Min 605:a har börjat rycka rätt ordentligt vid lite gaspådrag. Rullar jag på tomgång eller kör med bra gaspådrag så går den som den ska. Det är precis när man nuddar pedalen som ryckningarna kommer. Någon som har någon ide vad det kan bero på?
//Roger
Ryckande gång 605 sri
Har samma problem på gamla SAAB:en hemma med LH-sprut. I det fallet misstänker jag att luftmängdsmätaren börjar blit trött.
605 V6 får lätt en ganska ryckig gång vid måttligt pådrag, men en SRI har en helt annan motor och helt annat sprut. Men exakt vad det är för prylar vet jag inte. Men det bör ju vara så att någon insprutningskomponent har blivit dålig; luftmängdsmätare, lambdasond, spjällpotentiometer eller liknande.
605 V6 får lätt en ganska ryckig gång vid måttligt pådrag, men en SRI har en helt annan motor och helt annat sprut. Men exakt vad det är för prylar vet jag inte. Men det bör ju vara så att någon insprutningskomponent har blivit dålig; luftmängdsmätare, lambdasond, spjällpotentiometer eller liknande.
Ryckande gång 605 sri
Okej!
Tack Bengt för tipsen...finns det några enkla sätt att testa dessa komponenter?
Tack Bengt för tipsen...finns det några enkla sätt att testa dessa komponenter?
Jag vet inte riktigt om det finns några "enkla" sätt att testa dem. Och vad som är enkelt varierar från person till person. Jag har både oscilloskåp och multimeter, så jag har inte reflekterat så mycket över hur jag skulle göra om jag inte hade dessa grejor.
Men först och främst behöver du veta vilken insprutning du har och vilka typer av givare den har. Man kan ju inte ha fel på luftmängdsmätaren om man inte har någon, eller hur? Du har helt säkert lambdasond i alla fall och en sådan kan bli dålig. En luftmängdsmätare kan också bli dålig. En spjällpotentiometer kan bli glappig eller förlora sin kalibrering. Tryckgivare för insugningsröret brukar vara robusta men slangen mellan insugningsrör och givare kan spricka eller lossna. Ett fel som kan inträffa är att bränsleavstängningen (som normalt aktiveras vid motorbroms) får lite spatt, kanske p.g.a. en taskig spjälllägesgivare o.s.v.
Jag känner alltså inte till hur din 4-cylindriga motor är beskaffad (jag har en 605 V6) så vi får väl hoppas att kanske någon annan har något tips.
Men först och främst behöver du veta vilken insprutning du har och vilka typer av givare den har. Man kan ju inte ha fel på luftmängdsmätaren om man inte har någon, eller hur? Du har helt säkert lambdasond i alla fall och en sådan kan bli dålig. En luftmängdsmätare kan också bli dålig. En spjällpotentiometer kan bli glappig eller förlora sin kalibrering. Tryckgivare för insugningsröret brukar vara robusta men slangen mellan insugningsrör och givare kan spricka eller lossna. Ett fel som kan inträffa är att bränsleavstängningen (som normalt aktiveras vid motorbroms) får lite spatt, kanske p.g.a. en taskig spjälllägesgivare o.s.v.
Jag känner alltså inte till hur din 4-cylindriga motor är beskaffad (jag har en 605 V6) så vi får väl hoppas att kanske någon annan har något tips.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

När min gamla -92:a (V6) blev ryckig med lite gas mellan 50-80 km/h så berodde det på en dålig insugningslufttemperatursensor. Det gick bra att motorbromsa och accelerera, men vanlig "cruise" ryckte den. Vid högre hastigheter krävdes det tillräckligt med gaspådrag för att komma förbi det ryckiga området.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Orkar inte lusläsa om det redan är kollat, men slangen till map-sensorn är vanligt. Kolla inte ens den, bara byt för dom brukar ändå vara torra och sköra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Den slangen sitter mellan insugningsrörets plenum (samlingvolym) till själva givaren som mäter trycket där, den s.k. MAP-sensorn (Mainifold Air Pressure). Det är alltså inte alla insprutningssystem som har en sådan sensor, men om Dagger säger att det är ett vanligt fel så sitter det säkert en sådan även på den 4-cylindriga. Det finns iaf en sådan sensor på V6:an och den sitter högt upp i motorrumet på torpedväggen aldeles bakom motorn.
Mabuse: Tack för infon. Min V6 rycker också vid "cruise" och det har blivit värre. Ska väl kasta ett getöga på den där tempsensorn. På V6:an sitter den på inloppsröret aldeles vid trotteln. Kan sitta en sådan även på 4-cyl.
Mabuse: Tack för infon. Min V6 rycker också vid "cruise" och det har blivit värre. Ska väl kasta ett getöga på den där tempsensorn. På V6:an sitter den på inloppsröret aldeles vid trotteln. Kan sitta en sådan även på 4-cyl.