idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Claes B wrote:
Sundin wrote:När man planslipar ett svänghjul för att få fram en ny frisk yta, borde inte kopplingens anliggningstryck minska? Det vill man ju inte. Eller är detta så marginellt att det inte gör något?

Man slipar ju hela ytan, det är vad man bör göra ivf., även tryckplattans anliggningsyta, så det ska inte bli nån skillnad.

Nu när du säger det så verkar det helt logiskt att man ska slipa hela ytan. Det tror jag faktiskt inte killen jag lämnade den till gjorde... Riktigt b isf. Måste kolla upp detta i helgen.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

-Lappen- wrote:
Sundin wrote:När man planslipar ett svänghjul för att få fram en ny frisk yta, borde inte kopplingens anliggningstryck minska? Det vill man ju inte. Eller är detta så marginellt att det inte gör något?

Har du kontrollmätt tryckplattan så att den ger mest tryck så som du monterat den då? Den trycker inte automatiskt som mest när du bara skruvar dit den. Tester har visat att samma typ av tryckplatta kan variera ganska mycket beroende på inschimsning.

Nu hänger jag inte med. Den går väl bara att montera på ett sätt?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Sundin wrote:
-Lappen- wrote:

Har du kontrollmätt tryckplattan så att den ger mest tryck så som du monterat den då? Den trycker inte automatiskt som mest när du bara skruvar dit den. Tester har visat att samma typ av tryckplatta kan variera ganska mycket beroende på inschimsning.

Nu hänger jag inte med. Den går väl bara att montera på ett sätt?

Nejdå. Lägger du schims mellan tryckplattan och svänghjulet så ändrar du ju avståndet. Finns de som uppmätt stora skillnader och grava förbättringar genom att göra just så.
Finns en tråd på Sävar-forumet om det.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=10267
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Går det att byta stödlagret till höger drivaxel på en 206 Gti? Någon som kan få fram pris i serviceboxen?
Peugeot 106
Peugeot 206
makaveli-

Post by makaveli- »

Hur ser jag bränsleförbrukningen på min 206 GTI under färddatorn? Jag har för mig att det går.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

makaveli- wrote:Hur ser jag bränsleförbrukningen på min 206 GTI under färddatorn? Jag har för mig att det går.

Du trycker på knappen på änden av din vindrutetorkarspak
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
makaveli-

Post by makaveli- »

Alex wrote:
makaveli- wrote:Hur ser jag bränsleförbrukningen på min 206 GTI under färddatorn? Jag har för mig att det går.

Det finns ingen sådan knapp. Har provat att trycka in spaken men det fungerar inte, detsamma gäller spaken för radio justering. Antagligen saknar min bil den funktionen eller ligger knappen någon annanstans.
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Då har du nog ingen dator.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

makaveli- wrote:
Alex wrote:

Det finns ingen sådan knapp. Har provat att trycka in spaken men det fungerar inte, detsamma gäller spaken för radio justering. Antagligen saknar min bil den funktionen eller ligger knappen någon annanstans.

Årsmodell?
Peugeot 106
Peugeot 206
makaveli-

Post by makaveli- »

Årsmodellen är 2001.
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Bör jag vara orolig angående min motor/kupévärmare?

Gick ut till bilen imorse, kände en lukt av bränd plast och elektronik. Lokaliserade felet till eluttaget för motorvärmaren. Kunde inte se något speciellt i mörkret men det luktade för jävligt. Drog ut sladden och upptäckte då att hela stickproppen var helt sönderbränd och nersmält, totaltförstörd m.a.o. Dessutom var eluttaget alldeles svart och sotigt och fullt med smält plast. Konstigt nog hade inte dvärgbrytaren löst ut vilket oroade mig lite grann. Den löste jag ut manuellt.

Ligger felet i motorvärmaruttaget eller är det bilen som orsakat det hela? Kunde inte märka något i bilen.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

makaveli- wrote:Årsmodellen är 2001.

Då har du nog inte färddator på den, tyvärr.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Fnatte wrote:
makaveli- wrote:Årsmodellen är 2001.

Då har du nog inte färddator på den, tyvärr.

Nej. Färddator blev inte standard förrän 2004 på 206an
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Bim

Post by Bim »

Bultcirkel samt navhål(eller vad det nu heter?) på en Renault 5 GTE och en Rover metro?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Vrom

Post by Vrom »

PuggenTO wrote:Ligger felet i motorvärmaruttaget eller är det bilen som orsakat det hela? Kunde inte märka något i bilen.

Jag tippar på uttaget. Det är inte helt ovanligt med varmgång i Schuko-kontakter, i synnerhet sådana där man regelmässigt drar ur sladden under hög belastning utan att först bryta strömmen. Det behöver inte vara många ohms motstånd (antingen från brända kontaktytor i uttaget eller från glapp) mellan plugg och uttag för att det ska bli rejält varmt när man kör såpass höga strömmar som det blir med motorvärmare+kupévärmare.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det är också mycket vanligt att det blir kortis i kontakten om fjädern till locket är slapp eller att locket saknas helt. Då kommer det in fukt i kontakten och då blir det god natt...
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Mycket troligt, fukt eller överbelastning eller kombo av båda. En elektriker ska kika på eluttaget. Det skumma som sagt att jordfelsbrytaren inte löste ut :?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
olesen
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by olesen »

Håller på att montera ur motorn på min mi16 -90 och sitter här och funderar på vad det är för storlek på centrumbulten, har läst någonstans att det ska vara 35mm men stämmer det verkligen? Har inge skjutmått tillgängligt så kan inte riktigt mäta

har kikat runt lite på meca/mekonomen och laitis men ingen verkar ha en 35 mm hylsa så blir lite fundersam
Peggutt 405 mi16 -90

/Olesen
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

olesen wrote:Håller på att montera ur motorn på min mi16 -90 och sitter här och funderar på vad det är för storlek på centrumbulten, har läst någonstans att det ska vara 35mm men stämmer det verkligen? Har inge skjutmått tillgängligt så kan inte riktigt mäta

har kikat runt lite på meca/mekonomen och laitis men ingen verkar ha en 35 mm hylsa så blir lite fundersam

stämmer, det är 35. funkar med 36 i nödfall enligt uppgift
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
olesen
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by olesen »

hmm nån ide på vart man kan få tag på en 35mm hylsa? vill inte riskera att muttern blir rund då det innebär en jävulskt massa extra jobb =P
Peggutt 405 mi16 -90

/Olesen
Post Reply