106 sport - öka prestanda

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kom i slutet av -97 om jag inte är ute och cyklar fullständigt.
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Morbidio wrote:Kom i slutet av -97 om jag inte är ute och cyklar fullständigt.

306 Gti -97b är helbilsgodkänd så det stämmer nog :)
Peugeot 106
Peugeot 206
grakka

Post by grakka »

Har sökt runt lite på nätet och det stämmer bra att min bil är helbilsgodkänd. Ska ringa till SBP och höra vad dom har att säga angående montering av väghållningskit. Det verkar som att det går att registrera om bilen till ombyggt fordon förutsatt att det är en rimlig ombyggnad. Till exempel om man byter stolar eller monterar ett väghållningskit. Verkar dock som att vissa typer av installationer/modifieringar kräver godkännande av biltillverkaren och att det är just den punkten som skapar problem i många fall då biltillverkaren förmodligen inte har tid/lust/ork/vilja att granska alla bilar med eftermarknadsprylar.

Hur som helst och vad än bilprovningen tycker så blir det ändå som jag vill i slutändan :roll:
Må den envisaste stollen vinna! :wink:
Peugeot 106 Sport
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Äh, jag har Koni runtom på min RC, Fnatte likaså. Ingen har sagt något...
Rx37

Post by Rx37 »

Min bror fick inte besikta sin Galant med Koni dämpare på utan ett speciellt tillstånd. Min har också Koni dämpare och det står skrivet i reg boken att det finns på.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Rx37 wrote:Min bror fick inte besikta sin Galant med Koni dämpare på utan ett speciellt tillstånd. Min har också Koni dämpare och det står skrivet i reg boken att det finns på.

höh? Hur menar du? Är det i regbeviset det står att du/ni har bytt till koni? Krävde de en regbesiktning för det? Min 206a var ju duktigt modifierad. Den gick bl.a. inte att bromstesta på rullarna så de gjorde det på väg istället :lol:

Jag vet att de ska kräva regbesiktning för sådant men det är ju extremt ovanligt
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
grakka

Post by grakka »

Jag tror att det har högst betydelse vilket humör besiktningsmannen är på. Med största sannolikhet så lär det inte vara någon som klagar över t.ex ett väghållningskit eller ett eftermarknadsavgassystem. Dock så verkar det som att besiktningsmännen har rätt till att göra det om denne skulle vara på dåligt humör. Läste en tråd på garaget.org om en kille som omedvetet åkt med en eftermarknadsturbo i sin saab och klarat 4 besiktningar men som sedan blev fälld på den femte av en grinig gubbe. Säger inte att det ÄR så men jag själv tycker att det låter rätt rimligt, på gott och ont.
Peugeot 106 Sport
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Helbilsgodkännandet verkar vara öppet för individuell tolkning. Om man skulle hårddra det så skulle det inte existera eftermarknadsdelar. Mer eller mindre ett monopol från biltillverkarna som strider mot konkurrenslagen i EU.
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
info@fr-autosport.se
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Rx37

Post by Rx37 »

Alex wrote:
Rx37 wrote:Min bror fick inte besikta sin Galant med Koni dämpare på utan ett speciellt tillstånd. Min har också Koni dämpare och det står skrivet i reg boken att det finns på.

höh? Hur menar du? Är det i regbeviset det står att du/ni har bytt till koni? Krävde de en regbesiktning för det? Min 206a var ju duktigt modifierad. Den gick bl.a. inte att bromstesta på rullarna så de gjorde det på väg istället :lol:

Jag vet att de ska kräva regbesiktning för sådant men det är ju extremt ovanligt

Det står i regbevisets tekniska del under "annan info" typ att på bilen finns en sänkningssats. Men den satt ju på när jag köpte bilen så jag vet inte om de ville se nån lapp när förra ägaren bes med det på första gången.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Rx37 wrote:
Alex wrote:

Det står i regbevisets tekniska del under "annan info" typ att på bilen finns en sänkningssats. Men den satt ju på när jag köpte bilen så jag vet inte om de ville se nån lapp när förra ägaren bes med det på första gången.

Men det är i Finland det. I Sverige får du ingen sänkningssats inskriven i regbeviset.
Tyskarna har det bra å sin sida men vårat system med SFRO skall vi vara rädda om med.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Rx37

Post by Rx37 »

-Lappen- wrote:
Rx37 wrote:
Alex wrote:

Men det är i Finland det. I Sverige får du ingen sänkningssats inskriven i regbeviset.
Tyskarna har det bra å sin sida men vårat system med SFRO skall vi vara rädda om med.

