Problem med styrservo 407

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
JockeE

Problem med styrservo 407

Post by JockeE »

Hallå!

Jag har problem med styrservot på min 407 Hdi -05. Inte hela tiden, men har jag kört ett par mil på motorvägen och sen svänger i en korsning direkt efter avfarten, fart kanske 10-20 km/h, då slår styrservot till och från flera gånger under svängen. Det går omväxlande lätt och tungt (mest tungt) och "hugger" i ratten.
När jag kollade oljenivån för servooljan såg jag att det verkade ha läckt ut olja från luftningen(?) i locket, hela påfyllningsröret och överdelen på servot var kladdigt. På oljestickan är de c:a 1 cm mellan min- och maxnivå, jag hade olja 3cm över maxnivå.
Frågan är om det alltid har varit för mycket? Jag måste erkänna att jag aldrig har kollat, jag har alltid lämnat in bilen på service hos den lokala märkesverkstaden.

Jag vet inte om den kassa servofunktionen och den onormala oljenivån har med varandra att göra. Är det någon som har några teorier är ni välkomna att svara :)

/Joakim
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
JockeE

Post by JockeE »

Besvarar min egen fråga, det kanske kan hjälpa någon annan.
Har varit på verkstan och de fixade mitt huggande styrservo (förhoppningsvis). Det visade sig att det sitter någon typ av filter i luftningen till damaskerna på styrväxeln som tydligen kan börja fungera som en envägsventil när det blir lite smutsigt. När du t ex svänger åt höger sugs luft in i den vänstra damasken och när du sedan svänger vänster kommer inte luften ut genom ventilen utan trycks förbi packboxen på kuggstången och in i servooljan(!). Detta medför att det blir luft i systemet som gör att servoolja trycks ut genom luftningen i påfyllningslocket och att servofunktionen blir "hackig".

Jag hoppas det här löser problemet så att jag slipper byta servopump...
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
MikaelSöderberg

Post by MikaelSöderberg »

Tack min vän, har precis idag upptäckt samma problem på min 407:a
Peugeot 407 2.2 Sport Sedan 2005
snebennyz

Post by snebennyz »

Jag har exakt samma problem på min 407 HDI, letade på nätet och hittade detta lysande svar :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vilka bra inlägg :)
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
MikaelSöderberg

Frågan är bara om någon vet var dom här filtren sitter, har kollat lite men inget hittat än.
figgebass

Re: Problem med styrservo 407

Post by figgebass »

JockeE wrote:När jag kollade oljenivån för servooljan såg jag att det verkade ha läckt ut olja från luftningen(?) i locket, hela påfyllningsröret och överdelen på servot var kladdigt.

samma här.
kollade den på märkesverkstad och dom återkom med att säga att jag skulle bli tvungen att byta servopump och styrväxel till den facila kostnaden av 41 000 kr.
känns kanon iom att jag precis bytte kopplingen för 12 000 kr .....

Detta är bara den sista trasigheten på vår 05'a....
Vad kan man göra om man tycker sej ha fått ett måndags ex??...=/
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Att ni ska behöva köpa styrväxel och servo för 41kkr måste vara fel.

Om inte annat så hade jag satt på beg.

Men jag hade lämnat den till en annan verkstad för att få en opartisk kontroll.
Konstigt om en sån grej slits ner så snabbt.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
MikaelSöderberg

Mitt problem löst, var en massa is och snö på damasken, (där även luftningen sitter) på höger sida, in i värmen lös med skyddet under motorn sen pillade jag bort is och snö, fyllde sevoolja, som ny igen
Peter Igelhammar
Crew
Crew

MikaelSöderberg wrote:Mitt problem löst, var en massa is och snö på damasken, (där även luftningen sitter) på höger sida, in i värmen lös med skyddet under motorn sen pillade jag bort is och snö, fyllde sevoolja, som ny igen

41000kr sparade :lol: :wink:
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
figgebass

Post by figgebass »

Peter Igelhammar wrote:Att ni ska behöva köpa styrväxel och servo för 41kkr måste vara fel.

Om inte annat så hade jag satt på beg.

Men jag hade lämnat den till en annan verkstad för att få en opartisk kontroll.
Konstigt om en sån grej slits ner så snabbt.

jo, jag ska villigt erkänna att det känns sådär halvrimligt att jag som kund ska betala för undermålig kvalitet... Speciellt so
verkstadschefen sa att "nej,d finns inte direkt nåt sätt du kan köra sönder styrväxeln på"... Så mao är det knappast mitt fel..... Trött...
15 000 kostade styrväxel på peugeot.... snaxkade med mekonomen som skulle ha 5 lök för samma sak... Vilket är helt jävla absurt å sin sida...
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Passar samma styrväxel på Citroen så kanske Benny har den för en bråkdel av mekonomens pris. Eller kan få tag i ändå....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
whitewheels

