vattentemp-problem samt konstig värme 306 xsi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jacob, det måste vara nåt annat fel på din än luft...blir din motor varmare än arbetstemperatur? min kylfläkt gick för fullt när den passerade 100 grader, fast det var ju bara ångan som var så varm antar jag. om du kör motorn varm, så du vet att termostaten börjat öppna, stänger av motorn och släpper lite på luftnippeln vid termostathuset märker du direkt om det är luft eller vatten som kommer.

för mig återstår det att se VART vattnet tar vägen
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Well, jag har gett mig f*n på att lufta nu verkar den som att den luftat av sig för nu kommer vätska å inget annat.. Detta verkar bara skumt. Får se hur den beter sig imorgon? :?

Den ligger på mellan strax under 90g och precis på 90g. Kan gå ner på "80g" när jag motorbromsar i lååååång backe.

Fullfräs på kupévärmen så...

Knasigt, lite knasigt!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

datapata wrote:jacob, det måste vara nåt annat fel på din än luft...blir din motor varmare än arbetstemperatur? min kylfläkt gick för fullt när den passerade 100 grader, fast det var ju bara ångan som var så varm antar jag. om du kör motorn varm, så du vet att termostaten börjat öppna, stänger av motorn och släpper lite på luftnippeln vid termostathuset märker du direkt om det är luft eller vatten som kommer.

Nope inte varmare än 90. inte än iaf.

Nu misstänker jag något hemskt men inte ännu, jag fyllde på runt 1,5 L nu... verkar den ha vara färdigluftad. Hoppas jag inte behöver fylla på nu. körde hem 5 mil å den verkar hålla sig stabilt. får vi se imorgon vad den säger.
nu kommer det liksom bara vatten vid nippeln.

Håller tummarna på att det inte är något som e trasigt..
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Jaaacob wrote:
datapata wrote:jacob, det måste vara nåt annat fel på din än luft...blir din motor varmare än arbetstemperatur? min kylfläkt gick för fullt när den passerade 100 grader, fast det var ju bara ångan som var så varm antar jag. om du kör motorn varm, så du vet att termostaten börjat öppna, stänger av motorn och släpper lite på luftnippeln vid termostathuset märker du direkt om det är luft eller vatten som kommer.

Nope inte varmare än 90. inte än iaf.

Nu misstänker jag något hemskt men inte ännu, jag fyllde på runt 1,5 L nu... verkar den ha vara färdigluftad. Hoppas jag inte behöver fylla på nu. körde hem 5 mil å den verkar hålla sig stabilt. får vi se imorgon vad den säger.
nu kommer det liksom bara vatten vid nippeln.

Håller tummarna på att det inte är något som e trasigt..

hoppas det funkar nu då, du hade väl köpt bilen trasig så det kan ju ha varit dåligt med vatten från början. det roliga är att det var lika för dig som mig, man tror att det är rätt mängd vatten tills man börjar lufta och får ändå i 1.5 liter :lol: :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

:lol:

Ja! fast nu råkade jag ut för ett annat problem, den har tryck upp olja vid oljelocket... vafan beror det på? :?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote::lol:

Ja! fast nu råkade jag ut för ett annat problem, den har tryck upp olja vid oljelocket... vafan beror det på? :?

Tät vevhusventilation.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Är ju märkligt, motorn har gått 12.000mil, men visst.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:Är ju märkligt, motorn har gått 12.000mil, men visst.

Inte alls märkligt, ju färre mil på desto fler år leder till mer kondens. Eller rättare sagt, ju kortare körsträckor desto större risk för tät vevhusventilation oavsett miltal.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Claes B wrote:

Inte alls märkligt, ju färre mil på desto fler år leder till mer kondens. Eller rättare sagt, ju kortare körsträckor desto större risk för tät vevhusventilation oavsett miltal.

Jag får riva slangarna helt enkelt :)
Vet någon vad oljetrycket ska ligga på vid varm motor i xsin? min ligger på mellan 4-5 ungefär. vid varm. närmare 6-7 vid kall.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Jaaacob wrote:
Claes B wrote:

Jag får riva slangarna helt enkelt :)
Vet någon vad oljetrycket ska ligga på vid varm motor i xsin? min ligger på mellan 4-5 ungefär. vid varm. närmare 6-7 vid kall.

det stämmer med min iaf. fast mitt oljetryck följer varvtalet vid varm motor med 1 bar/1000 varv, men blir inte högre än max 4-5 bar
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Gerthrud

Post by Gerthrud »

Min halva kylare blir bara varm när man känner på den, hmm... hur blir din?

/Jaaacob
If I had some duct tape, I could fix that

Peugeot 405 Mi16 - 91
Peugeot 205 Gti - 88 - Projekt
Peugeot 205 Gti - 90 - såld
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Gerthrud wrote:Min halva kylare blir bara varm när man känner på den, hmm... hur blir din?

/Jaaacob

jag har inte kollat och kan för tillfället inte heller :lol: :lol: nån som eftermonterat ett carguard 850 eler vad det heter som fått spel och inte vill larma av bilen, kommer inte in i den utan att larmet går, och även när jag kommer in sitter en startspärr ivägen :roll: :lol: :lol:

får väl klippa bort skiten nån dag
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Haha, men gud.. ja larm, vad ska man dem till. Finns faktiskt nå orignal-larm i min...

skumt, nu verkar den gå fint, fattar inte. ska kolla vattenbalansen imorgon :P

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Post Reply