dålig/ingen tomgång kall motor (ej peugeot.....)
dålig/ingen tomgång kall motor (ej peugeot.....)
Tycker detta forum verkar vara bland de trevligare jag hittat på nätet, med god kunskap, trevlig attityd och intressanta inlägg. Inte heller lika rörigt som andra forum. Har ju fått lite tips om min lilla fransman/fransyska (har inte bestämt vilket genus den skall tillhöra ännu) också.
Av denna anledning tänkte jag drista mig till att ställa en liten fråga om hustruns kompis bil.
Hon har en Polo -99:a, hon vet inte när bilen fick service senast och har ganska ruttet ekonomiskt så jag har erbjudit mig att byta olja/stift/tänddelar/filter samt kolla följande problem:
När bilen är kall försvinner tomgången titt som tätt. Är detta något som kan bero på ovanstående eller finns något tips på vad jag kan kolla?? Har inte tittat på bilen ännu, och tänkte försöka vara effektiv när jag väl kan kolla på bilen. Vill också försöka hålla nere kostnaderna, så om servicedelarna ej är orsak utan kanske tomgångsventilen kan vara felet så måste vi prioritera. Oljan skall givetvis bytas, detsamma gäller filter såklart....
Hmm, långt inlägg i kort form:
Någon vettig steg-för-stegmetod för att hitta felet med tomgången??
Av denna anledning tänkte jag drista mig till att ställa en liten fråga om hustruns kompis bil.
Hon har en Polo -99:a, hon vet inte när bilen fick service senast och har ganska ruttet ekonomiskt så jag har erbjudit mig att byta olja/stift/tänddelar/filter samt kolla följande problem:
När bilen är kall försvinner tomgången titt som tätt. Är detta något som kan bero på ovanstående eller finns något tips på vad jag kan kolla?? Har inte tittat på bilen ännu, och tänkte försöka vara effektiv när jag väl kan kolla på bilen. Vill också försöka hålla nere kostnaderna, så om servicedelarna ej är orsak utan kanske tomgångsventilen kan vara felet så måste vi prioritera. Oljan skall givetvis bytas, detsamma gäller filter såklart....
Någon vettig steg-för-stegmetod för att hitta felet med tomgången??
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: dålig/ingen tomgång kall motor (ej peugeot.....)
[quote="snubben"]Tycker detta forum verkar vara bland de trevligare jag hittat på nätet, med god kunskap, trevlig attityd och intressanta inlägg. Inte heller lika rörigt som andra forum. Har ju fått lite tips om min lilla fransman/fransyska (har inte bestämt vilket genus den skall tillhöra ännu) också.
Någon vettig steg-för-stegmetod för att hitta fele
Vad menar du med att tomgången försvinner, stannar motorn? Hur går den annars, dvs vid arbetstemp?
Någon vettig steg-för-stegmetod för att hitta fele
Vad menar du med att tomgången försvinner, stannar motorn? Hur går den annars, dvs vid arbetstemp?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
- el cacique
- Klubbmedlem

snubben wrote:Japp, den stannar titt som tätt när den går på tomgång (sporadiskt). När den är varm går den som den skall.
Är det Bosch motorstyrning? Tänkte se om jag kunde hitta lite info om det. Vilken motor förresten?
Men som du nämnde tidigare, lite service kan inte skada. Stiften kanske sett sina bästa dagar etc...så tveka inte att serva.
Om hon inte har en aning om bilens historik ska man kanske börja oroa sig för kamremmens skick?
Tjejer
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Jodå, det där med kamremmen har jag också tänkt på. Hon har fått bilen av sin mor för ett halvår sedan, den har varit servad på verkstad hela tiden innan. Bilen bredvid hennes hade fattat eld, hennes bil tog lite skada så en verkstad reparerade det som skadats, samt lackade en del på sidan. I samma veva försvann serviceboken..... Därav den totala ovetskapen om vad som gjorts. Skulle gärna placera lämpligt verktyg på olämpligt ställe på den ansvarige...
Nåja, det är 1,6-liters motor, enl autoexperten bosch tändssystem (hade regnr kvar i webbläsaren
). Mer än så kan jag inte hitta nu..
Nåja, det är 1,6-liters motor, enl autoexperten bosch tändssystem (hade regnr kvar i webbläsaren
Att byta olje och stift kommer inte att hjälpa.
Hur ska man felsöka beror på villken insprutning den har.
Jag gissar att det är en enpunkts insprutning, då kan du kolla tomgångsmotor som brukar sitta på insprutningshus och reglerar spjäll rent fysisk.
Så är det på vissa Peugeot och äldre Passat i alla fall.
Lokalisera den, ta bort från insprutning, öppna och innuti försök rengöra med olika oxiderings och Connector Clean spray.
Där inne brukar finnas en potentiometer som ger läge för tomgångsmotor och som kan oxidera, kontrollera även om motor fungerar. Om det blir bättre efter rengöring men sen efter några dagar sämre då måste du byta den tyvärr.
Hur ska man felsöka beror på villken insprutning den har.
Jag gissar att det är en enpunkts insprutning, då kan du kolla tomgångsmotor som brukar sitta på insprutningshus och reglerar spjäll rent fysisk.
Så är det på vissa Peugeot och äldre Passat i alla fall.
Lokalisera den, ta bort från insprutning, öppna och innuti försök rengöra med olika oxiderings och Connector Clean spray.
Där inne brukar finnas en potentiometer som ger läge för tomgångsmotor och som kan oxidera, kontrollera även om motor fungerar. Om det blir bättre efter rengöring men sen efter några dagar sämre då måste du byta den tyvärr.
det där med potentiometer på enpunkts insprutning, styr den även sprutet överhuvudtaget?? Det leder lixom in på min andra tråd om min peugeot, och det där med oxid är alltid ett gissel. Ska kolla sådant också i morgon när det är ljust ute.
Tackar för tipset, man lär sig hela tiden
Tror jag får köpa haynes bok om motorelektronik....
-
sixth_of_june
vattentempgivaren är ju faktiskt rätt vanligt. sitter på framsidan i ett plasthus. antingen två givare (en motorstyr och en till mätaren) eller en stor 4-pol. kostar runt 200 har jag för mig.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
- el cacique
- Klubbmedlem

