skumt bromsfel 406v6 -01
skumt bromsfel 406v6 -01
idag börja bromsarna skumma sig. när man bromsar, typ bromsar in i korsning med släp, så helt plötsligt går bromsverkan ner riktigt mycket samtidigt som bromspedalen trycker tillbaka... sen helt plötsligt blir det typ plötsligt tvärnit. ingen ABSlampa lyser. kan detta ha med ABSkransen att göra? är tämligen säker på att en är kass då ESPlampan blinkar ibland vid lite kraftigare acceleration fastän man har fäste på fin asfalt.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
- Tommie Lindberg
Om en krans är sprucken så kan nog abs-systemet tolka det som att ett hjul låser sig och därmed släpper abs-pumpen på trycket. Varför pedalen trycks tillbaka har jag dock inget svar på. Men tänker jag efter så beteddde sig nog min likadant när kransarna var spruckna.
På Tävling: VW Golf 3 KitCar -97 Grp H
Till vardags: Peugeot 406 ST 2,2 Sport kombi -00
Tidigare tävlingsbil: Peugeot 306 GTi -00 Grp N
www.lindbergrallyteam.se
Till vardags: Peugeot 406 ST 2,2 Sport kombi -00
Tidigare tävlingsbil: Peugeot 306 GTi -00 Grp N
www.lindbergrallyteam.se
byter just nu belägg och skivor fram o passa på att kolla kransarna. de ser hela o fina ut. testade att vrida dem för hand och sen försiktigt knacka med mejsel o hammare... de sitter stenhårt... kan givarna ge så skumma fel? det är väl inga lösa kransar bak på dessa väl? har fått för mig de sitter fast i trumman?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
- danielr112
Är många bilar som absen fungerar som så att man får mottryck på pedalen och det känns som om den åker upp när absen träder ikraft. Se över bak också!
Nåt är helt klart galet.
Nåt är helt klart galet.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
nåt e galet, ja. glömde detta när vi var iväg på husbilssemester förra veckan. frugan jobbar tidigt å körde till helsingborg å när hon parkera så rulla hon in i en sugga med skylt... suggan åkte en meter å välte sen... mitt fel... inga större skador som tur va... men det är skumt att det bara kommer i låga hastigheter... men den är ju bortkopplad nu i af.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
-
Mattiasgbg
- 406_Jonathan
Jag råkade ut för det två gånger på min 406a, först höger och sen vänster. Men båda gångerna slutade ABS:en bara att fungera. Men det var en -96a och pinnarna kan kanske ge problem på det här viset också.Mattiasgbg wrote:Kan vara en av pinnarna som håller bromsbackarna bak i trumman som lagt sig mellan givaren och kransen bak.
hoppas jag hittade felet idag. besiktning imorrn så jag fick bita i det sura äpplet o ge mig på bakbromsarna idag. bytt allt o hittade då en av fjädrarna till piggarna liggande på givaren... är den magnetisk? i vilket fall hoppas jag att detta var det som orsakade problemen.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
- 406_Jonathan
ABS-givarna på min bil var iaf magnetiska.R.O.B. wrote:hoppas jag hittade felet idag. besiktning imorrn så jag fick bita i det sura äpplet o ge mig på bakbromsarna idag. bytt allt o hittade då en av fjädrarna till piggarna liggande på givaren... är den magnetisk? i vilket fall hoppas jag att detta var det som orsakade problemen.