Jo, säkert är det skillnad i Sverige.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

goopin wrote:Skit i turbo.. mer manligt med sugtrim :lol:

Mest effekt är manligast oavsett ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

HellMek wrote:
goopin wrote:Skit i turbo.. mer manligt med sugtrim :lol:

Mest effekt är manligast oavsett ;)

Hahaha :)
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
info@fr-autosport.se
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

ska vi hålla oss till topic.

kan 262 hästars-mannen kanske dela med sig av sin kunskap/websida infoblad eller dyl till Grakka.?
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
grakka

Post by grakka »

För min del så är det lugnt med lite offtopic snack.

Känner att jag har rätt bra koll på hur jag ska gå tillväga men all extra information jag kan få uppskattas såklart. För tillfället så kan jag dock inte göra så mycket mera än att vänta in den 25e. Måste köpa en ny drivaxel, nya packningar, packboxar, tändstift, luftfilter, olja, e.v nya bromsar, plana toppen, kamremssats etc. Kan eventuellt få tag på en lämplig turbo via en polares polare, vilket är positivt. Känner att det är lika bra att göra allt rätt och bra från början då "den snåle oftast betalar dubbelt" :roll:
Peugeot 106 Sport
Mangie

Post by Mangie »

Beställ från Autofrance, de brukar bli billigast när man ska ha servicedelar till bilen.
"If in doubt, baile out"
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

S.Hedström wrote:
grakka wrote:
S.Hedström wrote:Laga, sälj, köp 106 Rallye :thumbleft: Har en 97a som är flyttgodsimporterad (inga avgaskrav = trimma satan ;)) som måste bort snart :roll:

Helt klart väldigt lockande men jag håller mig nog fast vid min 106 sport ändå. Har fifflat en hel del med billjudet i den och det är tyvärr pengar som man aldrig får tillbaka om jag skulle sälja den. Din rallye lär ju bli såld rätt snabbt ändå om du nu ska sälja den :wink:

Det är lite synd att din är från 99. Det innebär att bilen är helbilsgodkänd och då kan dom vara lite griniga på besiktningen. Då har dom "rätt" att klaga på allt som du förändrat på bilen. Om man ska hårddra det så får man inte ens byta hjul :roll:

Hur det är i praktiken har jag inte 100% koll på. Finns tillfällen då det gått bra men även där det gått åt H-vete

Oavsett hur man trimmar en 75hk-bil till det dubbla för man räkna med omfattande jobb inför varje besiktning ;)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

olsén wrote:ska vi hålla oss till topic.

kan 262 hästars-mannen kanske dela med sig av sin kunskap/websida infoblad eller dyl till Grakka.?

Finns ju en utmärkt blogg om vad man kan göra och inte bör göra i projektavdelningen ;)
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

HellMek wrote:
S.Hedström wrote:
grakka wrote:
S.Hedström wrote:Laga, sälj, köp 106 Rallye :thumbleft: Har en 97a som är flyttgodsimporterad (inga avgaskrav = trimma satan ;)) som måste bort snart :roll:

Helt klart väldigt lockande men jag håller mig nog fast vid min 106 sport ändå. Har fifflat en hel del med billjudet i den och det är tyvärr pengar som man aldrig får tillbaka om jag skulle sälja den. Din rallye lär ju bli såld rätt snabbt ändå om du nu ska sälja den :wink:

Det är lite synd att din är från 99. Det innebär att bilen är helbilsgodkänd och då kan dom vara lite griniga på besiktningen. Då har dom "rätt" att klaga på allt som du förändrat på bilen. Om man ska hårddra det så får man inte ens byta hjul :roll:

Hur det är i praktiken har jag inte 100% koll på. Finns tillfällen då det gått bra men även där det gått åt H-vete

!

Oavsett hur man trimmar en 75hk-bil till det dubbla för man räkna med omfattande jobb inför varje besiktning ;)

Absolut. Om man nu inte kan byta motor lite diskret och trycka i lite vassare motorkomponenter. Då är det väl avgaskraven som ställer till det men själva motorbytet märker dom ju inte. Det är väl turbon som ställer till det för den är så synlig.

Man vill ju skruva så lite som möjligt och köra mer :gogo:
Peugeot 106
Peugeot 206
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

S.Hedström wrote:
HellMek wrote:
S.Hedström wrote:
grakka wrote:

!

Absolut. Om man nu inte kan byta motor lite diskret och trycka i lite vassare motorkomponenter. Då är det väl avgaskraven som ställer till det men själva motorbytet märker dom ju inte. Det är väl turbon som ställer till det för den är så synlig.

Man vill ju skruva så lite som möjligt och köra mer :gogo:

Problemet med dom små motorerna är att så fort man trimmar minsta lilla så sticker avgasvärdena. Redan original rallyekam är riktigt vass.

Det underlättar lite med 16v då man har mer ventilarea och inte behöver så elaka kammar får att få resultat.

Faktum är att en TU5JP4S med kammar och ventilmekanism från 106 GTi gör en lyckad kombination som kan ge i runda slängar 140hk. Borde klara avgaskraven med då.

Oh yes, turbon är svårare att gömma på en TU då den sitter framför motorn.
Post Reply