Kuggkrans ABS 406:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Karlqvist wrote:
HDI-Fap wrote:du behöver ingen navspärr. Be någon trampa på bromsen åt dej istället.
Eller om du skruvar dit några hjulbultar och sedan lägger en kofot mellan dem mot bromsoket som mot håll sedan är de bara lossa.

Kanon!
Är det t.o.m så att någon vet vilken strlk det är på drivaxel muttern? Glömde kolla när jag hade av däcket idag, tror jag måste köpa en sån hylsa...

35 mm
Funkar med 36 i nödfall
406 turbo
106 XT
Hkan

Re: Kuggkrans ABS 406:a

Post by Hkan »

Anders Netum wrote:Vad göra när denna är sprucken? Enligt verkstan är det bara att byta hela drivaxeln vilket bara i materialkostnad är ca 2500 per sida. En del bilar har ju lösa kransar att sälja, någon som vet om 406:ans krans passar ihop med något annat bilfabrikat t.ex?

Jag beställde ringar från England på http://www.reluctorrings.com/peugeot.php . De kom i brevlådan efter 2 dagar tillsammans med monteringsbeskrivning. Glödga med gassvets och sätt på... Jag lämnade in på verkstad, har ingen bra lokal att vara i, de hade inte bytt ringar tidigare men hade inga problem att göra det. Priserna varierar med modell, räkna antalet tänder på ringen och mät omkretsen på drivaxeln (använd lämpligen en pappersremsa eller liknande).

//Hkan
406 2.2 2002
Karlqvist

Post by Karlqvist »

ala wrote:
Karlqvist wrote:
HDI-Fap wrote:du behöver ingen navspärr. Be någon trampa på bromsen åt dej istället.
Eller om du skruvar dit några hjulbultar och sedan lägger en kofot mellan dem mot bromsoket som mot håll sedan är de bara lossa.

Kanon!
Är det t.o.m så att någon vet vilken strlk det är på drivaxel muttern? Glömde kolla när jag hade av däcket idag, tror jag måste köpa en sån hylsa...

35 mm
Funkar med 36 i nödfall

Kunde de inte satt dit en mutter med en strlk som man faktiskt kan få tag på en hylsa till?! :twisted:
Var har ni köpt era?
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

3/4 36mm
biltema
swedol
osv
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Glömt inte köpa ett nytt dragskaft som är 3/4". Vanliga hylsor är 3/8" eller 1/2"
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

hedis wrote:Glömt inte köpa ett nytt dragskaft som är 3/4". Vanliga hylsor är 3/8" eller 1/2"

Finns adaptrar 3/4" till 1/2" med, men jag lovar inte att det håller ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Typiskt att man bor i Sveriges ändtarm då, har ringt runt & här i Karlskrona finns inget..
Får bli biltema i Kristianstad. Lär ju hitta massor saker där. Livsfarligt.. som att släppa in kärringen på Ikea :lol:

Krafthylsa eller vanlig?
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

kraft! så vet du att det håller... även om du skulle dunka på med luftmaskin...
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
MartinX

Post by MartinX »

Teng Tools har en 1-3/8 tum hylsa som dom som säljer deras verktyg kan ta hem, själv beställde jag min på sjögrens i Göteborg som inte är någon billighetsbutik precis men den kostade bara 150kr eller däromkring. 1-3/8 tum blir teoretiskt 34,925mm.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Var på biltema igår & köpte en 36mm hylsa, de hade inga 35mm, just nu iaf. Men det gick kanon bra. Gjorde som HDI-Fap sa, la en kofot mellan några hjulmuttrar mot oket, sen va det bara att placera sin vackra 105kg kropp på staget, så lossnade den snart.

Har även tagit bort muttern till spindelleden, är det bara att bända loss den på något sätt nu? Den verkar sitta rätt hårt. Eller ska man göra nåt mer än att bara ta bort muttern?
Image
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ge den några välriktade slag med handsläggan där spindelleden går igenom bärarmen, så släpper konan. Ha muttern lite på så du inte skadar gängan om du missar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Var & köpte en handslägga, hyffsat stor, och har bankat så jag har tinitus :) men inte fn lossnar den. Det är väl bara att banka vidare antar jag, hehe.
Men är det nån risk att skada själva spindelleden? Känns som den bör få en del tryck på sig oxå när man slår på sidan på bärarmen.. :roll: :?:
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Karlqvist wrote:Var & köpte en handslägga, hyffsat stor, och har bankat så jag har tinitus :) men inte fn lossnar den. Det är väl bara att banka vidare antar jag, hehe.
Men är det nån risk att skada själva spindelleden? Känns som den bör få en del tryck på sig oxå när man slår på sidan på bärarmen.. :roll: :?:

