Skrapande ljud nyköpt 307 kombi
Skrapande ljud nyköpt 307 kombi
Hej! Jag är nybliven peugeot ägare igår då vi köpte en 307 kombi -06, 8000 mil. bilen köptes av mrf handlare så jag har för avsikt att få problemet åtgärdat på garantin, men jag är ändå nyfiken på vad det är och vill gärna veta om ni har några idéer!
Detta hörde jag inte vid provkörning men efter att ha kört lite så...
det skrapar från fram eller bak, kan ej avgöra, när jag accar eller kör med jämn hastighet, eller motorbromsar. det upphör så fort man frikopplar! låter ej heller vid inbromsning. skrapet är inte kontinuerligt utan låter precis som när en broms ligger emot, dvs ökad frekvens vid ökad fart. alla bromsar ser fräscha ut. några plastskydd under framvagnen/ delar av innerskärm sitter lite löst. frågan är om dess vibrationer verkligen kan orsaka detta ljud? kan inte höra när jag sticker ut huvet ur rutan och åker nära husväggar, vilket brukar vara bra knep för att lyssna på kärvande bromsar.
som ni förstår kommer jag ringa på måndag och be dom fixa bilen. de sa uttryckligen att jag skulle höra av mig om jag har några synpunkter på mer än det lilla elfel som vi upptäckte vid leveransen. men er samlade expertis har säkert bra idéer på vad det kan vara!
tack! / Reine
Detta hörde jag inte vid provkörning men efter att ha kört lite så...
det skrapar från fram eller bak, kan ej avgöra, när jag accar eller kör med jämn hastighet, eller motorbromsar. det upphör så fort man frikopplar! låter ej heller vid inbromsning. skrapet är inte kontinuerligt utan låter precis som när en broms ligger emot, dvs ökad frekvens vid ökad fart. alla bromsar ser fräscha ut. några plastskydd under framvagnen/ delar av innerskärm sitter lite löst. frågan är om dess vibrationer verkligen kan orsaka detta ljud? kan inte höra när jag sticker ut huvet ur rutan och åker nära husväggar, vilket brukar vara bra knep för att lyssna på kärvande bromsar.
som ni förstår kommer jag ringa på måndag och be dom fixa bilen. de sa uttryckligen att jag skulle höra av mig om jag har några synpunkter på mer än det lilla elfel som vi upptäckte vid leveransen. men er samlade expertis har säkert bra idéer på vad det kan vara!
tack! / Reine
ReineJ wrote:33an wrote:Gissar på urtrampningslagret.
f*n vad jobbigt... hoppas de verkligen tar det på garantin. de verkar inte ha kollat bilen ordentligt tycker jag, då borde de upptäckt det.
De SKA ta det. Du köpte ju bilen i går!
Faller under konsumentköplagens regler, solklart, inget snack, så är det. Basta.
Reklamera på måndag och begär avhjälpande - som inte ska kosta dig en spänn.
Edit: OBS urtrampningslagret är bara en lekmannagissning baserat på din beskrivning att det upphör vid frikoppling.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Let´s travel in restrained elegance.
Kristian wrote:Tycker det låter som de berömde flensarna som sitter löst i grenröret som brukar skramla. Vilken motor är det i bilen?
2.0 135 hk.
kan det verkligen låta så då? det är verkligen likt roterande skrapande ljud.
om jag åker på ettan så hörs det med ganska snabb frekvens, o om jag växlar upp så sjunker frekvensen, alltså som att det hänger ihop med växellådan/drivningens olika hastigheter?
- Peter Igelhammar
- Crew

Återknyt gärna
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Som uppföljning på problemet...
Handlaren tog in bilen och har nu haft den i över en vecka och via en verkstad bytt drivaxel, då det inte gick att byta bara lagret vid drivaxeln (vilket han trodde de gjort förut). Skrapljudet kvarstår fortfarande.
Trevligt nog erbjöd dock handlaren oss att byta bil till en precis likadan fast i annan färg, som vi faktiskt tittade på först. När jag ringt verkstaden som jobbat med bilen förut för andra gången fick jag reda på att den varit krockad, dock vet jag inte hur illa. Det känns ändå skönt att få byta bil till en förhoppningsvis bättre fungerande. Jag har hört förr om bilar som börjar spöka efter krockskador...
Min gissning angående skrapandet i den bil vi nu lämnar är växellådan nånting? Förhoppningsvis lagar de bilen ordentligt innan de säljer den igen!
Handlaren tog in bilen och har nu haft den i över en vecka och via en verkstad bytt drivaxel, då det inte gick att byta bara lagret vid drivaxeln (vilket han trodde de gjort förut). Skrapljudet kvarstår fortfarande.
Trevligt nog erbjöd dock handlaren oss att byta bil till en precis likadan fast i annan färg, som vi faktiskt tittade på först. När jag ringt verkstaden som jobbat med bilen förut för andra gången fick jag reda på att den varit krockad, dock vet jag inte hur illa. Det känns ändå skönt att få byta bil till en förhoppningsvis bättre fungerande. Jag har hört förr om bilar som börjar spöka efter krockskador...
Min gissning angående skrapandet i den bil vi nu lämnar är växellådan nånting? Förhoppningsvis lagar de bilen ordentligt innan de säljer den igen!
arbetaren wrote:Verkar vara en vettig handlare iaf!
Nästan värd att omnämnas med namn...
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
VoLappen wrote:arbetaren wrote:Verkar vara en vettig handlare iaf!Ja det får man säga. Att själv agera så utan påtryckning.
Nästan värd att omnämnas med namn...
håller med. trilla nästan av stolen när jag läste.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Bil-Wester i Täby är det. När det var strul med att få ordning på bilen så var man lite sur men nu när vi fått byta bilen så känns det väldigt bra! Det är kanske inte alla handlare som är så serviceinriktade. Vi fick dessutom nya skivor bak då de var risiga, så totalt sett känns det som en bra deal!