Ok.. besiktningsdags = mekdags. ...
Har halvt om halvt bestämt mig för att det inte är dags för skroten än för mig och min 605a 92, så det är bara att ta på sig mekarhandskarna och försöka avverka några tvåor.
Tänkte jag skulle skriva en tråd om några av klurigheterna. Resten är mer eller mindre standardgrejjer att byta...
Problem nr1 : Vänster bakdörr i baklås.
Den har länge varit lite lurig. Man fick rycka och dra rätt bra i handtaget på utsidan för att få upp dörren. Nu är den helt omöjlig att få upp. Hur får man eg upp den? Har provat att plocka bort knappen på dörren för att med en tång dra rejält i "låståten". Har provat att skruva bort dörrhandtaget och dragit rejält i armen som går till öppningsmekanismen. Allt utan resultat. Någon som har något tips?
Nr 2 - tändningslås.
Fjädern till tändningslåset har hoppat av. Dvs låset fjädrar ej tillbaka själv efter att man gått till startläge. I övrigt fungerar det. Fjantig tvåa på besiktningen va? Någon som har något tips ang att byta låscylinder? Marigt att få bort?
Nr 3 - Hjullager
Har glapp i hjullager vänster fram. Har nu dragit åt för kung och fosterland där och jag tror det kan fungera ett tag till. Någon som vet vad det "ska" dras med? 400+nm?
Ok.. besiktningsdags = mekdags
Ok.. besiktningsdags = mekdags
Peugeot 605 SRi -92
Porsche 928 S4 -91
Porsche 928 S4 -91
1. Dörrlåsen är i samma sinnrika konstruktion som övriga pegg/cittra av den årgången ?, att leden på insidan hantaget kärvar fast ?
I så fall är det enklaste att lossa dörrsidan, rör sedan på hantaget så ser du var skon klämmer...., man brukar kunna dra tillbaka länkaget för hand men det kärvar såpass i handtaget att fjäderkraften inte ärcker för att göra det automatiskt.
Som sagt....
Lossa dörrsidan å kika så ser du vad jag menar. Finns diverse trådar om det här på forumet också.
3. Glapp i hjullager fram påverkas väl inte av att du drar muttern mer ?, i så fall satt ju lagret löst när du började dra åt ....
Bara å byta.
I så fall är det enklaste att lossa dörrsidan, rör sedan på hantaget så ser du var skon klämmer...., man brukar kunna dra tillbaka länkaget för hand men det kärvar såpass i handtaget att fjäderkraften inte ärcker för att göra det automatiskt.
Som sagt....
Lossa dörrsidan å kika så ser du vad jag menar. Finns diverse trådar om det här på forumet också.
3. Glapp i hjullager fram påverkas väl inte av att du drar muttern mer ?, i så fall satt ju lagret löst när du började dra åt ....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bakdörrn är låskistan som behöver smörjas upp. Det kan, om du har tur, gå att få upp dörrn genom att göra som du beskriver med att ta stången som går från inneröppnaren och dra med tång. Lite hjälp att trycka på dörrn utifrån (och därmed ta bort belastning från låset) kan hjälpa. Går det inte så är det ner med dörrsidan för att komma åt bättre som gäller.
När du väl får upp dörren så är det rätt lätt att få loss låskistan och göra rent med t.ex. WD40 eller 5-56 i riklig mängd för att sen dränka in den ordentligt i olja och fett.
Glappar framhjulslagret är ett kasst lager.
När du väl får upp dörren så är det rätt lätt att få loss låskistan och göra rent med t.ex. WD40 eller 5-56 i riklig mängd för att sen dränka in den ordentligt i olja och fett.
Glappar framhjulslagret är ett kasst lager.
Tack för dom snabba svaren!
Detta har jag alltså provat. Ska ge det ett försök till när någon välvillig själ ger lite knuff från utsidan också men om det inte lyckas, hur får jag bort dörrsidan när dörren är stängd? Rondell?
Claes B wrote:Bakdörrn är låskistan som behöver smörjas upp. Det kan, om du har tur, gå att få upp dörrn genom att göra som du beskriver med att ta stången som går från inneröppnaren och dra med tång. Lite hjälp att trycka på dörrn utifrån (och därmed ta bort belastning från låset) kan hjälpa. Går det inte så är det ner med dörrsidan för att komma åt bättre som gäller.
Detta har jag alltså provat. Ska ge det ett försök till när någon välvillig själ ger lite knuff från utsidan också men om det inte lyckas, hur får jag bort dörrsidan när dörren är stängd? Rondell?
Peugeot 605 SRi -92
Porsche 928 S4 -91
Porsche 928 S4 -91
Tändningslåset är enkelt att byta köp ett på skroten och sedan är det bara att byta hela låset.
Det är två kabelkopplingar som ska lossas samt en skruv som håller låset på plats sedan tror jag att nyckeln ska vara i ett specielt läge för att få loss låset ut röret det är fäst i.
Fråga på skroten.
Det är två kabelkopplingar som ska lossas samt en skruv som håller låset på plats sedan tror jag att nyckeln ska vara i ett specielt läge för att få loss låset ut röret det är fäst i.
Fråga på skroten.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66