Nr1: Ha bilen upphissad så bägge hjulen framhjulen är i luften,då trycker inte krängningshämmaren på fjäderbenet/bärarmen

Nr2: Bärarmen kommer inte trilla ner utan konan släpper bara en liten bit sedan får du trycka ner bärarmen så du får ur kulbulten. Så du kan kanske ha fått konan att släppa utan att du sett det?

Annars, slå tills tinitusen släpper igen.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Mycket riktigt, det va bara att banka vidare. Tror jag fick tinitus 2ggr till :lol:
Nu är den loss iaf, & jag har slipat och rengjort där kransen sitter. Så nu ska jag bara vila upp mig lite efter bankandet, & sedan blanda lite lim 8)

Här är bild för skojs skull på kransarna, inte så konstigt att bromsen vibrerade lite ibland kanske... :roll:
Image
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

bankade du vågrätt eller lodrätt?
Effektivast att banka vågrätt med mothåll.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Jodå jag bankade vågrätt, den satt väl bara jädrans hårt helt enkelt :)
Hade dock inget bra mothåll
Relativity

Post by Relativity »

Hej grabbar(och tösar)!

Jag är en halvstolt ägare av en peugeot 406 V6 -01 och jag drabbades av detta felet förra året. Min krans hade spruckit och jag gjorde då som många andra gjorde. Tog av den, slipade insidan av kransen och på drivaxeln. Sedan så "limmade" jag tillbaka kransen.

Nu har dock min peugeot 406 V6 börjat bete sig konstigt när jag bromsar, det liksom hugger i bromsen, oftast i lägre farter och inte när jag tokbromsar. Jag hör att det klickar i ett relä i kupen och det hugger i pedalen och jag hör hur det brummar i framvagnen vid varje hugg i pedalen. Har andra kransen eller eventuellt den jag reparerade havererat? Förra gången drabbades jag av ABS-error, dock inte denna gången.
Jag har trott att det har varit något bromsoksproblem så jag har smörjt upp dom och bytt glidpinnarna på de främre oken, samt bytt bromsvätskan(och därmed luftat dom). Ingen skillnad.

Den reparerade kransen sitter iallafall fast och kvar. Kanske har utrymmet blevet större vid sprickan?

Så jag funderar på om jag har problem med kransen igen? Vad tror ni?

Är dessa leverantörer några ni rekommenderar för en ny krans?
http://www.ziwa.se/
http://www.reluctorrings.com/index.php

Känner ni till några fler?

Tackar på förhand!
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Min lagade ABS-ring höll 1 år samtidigt så sprack andra sidan så jag bytte båda till nya.
Lyft upp och snurra på hjulet så du kan se om du kan se någon skillnad mot när du limmade eller om andra sidan spruckit.

jag skulle köpa nya ringar av denna: http://cgi.ebay.co.uk/Peugeot-ABS-Ring- ... 2eb2eb9103
Om du ska ha 89-90mm inner diameter.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Min krans jag bytte nu limmades för ca 1,5 årsedan och hade nu krånglat sedan några månader igen. Den satt dock kvar, men kollade man noga längs med den, kunde man ana en liten glipa där den hade lagats tidigare, och det räcker för det är känsligt. Plus att resten av kransen såg riktigt jvlig ut oxå.

Det KAN ju vara nåt annat, men jag skulle sätta en femma på att det är den gamla kransen. Man brukar läsa lite här och där att en lagning håller 1-2 år.
Såg att du sett min lilla guide jag gjort förra veckan. Där ser du ju bl.a. min gamla krans. Inte så konstigt att nåt krånglade då 8)

Jag köpte min via ebay.com. Sökte bara på "peugeot ABS" så hittar man lite olika ringar. Kostar bara ca 150 spänn med frakt. Ziwa väljer många & de ska ha 495kr + moms + frakt. Vet inte om den är behandlad på något sätt då, eller om de bara är dyrare.

Mvh
Relativity

Post by Relativity »

Jag skall ta en titt i helgen, kan ta lite bilder när jag ändå är i farten.
Men som ni säger så är det säkert kransen.

Tack för tipsen grabbar!
Post Reply