Recension: Trimchip till bilen!!!!!! -->Läs<--

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Tox

Post by Tox »

Joakim vad är det för sprut modell på din rova?
Hur mycket har du tänkt höja laddet och vad ligger orginal ladd på?
Om vad är det för mapsensor vilket vacum/tryck spänner den över?
Hur fungerar orginal laddtrycksstyrning?
Klipper sprutet vid för höga ladd orginal?
Spridar storlek?
Kompförhållande?
Turbo agg?
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

bosch mp3.2
bosch nummer0261204839

original ca 0,6bar @ 150hk 220nm? vill ha upp det till 0,8-0,9bar
Tox

Post by Tox »

Hmm du har inte lite mer info på frågorna jag ställde ovan??

Hade jag ett sådant chip eller box kunde jag titta på det, det är enkelt att justera bränsle och tändning utan att jobba ihjäl sig, lite värre att hitta elektronisk laddtryckstyrning/över laddningscut mm ska man luska ut allt detta så är det risk att man får jobba en bra stund.

Men om sprutet accepterar att du laddar lite mer utan klipp eller nått så finns det en enkel väg att gå.
Knacksensor sitter det väl?
Har du ic? kompförhållande?
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

har faktiskt inte svar till alla dina frågor ovan.

Söker efter eftermarknadschip och inte hempul :wink:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Joakim Enoksson wrote:har faktiskt inte svar till alla dina frågor ovan.

Skulle iofsig tro att Tox kan hjälpa dig bara han får lite fakta. Verkar väl så insatt (om inte mer, vilket väl är vad jag menar.) som en del "chippare".
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

snillet spambot wrote:
Joakim Enoksson wrote:har faktiskt inte svar till alla dina frågor ovan.

Skulle iofsig tro att Tox kan hjälpa dig bara han får lite fakta. Verkar väl så insatt (om inte mer, vilket väl är vad jag menar.) som en del "chippare".

Det är han säkert, men kan jag köpa ett färdigt koncept på 5 minuter som ger mej 180hk fina hk så tar jag det :wink:
Tox

Post by Tox »

haha ... om du inte söker efter "hemmapul" så ska du ringa bosch inte någon chipfirma som annonserar på ebay, nätet eller annan eftermarknads skit :lol: .
Har du kollat vad chipfirmor kan, problemet som jag ser är att dom lovar något utan att kolla upp det, egentligen så ska du kolla av programeringen med en wbo för att vara säker att din mappning stämmer gällande bränslet, betalar du mina utlägg för resa och bjuder på en pilsner så kan jag komma och göra det på plats med en bredbandslamda.
Jag kollade upp mp3.2 du har en integrerad mapsensor i boxen (men hittade inget värde på den inbyggda mapsensorn) och knacksensor.
Varför jag frågade on tex mapsensorn är för om det är en som bara spänner över tex 1,5bar så är du inte hjälp av att mappa om ... eftersom regleringen kommer utanför sensorns läsområde dvs utanför mappens lastområde.
Men vill du spara pengar det var det jag jag försökte hjälpa dig med så skulle jag skita i allt vad omappning heter, men försäkra mig om att soppan räcker.
Om du ställer upp laddet till 0.8 -0.9 från 0.6 så kan du säkerställa bränslet genom att öka grundtrycket till 4bar vilket ger 15% mer bränsle över hela området om än det bara behövs på maxlast och du är även skyddad om spridarna skulle ligga uppmot maxflöde orginal.
Att du får mer soppa över hela lastområdet har inte varit något problem på dom motronic jag har tittat på iaf .... dom går i closeloop läge på lägre laster och lambda regleringen fixar till mängden där nere på motronic spruten och när laddet kommer så blir det fullt ladd så fort att det inte är några problem, man kan oxå säga att motronicspruten lär sig lite efter att ha läst av lambdan på en nollad box.

Så jag säger en 4bars regulator, finns bosch som passar rakt av på railen och sedan ställa upp trycket till 0.85 (helst genom extra fjäder istället för pysventil om det går) och köra och vara glad ... skulle det spika så kommer knacksensorn att backa tändningen åt dig dvs moddad tändkurva behövs inte.
Tanka bara 98 eller v-power, är den rovan utan ic orginal sätt dit en.

Modda tänd och bränsle mapparna i sprutet är riktigt enkelt det kan jag göra åt dig gratis, men räcker inte mapsensorn eller spridarna till så hjälper det inget på bränsle sidan och tänskurva kommer inte hellre att stämma mot lasten om mapsensorn inte spänner över helalast området.

Men som sagt jag skulle inte gå över ån för att hitta 20-30hk när det går att göra det enkelt eftersom det är en rätt liten ökning du siktar på.
Varför jag ville veta kompförhållandet och om du har en hyffsad ic är för att det säger ganska mycket om hur mycket du kan ladda utan spikproblem om du ligger rätt i bränsleblandning.

Mvh Inge
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Det var ett seriöst svar, svarar efter jobbet. :)
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Den motorn har CR 8.5:1 och en inbyggd mapsensor på 2 bar.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:Den motorn har CR 8.5:1 och en inbyggd mapsensor på 2 bar.

