Rostprickar efter 2.5 år!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sopues

Rostprickar efter 2.5 år!

Post by sopues »

Vår 207a som är 2,5 år har 10-30st rostprickar på 0.5-2mm på varje sida i fram bakom/ovanför framjhulen. Antingen är det riktiga lackskador eller så är det dubbar som färgat av sig. Jag försökte putsa bort en av prickarna imorse med min handske men lyckades inte. Vi har även gjort en ditec-behandling för något år sedan, det kan väl inte vara de som har "försvagat" lacken, för inte kan det vara normalt med (om det nu är skador) hål i lacken så fort?

Vi har inte "gasat" omkring i grus heller, men däremot kör vi länge med dubbar på asfalt.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Flygrost kallas det.

Bilens lack och rutor utsätts för många slags påverkan under bar himmel. Allt som kommer ”flygande”, föroreningar från trafik, industri, natur med mera, sand, damm, insekter,Stål dubb, fågelspillning, bladlusexkrementer etc. – varje förorening kräver sina åtgärder. Allt som kommer uppifrån ligger främst på bilens vågräta ytor (tak, motorhuv, bagagelucka, vindruta och bakruta).

Ett dagligt exempel på industridamm är bromsdamm på fälgarna, där bilens egna bromsskivor och bromsbelägg är boven.

Flygrost orsakas av nedfall av mikroskopiska järnpartiklar, som etsar fast på bilens ytor – lack, glas, plast etc.

Flygrost är ett känt begrepp vid järnvägstransport, men fenomenet uppstår vanligtvis under vinterhalvåret då slitrester från dubbdäck fastnar på bilen. De kan också förekomma om bilen till exempel står parkerad i närheten av ett företag som bearbetar järn/stål (varv, maskinfabrik e.d.). Situationen uppkommer när till exempel stora arbetsstycken bearbetas/sandblästras utomhus, eller vid utsug från inomhusverksamhet, och stålpartiklar förs med vinden och landar till exempel på bilar.

Det är viktigt att situationen hanteras innan den hinner utveckla sig. Vilka åtgärder som bör vidtas beror på föroreningsgraden.

Flygrost kan förekomma var som helst, och är egentligen inte svår att komma till rätta med, bara man går korrekt till väga.

Bromsdamm på fälgar är, som nämnts, ett slags flygrost. Stålpartiklar från bromsskivorna bränner fast i ytan på fälgarna och bilens sidor – en situation vi alla känner till. Om man regelbundet spolar fälgarna går det på ett ögonblick. Om man däremot sällan spolar fälgarna krävs det mer än ett par små sprut före tvätt.

För att ge konkreta förslag till lackrengöring bör man veta hur svårt flygrostangreppet är – det finns olika möjligheter.

Om bilens lack är välvårdad (vaxas ett par gånger om året) är problemet mindre än för obehandlad lack.

Om man bor i ett område med stora mängder nedfall/järnstoft, är det lämpligt att använda garage och att för övrigt hålla lacken ren och väl skyddad med vax året runt.

Bara tvätta bilen och polare bort, Har samma på min 306 gti
Last edited by Decimal on Wed Apr 15, 2009 9:36, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
sopues

Post by sopues »

Tack, och jag hoppas verkligen det stämmer :)

Vi hade tänkt att göra en ditec-behandling igen, och de kan ju isf polera bort dessa.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

sopues wrote:Tack, och jag hoppas verkligen det stämmer :)

Vi hade tänkt att göra en ditec-behandling igen, och de kan ju isf polera bort dessa.

Inga problem :) Det ser ju inte så fint ut om man kollar noga på bilen
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Även jag tycks ha drabbats av detta. Min bil är ju helt ny. Först trodde jag att det är rost, det ser ut som rost. Bruna, små milimeterstora prickar lite överallt på bilen, även på plastdetaljer samt regplåtarna, som ju är av aluminium. Är det rost eller har jag drabbats av något annat? Det syns inte mycket om man inte kollar noga men vetskapens om dess existens irriterar mig.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

PuggenTO wrote:Även jag tycks ha drabbats av detta. Min bil är ju helt ny. Först trodde jag att det är rost, det ser ut som rost. Bruna, små milimeterstora prickar lite överallt på bilen, även på plastdetaljer samt regplåtarna, som ju är av aluminium. Är det rost eller har jag drabbats av något annat? Det syns inte mycket om man inte kollar noga men vetskapens om dess existens irriterar mig.

Bara polera bort
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Danell

Post by Danell »

Polera med rabarber går bra. Har provat själv med framgång.
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Fläcksuddare Q 2-p
http://beson.winbasonline.se/SE/Catalog/Stad/Trasor%2C_Svampar%2C_Borstar/

Finns t ex hos http://www.karlsson.se/

Eller melaminsudd av annat märke.

Magiskt bra till allt jag provat; t ex klackmärken på golvlack, fläckar på billackade köksluckor och - bil. Gnugga inte utan bara sudda försiktigt.
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
sandos

Post by sandos »

Tack för tipset. Nu blev det iofs bokat hos ditec. Dock lyckades de bok oss på en röd dag ;)

De intygade för övrigt att det var just flygrost.
sandos
Post Reply