Har frågat om detta tidigare men inte fått något vettigt svar så jag hade tänkt höra efter igen.
Min (tjejens) bil vill för det mesta inte starta. Den går bara runt runt på startmotorn utan att tända, men sen plötsligt efter att ha provat att starta 10-15 gånger så kan den IBLAND starta.
Har man väl startat den så går den att köra. Ibland rycker den dock till och så lyser motorlampan. Detta brukar mest hända om man gasar på tycker jag. Men om man tar det lugnt i 5 sekunder så är det bara att fortsätta att köra som vanligt.
Om man väl fått igång den så startar den lite lättare, dock inte varje gång.
Jag läste på att ett engelskt forum att det kunde vara vevaxellägesgivaren som var pajj. Så jag bytte den för ett tag sen och bilen startade och gick i två veckor men nu är den likadan som innan jag bytte den!! Den kan väl inte pajja så snabbt???
Tacksam för svar! Bilen har inte varit något annat än ett jaefla bekymmer sen den inhandlades...
Svårstartad 306 XSi
Eureka! äntligen går bilen som den ska.. Har hjälpt Lorentz med att få igång den så jag har sponsrat å hmmat..
Nu visade det sig efter försök av byte av ödp, igen, inte var lösningen utan det fanns ett glapp i härvan. Efter att ha ryckte lite så starta den och gick felfritt. I likie!
"Oh happydaaay!!"
Nu visade det sig efter försök av byte av ödp, igen, inte var lösningen utan det fanns ett glapp i härvan. Efter att ha ryckte lite så starta den och gick felfritt. I likie!
"Oh happydaaay!!"
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Har en ny teori om vad som kan vara fel. Tror numera inte att det är kablaget till ödp:n som är dåligt, jag tror istället att det är jordningen till tändspolen som är dålig. Kom på att tidigare när bilen inte startade kollade jag om det kom soppa och det gjorde det. Om ödp:n är pajj kommer varken gnista eller soppa har jag läst här på forumet.
På min bil sitter det nån konstig fyrkantig klump på jordkabeln som sitter fast i kontakten till tändspolen. Klumpen skruvas fast i toppen med samma bult som insugsröret skruvas fast med. Är det nån som vet vad den klumpen gör? Jag mätte från klumpen till kontaktens alla stift men fick inte kontakt med något. Jag har en annan kabelstam som följde med den nya motorn och den har ingen klump samt så fick jag kontakt mellan jordkabeln och ett stift. Kanske lite dåligt beskrivet men jag hoppas nån förstår
Btw, fick av alla låsbultar idag som jag inte hade nån nyckel till!!! Så nu kan man byta till vinterdäck i vinter. Hur skulle man klara sig om inte biltema fanns?
På min bil sitter det nån konstig fyrkantig klump på jordkabeln som sitter fast i kontakten till tändspolen. Klumpen skruvas fast i toppen med samma bult som insugsröret skruvas fast med. Är det nån som vet vad den klumpen gör? Jag mätte från klumpen till kontaktens alla stift men fick inte kontakt med något. Jag har en annan kabelstam som följde med den nya motorn och den har ingen klump samt så fick jag kontakt mellan jordkabeln och ett stift. Kanske lite dåligt beskrivet men jag hoppas nån förstår
Btw, fick av alla låsbultar idag som jag inte hade nån nyckel till!!! Så nu kan man byta till vinterdäck i vinter. Hur skulle man klara sig om inte biltema fanns?
Läste på den svarta klumpen och det stod 2,2uF så det är en kondensator antar jag, och det var väl därför jag inte kunde mäta vilket stift som jordade.
Är det någon som vet varför det sitter en kondensator på tändspolens jordsladd på denna kabelhärva fast inte på den som följde med motorn jag köpte??
Provade att kapa bort den och köra utan men det bara klickade som f*n. Dessutom kom en tunn rökstrimma (!!!) när jag provstartade. Kan tillägga attt den inte startade....
Är det någon som vet varför det sitter en kondensator på tändspolens jordsladd på denna kabelhärva fast inte på den som följde med motorn jag köpte??
Provade att kapa bort den och köra utan men det bara klickade som f*n. Dessutom kom en tunn rökstrimma (!!!) när jag provstartade. Kan tillägga attt den inte startade....
Kom tidigare fram till att det var glapp i kabelhärvan någonstans så skiten ville inte starta om man inte skakade på kabelhärvan i motorrummet. Därför beställdes en "ny" kabelhärva från skroten. Efter att ha skarvat alla kablar dom klippt av (10 st) och installerat den så funkade bilen precis som den skulle. ÄNTLIGEN, tänkte jag. Ställde på och försäkrade den så jag kunde ställa undan Corradon för vinterförvaring.
Var ute och körde Peggan idag, funkade hur bra som hellst. Jag o tjejen kör både Peggan o Corren till garaget där Corren ska stå. Stänger av Peggan medan jag parkerar Corren, stänger och låser garaget. Tror ni Peggan startar sen??? NEJ!
Hatar ta mig f*n den bilen. Har snart bytt f*n allt och efter varje gång så fungerar den men slutar att fungera efter ett tag, oavsett av vad f*n man byter!
Nån som har nått förslag på vad det kan vara som strular??
Var ute och körde Peggan idag, funkade hur bra som hellst. Jag o tjejen kör både Peggan o Corren till garaget där Corren ska stå. Stänger av Peggan medan jag parkerar Corren, stänger och låser garaget. Tror ni Peggan startar sen??? NEJ!
Hatar ta mig f*n den bilen. Har snart bytt f*n allt och efter varje gång så fungerar den men slutar att fungera efter ett tag, oavsett av vad f*n man byter!
Nån som har nått förslag på vad det kan vara som strular??