Ska det se ut så här? (mi16 topp)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
zhukov

Ska det se ut så här? (mi16 topp)

Post by zhukov »

Förra ägaren sa att toppen skulle vara portad, så jag skulle ta lite bilder. noterade nåt jag tycker ser oroväckande ut.. vad säger ni?

Image

Här är en ljusare bild för att man ska se lite bättre:

Image

Är inte så haj på sånt här, men sprickor kan väl aldrig vara bra...?

Mvh : Anton
Peugeot 205 Gti -92 (Decimals gammla skåp)
Peugeot 205 Gti -92
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Nix det där ser ju inte speciellt bra ut. Har du någon möjlighet att få den provtryckt så kanske det går men jag skulle inte använda och lita på en topp som ser ut sådär. Det finns fler och dom går att porta dom också.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det ser ut om satt det är ihoptigat på sidorna men inte i mitten. ellerhur?
skadan alltså.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ser ut som gjutkanter tycker jag. Alltså en gjutform är tillverkad av ett antal olika delar och där de möts blir det aldrig perfekt, utan bildas sk. "partförskjutningar". Det är det som syns tror jag.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skulle inte förvåna mig om det är som Claes säger faktiskt. Skulle nästan behöva se det där "Hands on" i bra belysning innan jag vågar uttala mig om vilket det är.

Ser ju inte direkt bearbetat ut för övrigt...så "portad" vet jag inte :roll:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
cerveza

Post by cerveza »

Claes B wrote:Ser ut som gjutkanter tycker jag. Alltså en gjutform är tillverkad av ett antal olika delar och där de möts blir det aldrig perfekt, utan bildas sk. "partförskjutningar". Det är det som syns tror jag.

det tror jag oxå,, dom flesta toppar ser ut så.

för att svar angående portningen så är det NEJ den är helt standard helt vanliga *gjutytor* i kanalen, så du har blivit lurad.

Mvh Matte
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Det där ser som sagt ut som rester från gjutningen, mina toppar har liknande mönster i sig.
Beträffande portningen så är det kanske bara avgassidan som är portad, xu9j4-toppen lönar sig inte att porta insugssidan.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
cerveza

Post by cerveza »

Eric Josefsson wrote:Det där ser som sagt ut som rester från gjutningen, mina toppar har liknande mönster i sig.
Beträffande portningen så är det kanske bara avgassidan som är portad, xu9j4-toppen lönar sig inte att porta insugssidan.

jo det lönar sig...

men det är inte där strypningen sitter i dessa motorer.. man kan börja med att uppgradera till ett riktigt insug och kammar samt ett riktigt extractor rör innan man ger sig på toppen.
men att bara fila i toppen gör ingen direkt skillnad då den är överlägsen dom andra grejerna, så där är jag med dig.

skulle jag trimmat en sån motor skulle jag antingen satt på förgasare eller öppna spjäll och seriöst sprut, kanske slipat ett gäng med kammar ganska vasst med höga lyft så motorn kan andas ordentligt, små portat toppen och höjd kompet en aning... sen har man en sisådär 220 riktiga hk
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

cerveza wrote:
Eric Josefsson wrote:Det där ser som sagt ut som rester från gjutningen, mina toppar har liknande mönster i sig.

jo det lönar sig...

men det är inte där strypningen sitter i dessa motorer.. man kan börja med att uppgradera till ett riktigt insug och kammar samt ett riktigt extractor rör innan man ger sig på toppen.
men att bara fila i toppen gör ingen direkt skillnad då den är överlägsen dom andra grejerna, så där är jag med dig.

skulle jag trimmat en sån motor skulle jag antingen satt på förgasare eller öppna spjäll och seriöst sprut, kanske slipat ett gäng med kammar ganska vasst med höga lyft så motorn kan andas ordentligt, små portat toppen och höjd kompet en aning... sen har man en sisådär 220 riktiga hk

Största problemet med insuget är väl att plenumet är lite fult och saknar radier, annars är det bra diameter, fin svepande böj hela vägen och en längd som passar bra för orginal varvstopp.

Kamaxlarna är nästan pinsamt snälla orginal, så ja, där kan man hämta mycket.

Insugssidan på toppen hävdar jag ändå att du inte behöver slipa på, mira-fräsa, visst, då får vi bättre låglyftflöde och det är alltid trevligt :)
Men att försöka pilla med insugskanalerna om man ändå inte tänker sig över 300hk sugmotor skulle jag aldrig lägga en spänn på :wink:

Avgassidan däremot kan man trolla mycket med. Både på att byta ut orginalets förskräckliga grenrör och att bearbeta kanalerna.
///Mi16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Eric Josefsson wrote:Beträffande portningen så är det kanske bara avgassidan som är portad, xu9j4-toppen lönar sig inte att porta insugssidan.

Jag skulle vilja säga tvärtom :?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

TheDagger wrote:
Eric Josefsson wrote:Beträffande portningen så är det kanske bara avgassidan som är portad, xu9j4-toppen lönar sig inte att porta insugssidan.

