Div fel på min 1.6 205 gti. Taskig gång och elfel.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fallan89

Div fel på min 1.6 205 gti. Taskig gång och elfel.

Post by Fallan89 »

Helu.

Sitter o kliar mig lite hopplöst i huvudet efter en helg med få framgångar.
Köpte mig en 205'a för bara några veckor sedan då saaben min behövde lite vård innan besiktningen. Men som vanligt så funkar ju aldrig något när man väl behöver det och det började dyka upp fel efter fel när jag haft den i cirkus en vecka.

Om man då ska börja någonstans så har det börjat smyga sig på en hel del skumma fenomen med elen. Gissar på något jordfel samt glapp då det är flera spekter som påverkar varandra. Det började med att jag upptäckte att stereon la av medan jag körde och jag tänkte väl att det var något glapp i någon kontakt men hittade inget.. Och så höll den på ett tag, stängde av o slog på under körning.. Med tiden så upptäckte jag även att blinkersen jävlades samtidigt som stereon fick sina skov och funkade av o till.. Ibland lyste den hela tiden och ibland tokblinkade den som om någon lampa var trasig.. Efter ytterligare lite tid så upptäckte jag att strålkastarna började lysa skitdåligt när skoven kom och även vindrutetorkarna begränsade sig till en hastighet förutom intervallen.
Så fort stereon slog igång igen (bara som en indikation) så började allt annat att funka igen också. Det senaste jag har märk är att stereon spelar och funkar om jag inte hade defrostern på bakrutan igång. Slår jag på den så börjar stereon att glappa elelr stänger av sig helt. Men även om jag inte har defrostern igång utan bara slår på hel eller halvljus så påverkas allt annat och stereon glappar till. Något gemensamt fel stör alltså en hel hög med komponenter..
Det skumma äår att alt funkar kalasbra så länge bilen står still?

Fel nr två då..
Var hem i helgen och fick byta generator då den gamla slutade ladda helt apropå.. När jag väl fått igång aset efter en hel del klater så gick den ruggigt illa och bolmade svartrök som aldrig förr.. Sate mig i och varvade lite försiktigt en stund och lyckades få den att gå hur mjukt och fint som helst.. Lät den stå och gå på tomgången i en 10min och den gick kalasbra! Stängde av och tog rast i femton minuter och skulle ta en provtur sedan och när jag startar den så börjar den gå illa igen och svartryker.. har ingen tomgång och går bara om man varvar den ganska rejält.. For ut och körde en mil men fick den inte att gå bättre.. Eftersom jag ska upp och jobba imorn så pös jag hemöver trots den taskiga gången och fick en smärre chock då helt plötsligt tanklampan börjar lysa efter 5 mil.. Då har bilaset dragit 20L ?! Tankade i den 15L till och kom nätt o jämt hem på reserven.. Den drog alltså över 40L på 10mill. Mer skoj har jag haft måste jag säga..

Men iaf, det verkar ju som om kallstartsventilen har hakat upp sig på nått jäkla vänsters då den verkar choka konstan? Det skumma är att den går som bäst när man inte har riktigt full gas utan 3/4 gas ungefär.. gasar ja fullt så går den "tungt" men inte lika illa som vid lite gaspådrag..

Har suttit o försökt att läsa på mig lite om något jag trodde var en simpelt konstruerad bil men där misstog jag ju mig.. Har aldrig tidigare ägt en pegga så nu vänder jag mig till er kunniga ist med min lilla novell..
Har ni några idéer om vad det kan vara?

Tack på förhand
Daniel
Svfred

Post by Svfred »

Angående din första fråga: Har du kollat hur mycket batteriet laddar? För om laddniningen inte regleras på rätt sätt så kommer det funka fint när du är på låga varv(tomgång) men sen vid gas problem blir det typ överladdat o saker börjar gå sönder o stereon stänger på o av sig, värt o kolla då det var problemet när jag köpte min peugeot, Vid gas pådrag dog min stereo för att batteriet laddade typ 20v. Laddningen ska ligga på 13-14v tror jag.

//Fredrik
205-GTI/1990
205-MI16/1989
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

13.4-13.6 volt vid normalt varv, (kan vara liiite lägre vid tomgång)
jag skulle med sikta på generatorn. kolla laddet jag tror du har för LITE laddning i batteriet.

fråga 2. du bytte ju tydligen generator så problem 1 kan ju vara löst, men svartröken låter som kallstartsventilen, motortempgivaren.

Välkommen till klubben för puggade människor :roll:
I denna gemenskapen försöker man hjälpa varandra, håll oss uppdaterade på vad som händer. mvh. christian
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Fallan89

Post by Fallan89 »

Tack för svaren!

Dock är det inte generatorn som krånglar, vare sig den förra eller den nuvarande.. Den nya laddar riktigt fint och jämt.. Det här med att den börjar glappa när man kör är pga av att bilen skakar, alltså inte pga varvtalet. Ursäktar mig om jag uttryckte mig dumt. :)

Är precis på väg ut för att pröva rycka kontakten till ks-ventilen o se om den går bättre då.. Kanske man kan utesluta ett fel iaf..
Det med elen kan bli ett värre problem, men skulle kunna tänka mig att jorden är halvtaskig.. Dock är jordflätan nybytt men man vet ju aldrig.. Kan vara så att det blir spänningsfall vid belastning då grejerna verkar glappa mer och mer ju fler funktioner man använder i bilen.. Blir till att införskaffa en multimeter på biltema och kolla sedan.
Post Reply