Nån av dom motorerna har 7,9:1, det är den tidigare versionen typ fram till -94 va?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Tidiga RGY har 8:1 och senare RGX 8.5:1 enligt mina uppgifter.
Marcus

Post by Marcus »

Sundin wrote:Den motorn har CR 8.5:1 och en inbyggd mapsensor på 2 bar.

Klarar MAP-sensorn 2 bars övertryck eller är det 2 bars absoluttryck??
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

2 bars absoluttryck.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

intercooler original, relativt stor, men tunn...
GBGTias

Post by GBGTias »

Catcams har en trimkam till J2TE
Finns att köpa för 2750:-
Efter uppgraderat bränsletrycket & spridare så mappar du de istället med tilläggsbox.
Kostar omkring 6000:-, men sen har du mappat bilen med dina mods & din nya kam sen..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
PhaseOne

Post by PhaseOne »

map-sensor till audi s2 passar rakt på o den ligger på 3bars övertryck
köpte min på enem o aldrig varit mer nöjd :lol: bare o ladda på tills turbon inte håller mer :wink:
--PHASE ONE--
Hette T4R här förr.

låg pugg
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

PhaseOne wrote:map-sensor till audi s2 passar rakt på o den ligger på 3bars övertryck
köpte min på enem o aldrig varit mer nöjd :lol: bare o ladda på tills turbon inte håller mer :wink:

kostar? art nr?
Tox

Post by Tox »

Hmmm .... alltså mapsensorn som sitter i ditt sprut räcker redan till 1bars laddtryck.

Sedan om du byter mapsensor så behöver du absolut en ny mappning, efter som volt/last tabellen ändras och kolla hur långt spridarna räcker.
Motorn kommer att gå magrare med en 3bars sensor vs orginal och tändkurvan ligga högre ... obs detta är vid samma laddtryck men olika sensorer 2 vs 3 bars. Mapsensorerna ger en 0-5 volt signal oavsett område på sensorn, högrevolt = mer last och en större sensor kommer att ge ett lägre volttal vid samma laddtryck, dvs sprutet kommer att tro du har en lägre last än det var mappat för och ge mindre soppa och annan/högre tändning.
Om du vill ha info hur mapbaserat sprut fungerar så ring lite svårt att skriva så det blir begripligt.
Men att bara byta sensor och ladda på utan att fixa till mapparna och byta upp sig i spridare (om dom är små) är att döda motorn.
Men en 3bars sensor medger ett mappnings område till 2bars laddtryck, men ska du inte ladda mer än 0.8-0.9 ska du inte byta sensor finns ingen vinning i det, bara jobb och att vid ommapning så kan du inte använda hela last tabellen, ska du ladda upp mot 2bar så är det rätt sensor att byta till.

Men om spridarna räcker så borde dom sprutet vara mappat upp till volttalet som sensorn medger innan det klipper, dvs det borde bara vara att öka laddet som det är, om spridarna orkar med 20-30hk till.
Men det måste finnas ett gäng WBO nere i dalarna som du kan få hjälp av och kolla lamdan med eller?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Borde väl räcka att gå upp till 0.8-0.9 i övertryck för att sätta duktig fart på en 205:a.

Jag vet som jag skrivit innan att det finns de som monterat kammen från JAZ i XU10 8V turbomaskinen med gott resutlat, inte lika bra som Special-turbokam men mycket bättre än originalet som har en ganska löjlig profil, även om nu JAZ kammen är nåååågot för mycket sugiskam osm jag uppfattat det så är den milsvida bättre för att få maskinen å kvickna till över 5000varv.

Betänk att motorn från början är byggd för att hasa runt 605/Xm/806/Evasion med "hygglig" prestanda för vardagsbruk.

JAZ kammen är ju en bra mycket billigare fix än en specialkam för 3000:- när det tydligen skall fungera i närheten av lika bra som en specialkam.

Jag har dock bara "läst" om det, märk väl.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Borde väl räcka att gå upp till 0.8-0.9 i övertryck för att sätta duktig fart på en 205:a.

Jag vet som jag skrivit innan att det finns de som monterat kammen från JAZ i XU10 8V turbomaskinen med gott resutlat, inte lika bra som Special-turbokam men mycket bättre än originalet som har en ganska löjlig profil, även om nu JAZ kammen är nåååågot för mycket sugiskam osm jag uppfattat det så är den milsvida bättre för att få maskinen å kvickna till över 5000varv.

Betänk att motorn från början är byggd för att hasa runt 605/Xm/806/Evasion med "hygglig" prestanda för vardagsbruk.

JAZ kammen är ju en bra mycket billigare fix än en specialkam för 3000:- när det tydligen skall fungera i närheten av lika bra som en specialkam.

Jag har dock bara "läst" om det, märk väl.
'

Jag tror standardkammen i dom vanliga sug-2,0 kan va lämpliga med. Dvs XU10J2 122hk.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply