Hur tar man lös och rengör partikelfiltret och var sitter det?
Hur släcker man sen lampan?
Bilen varnar att vätskan är låg och vi har haft in den på verkstaden för att fylle på men lampan tänds i alla fall , verkstan påstår att vi måste byta filter men vi har hört att man kan rengöra det.
Vissa har tydligen haft problem med att nolla varningen för låg nivå (lampa) efter fyllning.
Filtret sitter efter katalysatorn.
Någon på citroenakuten säjer följande om att rengöra filtret: (vet ej om det funkar)
Partikelfilter
plockar man ner själv samt tvättar bakvägen med högtryckstvätt,spolar bakväg samt "rätt" väg i omgångar tills inget eller lite sot kommer ut med vattnet.Sedan återmonterar man filter/kat på bilen samt kör 8-10tusen mil med mycket bra avgasvärden.Så gjorde citroen förr på c5 men har sedan kommit med ett återbytes filter för att slippa detta skitjobb.ytbytes filtret kostar mellan 2-2800kr plus moms.
Nu har jag haft ner mitt partikelfilter och spolat det rent som jag beskriver ovan. Nu återstår bara att se om de blir bättre eller ej...
Har åkt en liten vända för att pröva så att bilen går att köra. Närmaste veckan så får jag se om den fungerar bättre eller ej.
Det som var krångligt var att man skulle ta ner både katt och filter för att dela dem. peugeot borde kunna gjort så det skulle gå att skruva isär dem på plats utan att ta bort katten.Och samma tillbaka
HDI-Fap wrote:Nu har jag haft ner mitt partikelfilter och spolat det rent som jag beskriver ovan. Nu återstår bara att se om de blir bättre eller ej... Har åkt en liten vända för att pröva så att bilen går att köra. Närmaste veckan så får jag se om den fungerar bättre eller ej.
Det som var krångligt var att man skulle ta ner både katt och filter för att dela dem. peugeot borde kunna gjort så det skulle gå att skruva isär dem på plats utan att ta bort katten.Och samma tillbaka
Har bilen gått dåligt innan? Har den varnat för övertryck och låg cerinnivå, hur har du isf. fått bort larmen?
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Bilen har tänt lampan och visat i displayen att partickelfiltret rengörs så jag har varit tvungen att köra tills lampan släcks.
Detta har inte skett någonsin förrän sista månaden och det har visat de medelandet var tredje dag så jag gissar att filtret började bli fullt.
Men så har ju bilen gått ca 12000mil utan att fylla på cerin eller byta/rengöra filtret förän nu. Och cerinnivån har inte varnat än...
Lyfter denna tråd lite, och hoppas att få lite hjälp
Jag har oxå tänkt att rengöra partikelfiltret, Jag har monterat ner det, men i denna tråd står det att katalysatorn sitter längst fram, men när jag läser haynes boken så ser det ut som att det är den bakre burken som ska vara katten. Eller är det så att hela burken, alltså på båda sidorna av den delbara flänsen är partikelfiltret?
Vill ju inte vara någon moral gubbe, men filtret sitter ju där för att plocka upp skadliga partiklar. Som ni sedan spolar ut med högtryckstvätt, kanske inte rätt väg att gå.
Mattiasgbg wrote:Vill ju inte vara någon moral gubbe, men filtret sitter ju där för att plocka upp skadliga partiklar. Som ni sedan spolar ut med högtryckstvätt, kanske inte rätt väg att gå.
Jodå, partiklarna har en helt annan form när de tvättas ur filtret än när de kommer ur avgassystemet.
Det är lite som att jämföra lera med stendamm, lera ofarligt, stendamm farligt (om man andas in det vill säga).
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Mattiasgbg wrote:Vill ju inte vara någon moral gubbe, men filtret sitter ju där för att plocka upp skadliga partiklar. Som ni sedan spolar ut med högtryckstvätt, kanske inte rätt väg att gå.
Jodå, partiklarna har en helt annan form när de tvättas ur filtret än när de kommer ur avgassystemet. Det är lite som att jämföra lera med stendamm, lera ofarligt, stendamm farligt (om man andas in det vill säga).
Vet inte om jag är beredd att hålla med dig på den punkten, jag vet mycket väl att det är givetvis helt annat när det är bundet med vatten men jag menade ju inte för eran skull att ni inte skulle andas in partiklarna utan mer för att det troligtvis spolas rätt ner i vilket avlopp som helst.
Partiklarna i sig är mest aska men kan förvisso innehålla det ena och det andra. Men vitsen med pf är just att det ska fånga partiklar som är farliga att andas in, inte för att de är miljöfarliga. Och om man spolar ur dem på en gårdsplan eller över ett avlopp kanske gör skillnad, men faktum är att urspolning av pf var ett vedertaget servicegrepp i början, anledningen till att de slutade med det är officiellt att det är för mekanikernas bästa, men eftersom det i princip är helt harmlöst är jag rätt säker på att det helt enkelt tar för lång tid och finns för många variabler på hur bra det blir rengjort. Det är helt klart mycket enklare för verkstäderna att sätta dit ett som blivit rengjort på fabrik istället för att lägga tid på det.
308 1,6 HDi -10
Finns i 4.5l eller 3l förpackning tror de bytte eolys från den stora förpackningen till den med lilla sent 2002 men de kan man även se genom att vi som fyller med den gammla ska göra den servicen vid 8000mil medan ni andra vid 12000 tror jag de var.
Du kan köra upp några tankar men inte för länge innan du fyller på.
Enligt en peugeotmek jag snackat med går det inte att dela filtret (numera?). Antar att han menade nyare modeller... (eller är det en linje man håller från verkstädernas sida för att få behålla jobben?).
Om det går att dela filtret eller ej borde man lätt kunna se genom att titta under bilen på min ser man att katt/filterburken är ihop skruvad med 4 bultar..
Sedan trodde jag att nya bilar inte behöver byta filter....