Post by whitewheels »

Verkar som om alla 05or är "måndagsex". :(
Våran servo har börjat hacka o jag visste att svaret fanns här på forumet. Fick också höra att det bara är att byta servo men hade i bakskallen att nån(JockeE) surra om luft som sögs in. Har ju varit väder för att det kan frysa fast is o elände,men inge som har mer konkreta tips vart filtrerna sitter?
/Glenn

Ume´
whitewheels

Post by whitewheels »

Bra att veta ang ovan problem.
Hade upp bilen på lyft igår. Jag tog faktiskt en typ syl o petade i luftnipplarna(trångt). Detta kan ju nu i efterhand ha förstört dom men det lär tiden visa. Hörde,o trodde att även Peggan hade detta,att vissa(VAG) styrvxlar har ytterligare en typ lufting innanför damaskerna, men det hade inte 407 iaf.
På dagen innan,for jag förbi Peugeot verkstan i stan o "luska" lite. Dom lyckades sälja på mig speciell olja för både Peugeot(inte orginal dock,swiss made!?) o speciellt för elservo(!) :shock: Hade jag faktiskt inte en aning om.
Bort med slangar o rör o ut med så mycket olja som möjligt,voila! Som ny igen! :D
Killen hos Peugeot sa att vanlig servoloja skummar nå vansinnigt så den tränger ut ur luftningen på påfylln locket. Våran olja såg ut som skumbad,så.... enkelt beslut :)
/Glenn

Ume´
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Ytterligare massa pengar sparade mao :wink:

Jättebra med återkopplingen ni gör här på forumet, så fler med samma problem kan ta del av lösningar.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Anton407

Post by Anton407 »

Har samma problem som er med servon på min 05:a, och verkstaden har bara sagt att det var byte av pump och ev styrväxel som gällde, men jag har själv pytsat i lite redlineolja i servot med god funktion, ett tag... Så nu när jag läser det här med luftnipplar och skummande olja så känner jag mig än säkrare att det borde gå lösa! Många tack för ett fantastiskt forum!
whitewheels

Post by whitewheels »

Anton407 wrote:Har samma problem som er med servon på min 05:a, och verkstaden har bara sagt att det var byte av pump och ev styrväxel som gällde, men jag har själv pytsat i lite redlineolja i servot med god funktion, ett tag... Så nu när jag läser det här med luftnipplar och skummande olja så känner jag mig än säkrare att det borde gå lösa! Många tack för ett fantastiskt forum!

Jag hade över lite redline-servoolja från mina åka-fort bilar som fick duga som panik substitut men den funkar inte heller på 407:an.......inte min iaf.
/Glenn

Ume´
JalleS

Post by JalleS »

Tack! Jag hade samma problem. Huggande servo och såg idag att det bubblade olja från "Servoröret". Jag trodde iofs att locket hade gått sönder men ska nu titta lite mer.

Men en novisfråga: Hur mäter jag nivån? Skruvar jag upp locket, torkar av stickan, skruvar ner den igen och mäter? Eller sätter jag bara på locket utan att skruva på det för att mäta nivån? Det blir en viss skillnad :roll: som gör att min nivå antingen blir under "min" eller strax ovanför "min"
whitewheels

Post by whitewheels »

JalleS wrote:Men en novisfråga: Hur mäter jag nivån? Skruvar jag upp locket, torkar av stickan, skruvar ner den igen och mäter? Eller sätter jag bara på locket utan att skruva på det för att mäta nivån? Det blir en viss skillnad :roll: som gör att min nivå antingen blir under "min" eller strax ovanför "min"

Det finns ett litet lufthål i locket där oljan sipprar ut.
Ja, du ska skruva ner locket o sedan skruva upp o läsa av.
/Glenn

Ume´
rogga74

Hackande servo

Post by rogga74 »

Besvarar min egen fråga, det kanske kan hjälpa någon annan.
Har varit på verkstan och de fixade mitt huggande styrservo (förhoppningsvis). Det visade sig att det sitter någon typ av filter i luftningen till damaskerna på styrväxeln som tydligen kan börja fungera som en envägsventil när det blir lite smutsigt. När du t ex svänger åt höger sugs luft in i den vänstra damasken och när du sedan svänger vänster kommer inte luften ut genom ventilen utan trycks förbi packboxen på kuggstången och in i servooljan(!). Detta medför att det blir luft i systemet som gör att servoolja trycks ut genom luftningen i påfyllningslocket och att servofunktionen blir "hackig".

Jag hoppas det här löser problemet så att jag slipper byta servopump...

Hej!

Har samma problem som i denna tråd: hackig servo med luft i systemet på en -05 407. Är det svårt att hitta luftningen till damaskerna under bilen? Tacksam om någon kan förklara hur jag hittar dessa...
MVH

Roger
Post Reply