Kylarslangar till spjällhuset - Hög temp vid låg hastighet!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Gurrann

Kylarslangar till spjällhuset - Hög temp vid låg hastighet!

Post by Gurrann »

Gör ett sista krafttag att försöka lösa kylproblemet på min 205 gti, efter att jag bytte startmotor har den haft hög temp vid stillastående samt stadskörning, åker jag ut på riksvägen kyler luften och den ligger på runt 90 i temp.

Idag slog det mig att jag kanske satt någon av slangarna som går från kärlet ner till spjällhuset fel , finns det någon som har en bild eller som kan förklara hur det ska sitta? Skulle detta kunna ge felet jag beskriver?

vad jag kan se så är det en nippel på spjällhuset (den översta) ledig (ingen slang där). På nippeln under den så går det en slang till kärlet.

-OBS-
Tempen kan ha varit hög redan innan jag satt skruvmejseln i den, hade precis köpt bilen så det kan mycket möjligt varit så från början.

Tidigare har min kylarfläkt gått igång men det gör den inte längre, har känt på dom grova slangarna som går till kylaren och dom känns varma..

Tack på förhand , hoppas någon vänlig själ kan komma med en förklaring eller ett par tips.

/Gurran
:roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Spelar ingen roll vilken du sätter var på spjällhuset, dom går bara rakt igenom ändå.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Gurrann

Post by Gurrann »

Okej,då är det inte det som är problemet alltså.... :? Vad bör jag se som nästa steg i felsökningen? :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Till att börja med så måste ju kylfläkten fungera.
Sen kan du kolla termostaten så den öppnar som den ska. Iofs lika bra att sätta i en ny när du ändå skruvar loss den, kostar nån hundring bara.
danielr112

Post by danielr112 »

På tomgång efter en stund är den motorn såpass varm så fläkten ska starta... Och tempen kan gå upp mot 100 på mätaren innan den gör det. Finns flertalet trådar om detta vet jag.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Den övre på spjällhuset går ju till vevhusventilationen! Har du ingen slang där lär den ju dra tjuvluft som tusan. De två undre som sitter i v-form ska kylvattnet gå genom (även om det inte är nödvändigt)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:Den övre på spjällhuset går ju till vevhusventilationen! Har du ingen slang där lär den ju dra tjuvluft som tusan. De två undre som sitter i v-form ska kylvattnet gå genom (även om det inte är nödvändigt)

Det finns olika fabrikat på spjällen Alex ;)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Jag vet, men jag har aldrig sett något där vevhusanllutningen sitter någon annanstans än där uppe
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Gurrann

Post by Gurrann »

Hej igen och tack för alla svar ni gett mig! Tog mig en testrunda idag och kan konstatera att det måste vara fläkten som är boven i dramat. Vid vanlig körning pendlar mätaren mellan 90-100 grader, stannade en sväng för att se om fläkten skulle gå igång men det gjorde den inte och vipps var tempraturen på 110grader , vartefter den sjönk ner till 90 när jag åkte iväg.

Får helt enkelt ge mig in på att felsöka fläkten då, vilka komponenter är det som ger signaler till den? Kabeln ser ut att gå igenom en kontakt i höjd med ena framlyktan , därefter fortsätter den till någon form av termokontakt? vart kontakterna går sedan vet jag inte :?

Kollade även säkringarna som sitter i asken nedanför batteriet , alla dom var hela i vilket fall.

Känns trots allt som om det är någon kontakt jag missat när jag rev isär allt för att byta startmotorn....

Känns som om jag sitter i sjön :x
Gurrann

Post by Gurrann »

Vart sitter tempgivaren till kylarfläkten på en 205 gti? Vilka komponenter kan man mäta upp för att lokalisera felet att fläkten inte startar? Finns det några relän som styr den?

/Gurran

-Får be om ursäkt för dubbelposten-
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gurrann wrote:Vart sitter tempgivaren till kylarfläkten på en 205 gti? Vilka komponenter kan man mäta upp för att lokalisera felet att fläkten inte startar? Finns det några relän som styr den?

/Gurran

Sitter en givare på kylaren som styr fläkten. Finns även ett motstånd för halvfart, har för mig det är vanligt att dom går sönder. Nåt relä ska inte finnas såvitt jag vet.
Gurrann

Post by Gurrann »

HellMek wrote:
Gurrann wrote:Vart sitter tempgivaren till kylarfläkten på en 205 gti? Vilka komponenter kan man mäta upp för att lokalisera felet att fläkten inte startar? Finns det några relän som styr den?

/Gurran

Sitter en givare på kylaren som styr fläkten. Finns även ett motstånd för halvfart, har för mig det är vanligt att dom går sönder. Nåt relä ska inte finnas såvitt jag vet.

Okej , får försöka hitta givaren då , går den att mäta upp på något vis kanske? :roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gurrann wrote:
HellMek wrote:

/Gurran

Okej , får försöka hitta givaren då , går den att mäta upp på något vis kanske? :roll:

Ja, fast det är enklare att dra bort kablarna och koppla ihop dom, går fläkten då så är givaren sönder :)
Givaren sitter antingen på höger eller vänster kylargavel, svårt att missa.
Gurrann

Post by Gurrann »

Okej, tack för tipset! Finns det några säkringar som hör till kylfläkten eller dess komponenter? :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gurrann wrote:Okej, tack för tipset! Finns det några säkringar som hör till kylfläkten eller dess komponenter? :lol:

Ja, sitter vid vänster strålkastare.
Gurrann

Post by Gurrann »

HellMek wrote:
Gurrann wrote:Okej, tack för tipset! Finns det några säkringar som hör till kylfläkten eller dess komponenter? :lol:

Om du står mot huven vänd då eller? :roll: Är det säkringarna som finns i den svarta plastasken du tänker på? :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Den stora plastasken ja. Men nu var vi där igen. Jag tycker det är så roligt. Det finns bara en vänster och en högersida på en bil oavsett var man står. :lol:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gurrann wrote:
HellMek wrote:

Om du står mot huven vänd då eller? :roll: Är det säkringarna som finns i den svarta plastasken du tänker på? :)

Om du går och köper en ny vänster strålkastare, vilken sida får du då tror du? ;)
Ja det är dom säkringarna, kan inte vilken som är vad utantill men du ser ju om någon är trasig.
Gurrann

Post by Gurrann »

Får tacka än en gång för hjälpen , bytte idag tempgivare och nu verkar fläkten gå som den ska! :wink:

/Gurran
Post Reply