[LÖST] [406] Få bort startspärren utan kod...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
hjertis

[LÖST] [406] Få bort startspärren utan kod...

Post by hjertis »

Har ju en helt "underbar" inbyggd startspärr i min 406a -97...

Det är ju så att jag bara har 1 nyckel till den här och koden är borta sedan ett par ägare tillbaka.

Finns det något sätt att få bort det här?

Om inte, vad kan det kosta att byta den del/de delar som styr startspärren?

Känns fruktansvärt nervöst att bara ha 1 nyckel till bilen faktiskt. Håller hårt i den i varje fall...
Last edited by hjertis on Sat Jan 23, 2010 11:42, edited 1 time in total.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Hmm.. Inbyggd startspärr? Menar du kodlås (knappsats) med grön/röd lampa?
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

ala wrote:Hmm.. Inbyggd startspärr? Menar du kodlås (knappsats) med grön/röd lampa?

Troligen e det den han menar.

Hur f*n va det nu, slå koden o starta bilen. Sen koppla bort kodlåset. Tror jag :roll:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Yes. Med upplåst startspärr bara koppla bort kontaktstycket på baksidan av knappsatsen så förblir den upplåst!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tycker det låter som om det är en tidig bil med kodad nyckel ?

Hade verkligen 406 kodad nyckel -97 ?, visserligen är det väl där någonstans i årtal som EU regeln om startspärr kom så helt orimligt är det nog inte.

Är nyckelkoden borta är du nog rökt misstänker jag, vet inte alls hur det fungerar med beg delar på denna bilen i så fall, om man kan köpa styrbox+nycklar och skruva i bilen ?, det fungerar inte alltid att göra så.

Peugeot kommer troligtvis att vilja råna dig på mer än vad bilen är värd, misstänker jag.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
hjertis

Post by hjertis »

Ja, förra ägaren hade hört med Peugeot vad de skulle kosta och han fick svaret runt 12-15,000:- ...

Låter faktiskt väldigt orimligt för mig... uscha ja

Och ja, jag menade den där lilla dosan man slår in koden i... fast koden är programmerad i nyckeln också, därför jag kan starta den utan kod...
J_Römer

Post by J_Römer »

Ja hade kodlås på min 405 96a :)
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

J_Römer wrote:Ja hade kodlås på min 405 96a :)

Då vet vi! :lol:
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

vet du om kablaget fortfarande sitter kopplat i knappsatsen? jag har sett upplåsta 406:or med den fortfarande ikopplad, sen han man ju låsa up på det sättet som beskrivs ovan. undrar jag om det inte går att göra en dubbel urkoppling? dvs koppla ur knappdosan med bilen igång, startad av spärren i nyckeln? frågan är om det kan gå åt H-vete :lol:

richard borde ha koll
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
hjertis

Post by hjertis »

Ja, jag vill helst av allt inte att det ska gå åt H-vete :) Blir en dyr historia i så fall...
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Om man har modellen med knappsats så har man ingen kodning i nyckeln.

Det finns däremot beskrivet i instruktionsboken ett sätt att få knappsattsen att låsas upp med grön lampa då bilen låses upp med fjärrkontrollen. (känner igen rätt fjärr)

Den förblir då upplåst ca 1 minut, sedan går den över till rött igen.
Om den av någon anledning inte låses upp när man "kör" med fjärrkontrollen (tex trasig fjärr) så måste den fyrsiffriga koden slås in.
Saknar man nu denna fyrsiffriga koden så måste motorstyrboxen bytas och därav det höga priset för malören.

406 98 och nyare har en transponder i nyckeln.
Tappar man en sådan nyckel så krävs "bara" att beställa en ny nyckel som programeras till bilen.

Saknade jag koden till en 97 eller äldre så skulle jag omgående plockat bort kontaktstycket på knappsatsens baksida då enbart grön lampa på knappsats är tänd. ( motorn igång)
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

ala wrote:Om man har modellen med knappsats så har man ingen kodning i nyckeln.

Det finns däremot beskrivet i instruktionsboken ett sätt att få knappsattsen att låsas upp med grön lampa då bilen låses upp med fjärrkontrollen. (känner igen rätt fjärr)

Den förblir då upplåst ca 1 minut, sedan går den över till rött igen.
Om den av någon anledning inte låses upp när man "kör" med fjärrkontrollen (tex trasig fjärr) så måste den fyrsiffriga koden slås in.
Saknar man nu denna fyrsiffriga koden så måste motorstyrboxen bytas och därav det höga priset för malören.

406 98 och nyare har en transponder i nyckeln.
Tappar man en sådan nyckel så krävs "bara" att beställa en ny nyckel som programeras till bilen.

Saknade jag koden till en 97 eller äldre så skulle jag omgående plockat bort kontaktstycket på knappsatsens baksida då enbart grön lampa på knappsats är tänd. ( motorn igång)

ah, det var så det funkade. då har man lärt sig något nyt idag med. undrade hur f*n kontakten kunde vara kvar i dosan fast man inte behövde slå kod, men nu vet jag ju :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

ala wrote:Saknade jag koden till en 97 eller äldre så skulle jag omgående plockat bort kontaktstycket på knappsatsens baksida då enbart grön lampa på knappsats är tänd. ( motorn igång)

Mmmm, typ.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
hjertis

Post by hjertis »

Bara gå ut och testa då.

Antar att jag återkommer med resultat om ett par minuter.

en liten stund senare:
Ja, det fungerade ju helt underbart. Var lite jobbigt att få loss kontakten bara, men det gick bra till slut.

Bilen startar nu utan att behöva skriva in kod eller trycka på nyckeln. Helt underbart.

Har haft lite sömnlösa nätter i oro pga det här nästan :p Tack alla!
Post Reply