Det låter mest förnuftigt på den toppen avgassidan ska väl vara väl tilltagen på den....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

HDI-Fap wrote:
TheDagger wrote:

Det låter mest förnuftigt på den toppen avgassidan ska väl vara väl tilltagen på den....

På denna liksom de flesta DOCH 16v-motorer är det alltid insug man ger sig på, större insugsventiler, vassare insugskam osv. Avgassidan räcker oftast och blir över.
zhukov

Post by zhukov »

Jaha, ok.. men hur lyder domen? Det verkar råda delade meningar.. ska jag sikta in mig på en annan topp eller går denna att använda? Jag kanske ska köpa mig en sån här:

http://cgi.ebay.co.uk/PEUGEOT-405-Mi16- ... 240%3A1318

Vad kan frakten gå på på en sån där tro?

Min plan är ju att köra med slipade orginalkammar och extraktor grenrör mm behöver plocka ut en del effekt så jag vill ju ha bra grejer...
Tack för alla svar!

Mvh Anton
Peugeot 205 Gti -92 (Decimals gammla skåp)
Peugeot 205 Gti -92
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

zhukov wrote:Jaha, ok.. men hur lyder domen? Det verkar råda delade meningar.. ska jag sikta in mig på en annan topp eller går denna att använda? Jag kanske ska köpa mig en sån här:

http://cgi.ebay.co.uk/PEUGEOT-405-Mi16- ... 240%3A1318

Vad kan frakten gå på på en sån där tro?

Min plan är ju att köra med slipade orginalkammar och extraktor grenrör mm behöver plocka ut en del effekt så jag vill ju ha bra grejer...
Tack för alla svar!

Mvh Anton

Ser inte ut att vara nåt fel på din topp, ta fler bilder och lägg upp.

Är rätt dyr frakt från england, gissar på uppåt 1000 spänn.

Lustigt att toppen dom säljer är flödestestad men dom lägger inte upp några siffror? :lol:

Tror det är bättre du lämnar in din topp här i Sverige och får den tillfixad.
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

cerveza wrote:
Claes B wrote:Ser ut som gjutkanter tycker jag. Alltså en gjutform är tillverkad av ett antal olika delar och där de möts blir det aldrig perfekt, utan bildas sk. "partförskjutningar". Det är det som syns tror jag.

det tror jag oxå,, dom flesta toppar ser ut så.

för att svar angående portningen så är det NEJ den är helt standard helt vanliga *gjutytor* i kanalen, så du har blivit lurad.

Mvh Matte

i mitten ser det ut som nån galning vart i farten men sidorna är helt std dom ser ut så allihopa det är "gjutskägg"

Avgassidan behöver man inte göra nånting på sugmotorn man känar mycket på den skapligt trånga kanalen. Men insug finns där o göra man kan alltid optimera :)

Det är lättare att blåsa än att suga. orginal grenrör är inte flaskhalsen heller det finns ett par st som bevisat att 200hk är inget hinder med orginal grenrör och du känar mycket lite på ett eftermarknads. Jag hade hellre lagt dom tusenlapparna på toppjobb komp och kammar!

Orginal insug är en flaskhals speciellt om toppen är portad, seperata spjäll eller förgasare, och lite mer komp så är 200hk strax runt hörnet! kan starkt rekommendera 12:1 ++ 8)
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Per Larsson

Post by Per Larsson »

TheDagger wrote:På denna liksom de flesta DOCH 16v-motorer är det alltid insug man ger sig på, större insugsventiler, vassare insugskam osv. Avgassidan räcker oftast och blir över.

Har för mig att man brukar ha som tumregel att area på avgasventilen ska vara 80% av arean på insugsventilen på en sugmotor.
Låter det bekant Tobbe?
mera grus
307 sport -05
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Per Larsson wrote:
TheDagger wrote:På denna liksom de flesta DOCH 16v-motorer är det alltid insug man ger sig på, större insugsventiler, vassare insugskam osv. Avgassidan räcker oftast och blir över.

Har för mig att man brukar ha som tumregel att area på avgasventilen ska vara 80% av arean på insugsventilen på en sugmotor.
Låter det bekant Tobbe?

Det finns en liknande regel (samma)? för flödesförhållandet mellan insug och avgas, denna minns jag inte, men min topp flödade 155,3 cfm på insuget och 95 cfm. på avgas orginal, uppmätt med 10" vattenpelare och 11,25mm ventillyft. det är ett förhållande på 61%.
Jag har letat förgäves efter mitt gamla mätprotokoll därför har jag tyvärr bara siffran vid maxlyft (givetvis inte kammens maxlyft utan när flödet slutade öka) i nuläget. Men så länge jag inte kan hitta en säker källa på vilket förhållande det ska vara så är det meningslöst att tjata ;)
///Mi16
Post Reply