Aldrig mera spindelled

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Unik3505

Post by Unik3505 »

Äntligen !! Nu rullar hon igen efter sju sorger och åtta bedrövelser.
Enkelt byte av spindelled gav mycket merjobb. Bytt styrled,bromsslang,olja växellådan samt luftat bromsarna efter mycket svordomar över nipplarna som förövrigt också är bytta. Men skit i det nu rullar hon igen o livet leker. Tack till alla som har hjälpt mig med detta i diverse frågetrådar här på forumet..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Jmasser

Post by Jmasser »

Man sätter den på spärrskaftet. Funkade skit fint när jag bytte spindlar på min 405:a. Den enda värmen jag behövde då var en varm sommar kväll och några kalla :wink:

Edit: missade sida 2 :oops: :lol:
Dennis.S

Post by Dennis.S »

Jag brukar nästan alltid ta en gammal drivaxelmutter och svetsa fast den i leden, sen värmer jag spindeln och kör bort skiten med mutterknack. ibland funkar det att slå loss den med en slö huggmejsel och handslägga. :roll:
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
handsome

Post by handsome »

vilket jävla jobb att byta denna spindelled...min har klonkat ett bra tag nu...men att ge sig på det själv vet i f*n om man vågar..verkar behöva rejäla verktyg och veta var man ska slå o ha sig....vad kostar detta att byta på tex. peugeot? Eller kanske någon annan kunnig som skulle kunna hjälpa till?
JoXx

Post by JoXx »

Att byta på peugeot kostar på min 405:a 1500 för en sida och sen tillägg ca 500 för en hjulinställning. Sammanlagt 3500 för båda sidor. Hade också behövt hjälp av någon, mycket pengar för mig :P
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bara tanken att skruva in den i spindeln=sätta den "uppåned" mot vad iaf jag tycker att man normalt stöter på, känns märklig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bengt C

Post by Bengt C »

Man behöver inte göra hjulinställning efter spindelledsbyte på dessa bilar. Helt onödigt eftersom leden är helt rotationsymmetrisk. Styrled däremot renderar en toe-inställning.
Benjamin

Post by Benjamin »

Jag köpte en sån svart avdragare från biltema som diskuterades förra sidan.
Tänkte inte ens dela på en spindelled utan en styrled på min mercedes och den sprack sönder.

Värme, spätt och slägga och knoster är det som gäller.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Bengt C

Post by Bengt C »

Den spindelledsavdragen har svårt att komma åt och är dessutom i mjukaste laget. I en annan tråd om spindelleder berättar jag att den här modellen funkar betydligt bättre. Gäller även styrled.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Benjamin wrote:Jag köpte en sån svart avdragare från biltema som diskuterades förra sidan.
Tänkte inte ens dela på en spindelled utan en styrled på min mercedes och den sprack sönder.

Värme, spätt och slägga och knoster är det som gäller.

Som alltid skiljer det nog, köpte en sån på biltema för 15år sedan, och den har använts till ett otal byten av just styrleder. Tyckte styrledsavdragaren va lite pluttig vill jag minnas 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply