Fjäderbensbyte *Nu med lösning*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
FN87

Fjäderbensbyte *Nu med lösning*

Post by FN87 »

har ett problem som uppstod igår när jag skulle byta vänster fjäderben.

"Bulten" till krängningshämnarstaget var sönderdragen (insexnyckel hålet) sedan tidigare men med lite våld fick jag tillslut loss muttern men när jag nästan var klar så började insexnyckeln slira och nu kan jag varken dra åt muttern eller få loss den helt.....

Finns det något sätt att åtminstone dra åt muttern igen så jag kan köra bilen?

All tips välkommnas.....!

Mvh Nordin
Last edited by FN87 on Sat Mar 15, 2008 15:16, edited 1 time in total.
-||Xsara VTS||-

Medlem 1241
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är ett svårt läge... Försök att kila fast skruven och få muttern att släppa, eller helt enkelt kapa av skruven och sätta dit ett nytt stag. Det kommer ju bli dåligt förr eller senare ändå.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Johnson »

Samma sak hände mej, ja kapa av skruv F-N och köpte en ny.. Körde inget så vet inget förslag till det..
Gti Kojan
406 Coupén
Fieron
Yamaha Thunderace 1000 Street fighter
Honda CRF 250
KTM 250 SX
FN87

Post by FN87 »

Efter att ha svurit på fransmän i största allmänhet och bestämmt mig för att såga sönder skiten o spela COD4 resten av helgen så slog jag på datorn och gick in på citroen service.....o se där.....

På skissen såg jag en bricka som var avfasad så att en nyckel skulle passa runt.....ut o kolla och se där! Det stämmer! :D

Alltså tar man en 16 nyckel och "monterar" fast med hjulen max vänster, sedan vrider man max höger och tar ett vanligtspärrskaft och tar loss muttern med 16 nyckeln som mothåll.

Så nu har jag nya stötdämpare runt om på bilen 8)
-||Xsara VTS||-

Medlem 1241
Post Reply