problem. Peugeot 605 3.0 -95 som själv dör!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vp_605

problem. Peugeot 605 3.0 -95 som själv dör!

Post by vp_605 »

Hej har köpt min första peugeot och har ett problem.

Som ämnet lyder så har jag en peugeot 605 med v6 från 1995 som självdör när den vill även om man kör och sen är den väldigt svår att starta. Bilen misständer en gång sen stendör den.

Enligt förra ägaren så började problemen när han bytte kod på startspärren, så kan det vara sammanhängande och går det att koppla ur startspärren om det skulle vara felet?
Har testat att byta till den gammla koden men utan resultat.
mvh/viktor
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tvivlar starkt på att det har med kodlåset att göra, är det grönt så ska bilen gå. Ett sätt att av-aktivera koden är att byta till koden 0000. Annars brukar det stå i bilens handbok.

Sitter en tändmodul på dessa, dom kan bete sig på detta viset. Men du ska nog kolla över vanliga serviceprylar först som fördelarlock (billigast på volvo), stift, bränslefilter osv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
vp_605

Post by vp_605 »

okey jag har bytt ut tänddelarna på bilen nu, nya tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock.

tyvär så fortsätter den att bråka men nu hoppar den igång på direkten igen så lite skillnad blev det :)

så jag gick och köpte en ny tändmodul men bilen vägrar starta med den nya modulen :S den tänder men den vill inte starta.
måste man kåda om någonting om man byter modul eller kan det vara fel på nya modulen?
jag köpte den på mekonomen och det är av märket beru men det sitter en bosch modul på bilen. mvh viktor
Bengt C

Post by Bengt C »

Min 605 -V6 betedde sig lite i den där stilen när bränslepumpen höll på att ge upp. T.o.m. efter att den stannat helt tände bilen någon enstaka gång på nästan vart enda startförsök. Här är en tråd om bränslepumpen. Biltemas pump till BMW M5 (E34) passar helt och hållet, endast elektriska anslutningen behöver modifieras en smula (polskruv).

Men, kontrollera även lilla gummislangen från inloppsröret till tryckgivaren på torpedväggen. Den kan spricka och dra in luft varvid styrenheten ger fel bränslemängd. Ett relativt vanligt fel.
vp_605

Post by vp_605 »

okay tack för tipset får bli nästa steg att kolla bränslepumpen, sitter tryckgivaren på insidan eller i motorrummets sida av torpeden? mvh/ viktor
Bengt C

Post by Bengt C »

Tryckgivaren sitter på torpedväggen, inne i motorrummet. Den sitter högt upp och lite förskjuten mot passagerarsidan av bilen. Slangen och elektriska anslutningen är riktad nedåt.

Detta är lite av ett long-shot. Jag tror fel på denna slang inte riktigt ger ett intermittent felbeteende. Jag tror det är större chans att bränslepumpen strular. Sparka till under tanken då motorn går dåligt och se om det händer något.

Du kan även vicka lite på kontakterna till temperaturgivarna. Den finns en på gasspället och några på ett vattenrör över vattenpumpen. Min bil glappade lite i dessa i början och jag minns inte riktigt hur illa den gick. Men jag har för mig att någon rapporterat att glapp här kan ställa till en hel del.
vp_605

Post by vp_605 »

okay den var för synlig för att jag skulle se den :P

kontakterna är uppsmörjda och nu gick den att köra iaf, händer det igen så blir det soppapumps byte

mvh/ viktor
Bengt C

Post by Bengt C »

Motorn är väldigt känslig för fukt i tändstiftsbrunnarna. Kommer lätt ner vatten där då man motortvättar. Man brukar kunna starta och köra några kilometer, sedan är det stopp. Tryckluft eller trasa på ändan av en lång skruvmejsel löser det.

Däremot har den aldrig dragit på sig fukt innanför fördelarlocket. Inte för mig iaf. Min bil saknade inte det svarta extralocket över fördelaren. Det kanske gör nytta.
vp_605

Post by vp_605 »

joo men då brukar dom ju oftast gå jätte dåligt, min bil stänger bara av utan förvarning
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

En bekant hade ett liknande problem med sin XM V6, efter mycket bytande av delar var felet så enkelt som huvudtändkabeln mellan spole och fördelarlock. Billigt att testa iaf.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
vp_605

Post by vp_605 »

okay har bytt alla tändkablarna, stiftena och fördelarlock o rotor så det känns som om det borde vara något med soppan eller tändmodulen.

finns det samma tändmodul på någon annan sorts bil?

kan man mäta bränsle trycket på något sett?
vp_605

Post by vp_605 »

fick tips om att byta hallgivaren så tog den från min reservdelsmotor
och nu funkar bilen klockrent! var o besiktade i veckan och bilen gick rätt igenom
Post Reply