Vibrerar vid inbromsning
Vibrerar vid inbromsning
Ratten vibrerar vid inbromsning och bilen blir lynnig; rör sig lätt i sidled om det samtidigt är ojämnheter i marken.
Enligt de flesta inlägg jag hittar här sägs det bero på skeva skivor/dåliga belägg fram.
Har nyligen bytt skivor bak, det kan inte ha med att jag inte kört in dem tillräckligt mjukt och att de blivit skeva? Borde väl inte vibrera i ratten då?
Ska ta av hjulen i helgen och se efter om något syns...
Enligt de flesta inlägg jag hittar här sägs det bero på skeva skivor/dåliga belägg fram.
Har nyligen bytt skivor bak, det kan inte ha med att jag inte kört in dem tillräckligt mjukt och att de blivit skeva? Borde väl inte vibrera i ratten då?
Ska ta av hjulen i helgen och se efter om något syns...
406 kombi 2,2HDi - 2003
- Donny Sorenso
- Klubbmedlem

Låter som skeva skivor helt klart. Har du buskört så de blivit varma å sen ställt bilen utan att de fått kyla? När skivorna är riktigt varma är dom ganksa känsliga, att kasta sig in på en parkering å sen låta dem kyla av långsamt mår de kanske inte bra av. Men nån speciell inkörningsperiod tror jag inte du behöver.
Har du stora hjul och låg profil så fångar dom upp ojämnheter extra bra, märks tydligt vid inbromsning. Gjordes nån hjulinställning efter du satte på hjulen?
Har du stora hjul och låg profil så fångar dom upp ojämnheter extra bra, märks tydligt vid inbromsning. Gjordes nån hjulinställning efter du satte på hjulen?
205-405-406
Nej, inte mer än vanligt och jag har lugn körning fram till min parkeringsplats både på jobbet och hemma, så det kan jag inte tänka mig...
Nej, jag har originaldimensionen på originalfälgar. Köpte nya däck i våras och gjorde fyrhjulsinställning i vintras.
Men det kan alltså hända att även skivor som är några år kan slå sig rätt vad det är?
Nej, jag har originaldimensionen på originalfälgar. Köpte nya däck i våras och gjorde fyrhjulsinställning i vintras.
Men det kan alltså hända att även skivor som är några år kan slå sig rätt vad det är?
406 kombi 2,2HDi - 2003
og at bilen din går sideveis på ujamn mark kan være dine kuleleddet på lenkarmen som sitter i navet.
min 206 gti har samme problemet med lenkarmen så bilen flytter seg bare sideveis hvis det er rulle grus eller annet i veien..understellet flytter på seg uavhengi av karosseriet. det med risting kan være en kombinasjon av begge deler. har oxo samme der men jeg har kjørt bilen min hardt
min 206 gti har samme problemet med lenkarmen så bilen flytter seg bare sideveis hvis det er rulle grus eller annet i veien..understellet flytter på seg uavhengi av karosseriet. det med risting kan være en kombinasjon av begge deler. har oxo samme der men jeg har kjørt bilen min hardt
- Eric Josefsson
Jag hade vibrerande bromsar för ett tag sen. På min berodde det (förmodligen) på kläggande bromsbelägg. Vid var 500mil fick man bromsa som en tok ett par ggr för att bli av med problemet, sen gick det köra 500mil igen..
Efter byte av beläggmärke (från biltema till mintex i mitt fall) så har jag inga problem. Samma skivor (biltema) hela tiden.
Efter byte av beläggmärke (från biltema till mintex i mitt fall) så har jag inga problem. Samma skivor (biltema) hela tiden.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Jag hade vibrerande bromsar för ett tag sen. På min berodde det (förmodligen) på kläggande bromsbelägg. Vid var 500mil fick man bromsa som en tok ett par ggr för att bli av med problemet, sen gick det köra 500mil igen..
Så ditt tips är att testa med nya belägg först? Jag har samma problem med pulserande bromsar och inbillar mig att det påverkas rätt mycket av vad det är för väder ute. Som nu sista veckan när det varit varmar så har det dröjt innan jag känner av vibrationerna.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:har du känt på däcken 9-5 läget om de glappar något??
Frågar du Jerrskog eller mig?
I mitt fall är allt kollat, så det är garanterat bromsarna.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Torpalasse wrote:kolla så att oken löper lätt och inte har kärvat ihop. Det kan vara temperaturberoende så att dom inte börjar ligga emot förräns de blivit varma efter ett par bromsningar.
Vanliga 406:an som Jerrskog har är utrustad med flytande och, och Coupé som jag kör har fasta ok.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Byte skivor + belägg så blir det bra kan jag nästan garantera. Sen vill jag minnas att det lätt som glappa toe-stag bak på din bil, vilket kan ge lite "själv styrning"
BTW, hur fungerar det med gasrullen?
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Det är väl kanske så. Ser ju rätt fräscha ut, men de kan slå sig när som alltså?
Toe-stagen är bytta i vintras, så jag hoppas verkligen inte att de kan vara dåliga redan efter 2000 mil? :/
Gasrullen har fungerat felfritt sen sist, så jag hoppas att lite pill med kontakten gjorde susen!
Toe-stagen är bytta i vintras, så jag hoppas verkligen inte att de kan vara dåliga redan efter 2000 mil? :/
Gasrullen har fungerat felfritt sen sist, så jag hoppas att lite pill med kontakten gjorde susen!
Richard Gustavsson wrote:Byte skivor + belägg så blir det bra kan jag nästan garantera. Sen vill jag minnas att det lätt som glappa toe-stag bak på din bil, vilket kan ge lite "själv styrning"
406 kombi 2,2HDi - 2003
- Richard Gustavsson
jerrskog wrote:Det är väl kanske så. Ser ju rätt fräscha ut, men de kan slå sig när som alltså?
Gasrullen har fungerat felfritt sen sist, så jag hoppas att lite pill med kontakten gjorde susen!Richard Gustavsson wrote:Byte skivor + belägg så blir det bra kan jag nästan garantera. Sen vill jag minnas att det lätt som glappa toe-stag bak på din bil, vilket kan ge lite "själv styrning"
Va bra, då minndes jag fel, är ju några bilar på en dag
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
jerrskog wrote:Jag har i alla fall inte hört något mer klonkande sen de blev bytta, så det var nog någon annan bil.
Ska ta en titt på bromsarna i helgen som kommer igen om det är så illa att jag måste byta skivor och belägg...
Gör som Eric tipsade om till att börja med, ett par ordentligt hårda inbromsningar för att rensa skivorna från ev. fastkletade belägg. Har upplevt såna tendenser på min, med originalskivor och vad jag har för mig är originalbelägg, det kan ev. vara Ferodobelägg jag har, kommer faktiskt inte ihåg vad jag köpte sist.