snubben wrote:det där med potentiometer på enpunkts insprutning, styr den även sprutet överhuvudtaget?? Det leder lixom in på min andra tråd om min peugeot, och det där med oxid är alltid ett gissel. Ska kolla sådant också i morgon när det är ljust ute.
OK, hittar givetvis inte något om din bil, den är helt enkelt för ny för mina gamla böcker.
Men hittade lite info om att gasspjället kan ställa till det på dom bilarna iaf om motorbeteckningen är AEE.
Ger inte mycket mer info, men verkar som spällhusmotorn kan ställa till det.
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=7456
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Nu har jag kollat vidare, har skaffat en obd2-läsare. Fick en felkod, det var intermittent fel, dålig kontakt till syresensorn. Har rengjort dessa kontakter och nollställt den felkoden, den återkommer inte. Felet består.
Det är fyrpunktsinsprutning, verkar vara tomgångsmotorn som inte fungerar, det rör sig inte och tomgången varierar, ligger mycket lågt när den är varm. Det verkar som att spjällägesgivare och tomgångsmotor sitter i samma enhet, denna ger ifrån sig ett "motorljud" konstant, låter nästan som en summer... Dålig kontakt? Törs man plocka isär alltihop??
Som sagt, inga övriga felkoder.
Hittade även en lös jordkabel, bredvid grejerna, denna ska jag kolla vidare. Har provat att jorda spjällhuset, ingen skillnad (tänkte att jordkabeln kanske skulle dit...
Det är fyrpunktsinsprutning, verkar vara tomgångsmotorn som inte fungerar, det rör sig inte och tomgången varierar, ligger mycket lågt när den är varm. Det verkar som att spjällägesgivare och tomgångsmotor sitter i samma enhet, denna ger ifrån sig ett "motorljud" konstant, låter nästan som en summer... Dålig kontakt? Törs man plocka isär alltihop??
Som sagt, inga övriga felkoder.
Hittade även en lös jordkabel, bredvid grejerna, denna ska jag kolla vidare. Har provat att jorda spjällhuset, ingen skillnad (tänkte att jordkabeln kanske skulle dit...
Lite mer testat:
När jag drar på hellyse och fläkt samtidigt sjunker tomgången och hämtas inte upp, går väldigt lågt då, gränsfall till stanna....
Tempgivaren har jag mätt, det sitter två i en och de har ett inbördes förhållande 2:1 dvs den ena håller dubbelt så hög resistans mot den andra, ovavsett temperatur. Ska jag tolka detta som att den är ok??
När jag drar på hellyse och fläkt samtidigt sjunker tomgången och hämtas inte upp, går väldigt lågt då, gränsfall till stanna....
Tempgivaren har jag mätt, det sitter två i en och de har ett inbördes förhållande 2:1 dvs den ena håller dubbelt så hög resistans mot den andra, ovavsett temperatur. Ska jag tolka detta som att den är ok??
- el cacique
- Klubbmedlem

snubben wrote:Lite mer testat:
Om den inte kan hämta upp varvtalet igen efter att du slagit på helljus etc låter tomgångsmotorn som boven i dramat, det är en av funktionerna den har, dvs kunna hålla ett konstant varvtal oavsett strömförbrukare.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad