Vad tror ni om denna? (förgasare till mi16)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
zhukov

Vad tror ni om denna? (förgasare till mi16)

Post by zhukov »

Blev sugen på denna:

http://cgi.ebay.co.uk/405-MI16-205-GTI- ... 240%3A1318

Hur krångligt är det att få dessa o lira? 4 x förgasare låter lite avskräckande tycker jag, annars verkar den ju vara schysst, ska kunna gå å få ihop med original insug om jag fattade det rätt.
Dessa ska tryckas ner i 205:a, då jag ska rejsa mot en polare i en 240 turbo på nürburgring så lär jag behöva lite godis :)

vad tror ni, är detta nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ?

Mvh: Anton
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Följer insug å sånt med så... verkar det ju inte så överdrivet svårt. Hur mycket ahr du tänkt att bygga om på motorn, tändning och sånt ?

För helt plug and play kommer det ju inte vara.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är en del pyssel att bestycka och synka förgasare, men kul!
Tändning kan du köra original.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zhukov

Post by zhukov »

Okej, ja, tändning hade jag inte tänkt göra nåt åt.. annars har jag tänkt köra med slipade kammar lite genomarbetad topp, extraktor och ställbara kamdrev. Jag skulle vilja/behöva komma upp i 200 kusar tror ni det går med den setupen?

vad kan jag vinna på tändning och vad ska jag köra med då?

mvh Anton
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skulle inte tro att tändningen kommer att ge dig några magiska topphästar, den ligger väl på cirka 30 grader vid maxvarv på MI16 å det är inte mer än 4-5kusar extra på toppen du vinner genom at fintrimma in det upp/ned. Övriga arbeten ger mer.

De mappar jag sett som för eftermarknadssprut på Mi16 maskiner har inte ändrat tändningen vid full belastning/varvtal något nämnvärt från original.

Däremot kan det vara käckt att fixa en brytare på gasspjällen som talar om för boxen när du går ned på tomgång så att tomgångständmappen kan användas på just tomgång, då blir den lite lugnare på tomgång än vad den skulle bli annars.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
zhukov

Post by zhukov »

Okej, jag skiter i tändningen med andra ord. men för att ha en tomgångsmapp osv lär jag jag väl byta ut orginalprylarna till typ MS eller?

MVH: Anton
Post Reply