den?
När ajg drarmig till minnes så började nog detta fel med att den inte funkade ibland.
återigen tack för snabba svar och tips.....
//Roger
Och tack för svaren....
605-VIK: Ja, jag har lossat de två nedre mässingsskruvarna men lyckas inte "haka av" säkringshållaren från det övre fästet, vet inte om man ska brukavåld för att den ska lossna.
Bengt C
Ja, jag har bytt till en begagnad generator.När jag mäter på batteriet så visar mätaren 14.2V. Jag ska ta och kolla kontaktstycket idag.
Din teori ang klickandet kan möjligen stämma. Ibland kan jag framtvinga klickandet genom att dra i torkarspaken till läget för en svepning, sedan fortsätter det att klicka tills jag stänger av motorn.
Claes B
Kan jag kolla motorn på något enkelt sätt innan kan jag river den?
När ajg drarmig till minnes så började nog detta fel med att den inte funkade ibland.
återigen tack för snabba svar och tips.....
//Roger
Hej!
Ikväll så tog jag loss torkar motor och länkage, Innan jag delade på motorn så kopplade jag tillbaka kontaktstycket slog på torkarena och motorn började, efter några bankningar på den så sakta snurra runt.
När jag tog upp den så var det precis som Claes B skrev så hade det kommit in vatten i torkarmotorn och de var fullt i rost och fukt där inne.
Nu ska jag rengöra och låta den torka så får vi se om den funkar sedan.
Någon som har något tips eller "att tänka på" vid återmontage?
På vägen hem från garaget så glödde inte heller laddningslampan...
Tack igen Claes och ni andra för goda tips......
//Roger
Ikväll så tog jag loss torkar motor och länkage, Innan jag delade på motorn så kopplade jag tillbaka kontaktstycket slog på torkarena och motorn började, efter några bankningar på den så sakta snurra runt.
När jag tog upp den så var det precis som Claes B skrev så hade det kommit in vatten i torkarmotorn och de var fullt i rost och fukt där inne.
På vägen hem från garaget så glödde inte heller laddningslampan...
//Roger
- Peugeot_605
- Guldmedlem

rogga66 wrote:Hej!
På vägen hem från garaget så glödde inte heller laddningslampan...![]()
//Roger
Se till att kontakterna på kabelanslutningen är ok, i båda ändar annars så kan spöken börja uppenbara sig.
Du kan även borra ett litet hål i kåpan till torkarmotorn så rinner ev vatten ut, det nämndes i en annan tråd ang torkarmotorproblem på P 605.
Spraya sedan med WD-40 innanför. Det smörjer och stöter bort fukt bra.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
På min 605 (-90) sitter det en liten töntig plastpåse originalmonterad runt motorn. Kanske gör nytta? Min torkarmotor är 17 år och har funkat i 41.000 mil. Däremot har länkaget slitits ut och för något år sedan lossnade armen på undersidan så att torkarna stannade. Om du monterar en påse, så se till att den är lite öppen nedåt så att det inte bildas kondens som inte kommer ut.
Hej igen!
Då var motorn ihopsatt och ett dräneringshål är borrat. Ska åka till garaget ikväll och prova att allt funkar som det ska. Kan det bli något strul med ändlägena för torkaren när jag sätter ihop det igen. det var ju rätt knepigt att få ur hela paketet med torkararmar och allt, så jag vill ju helst att det ska bli rätt direkt så jag slipper plocka ut paketet igen.
Nåt att tänka på där? Finns det några möjligheter att justera detta när allt är på plats?
Bengt: Det där med påse lät ju genialiskt enkelt.....
//Roger
Då var motorn ihopsatt och ett dräneringshål är borrat. Ska åka till garaget ikväll och prova att allt funkar som det ska. Kan det bli något strul med ändlägena för torkaren när jag sätter ihop det igen. det var ju rätt knepigt att få ur hela paketet med torkararmar och allt, så jag vill ju helst att det ska bli rätt direkt så jag slipper plocka ut paketet igen.
Nåt att tänka på där? Finns det några möjligheter att justera detta när allt är på plats?
Bengt: Det där med påse lät ju genialiskt enkelt.....
//Roger
Hej!
Gud va skönt...... nu har jag återigen fungerande torkare och ingen laddningslampa som glöder...
Det fel som var var precis som de duktiga medlemmarna här på forumet trodde....
Vattenläckage med rost som följd inne i höljet och därför kärvande motor(Claes B)
Glapp i kontaktstycket till motorn (Bengt C och 605-vik).
Stort tack för bra och rätt tips.......
//Roger
Gud va skönt...... nu har jag återigen fungerande torkare och ingen laddningslampa som glöder...
Det fel som var var precis som de duktiga medlemmarna här på forumet trodde....
Vattenläckage med rost som följd inne i höljet och därför kärvande motor(Claes B)
Glapp i kontaktstycket till motorn (Bengt C och 605-vik).
Stort tack för bra och rätt tips.......
//Roger
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Nån som kanske behöver lite teknisk info mm t 605 eller XM kan logga in här:
ftp://127.0.0.1
Anvnamn: puggserver
Lösen: christmastree
Servern är väl igång för det mesta...
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Pelle Sörbergs
- Guldmedlem

Peugeot_605 wrote:Nån som kanske behöver lite teknisk info mm t 605 eller XM kan logga in här:
Det där pekar bara på sin egen dator som alltid heter 127.0.0.1
Behövs en publik ip för att andra ska komma in
- Peugeot_605
- Guldmedlem

PellePlutt wrote:Peugeot_605 wrote:Nån som kanske behöver lite teknisk info mm t 605 eller XM kan logga in här:
Rätt men det går att komma in. Testat.
Men jag har flera datorer.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

PellePlutt wrote:Peugeot_605 wrote:Nån som kanske behöver lite teknisk info mm t 605 eller XM kan logga in här:
Va f*n, det är ju fel IP,
ftp://213.112.109.94
Ja, för att ansluta tilll interfacet så är 127.0.0.1.....
Rätt trött tror jag.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.