Kamremsspänning XU10 8V *LÖST*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Kamremsspänning XU10 8V *LÖST*

Post by NorrBjörn »

Lång historia kort, fick nyligen kamremmen, dess spännare samt vattenpumpen bytt. Bilen har inte rullat mycket sedan dess eftersom den nu har ett riktigt otäckt missljud. Ljudfil här:

LJUDFIL

Har lossat övre kamremskåpan och jag tycker det ser ut som att spännaren är dragen åt rätt håll. Försökte även lokalisera ljudet mha stetoskop men lyckades ej. För övrigt inte helt kul för nerverna att peta runt med en metallpinne bland kamremsdelarna med motor igång :lol: Här är en video där jag trycker mot remmen. Jag tycker den känns väldigt spänd.

VIDEOKLIPP

Nu till frågan. Finns det någon bra tumregel för att hitta lämplig spänning i kamremmen? I Haynesboken står det att man ska använda ett elektroniskt instrument som mäter i SEEM-enheter, något sådant har jag förstås inte.
Last edited by NorrBjörn on Thu Aug 11, 2011 21:19, edited 1 time in total.
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Har du lyssnat på spännaren till multiremmen?

Finns en tumregel vid kamremsspänning, man ska kunna vrida remmen 90 grader på längsta stället, med "lagom" kraft med tumme och pekfinger.
308 1,6T -10
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Larzzon wrote:Har du lyssnat på spännaren till multiremmen?
Japp, misstänkte först multirem eftersom den byttes samtidigt som kamremmen. Demonterade därför multiremmen och startade motorn, ljudet fanns kvar. Kan således utesluta generator, servopump, multirem samt multiremsspännare.

Larzzon wrote:Finns en tumregel vid kamremsspänning, man ska kunna vrida remmen 90 grader på längsta stället, med "lagom" kraft med tumme och pekfinger.
Tack och bock, ska testa detta.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Hur låser man lämpligast veven/svänghjulet på en sån här maskin när man lossar multiremskivan?

Kan en sådan funka?
Image

Remspänningen verkar för övrigt OK, blir att riva ner skiten igen då. Lite ironi då jag tyckte jag "safe-ade" genom att leja bort jobbet första gången :roll: lesson learned.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

NorrBjörn wrote:Hur låser man lämpligast veven/svänghjulet på en sån här maskin när man lossar multiremskivan?

Kan en sådan funka?
Image

Remspänningen verkar för övrigt OK, blir att riva ner skiten igen då. Lite ironi då jag tyckte jag "safe-ade" genom att leja bort jobbet första gången :roll: lesson learned.

Borde inte det där vara ett backjobb egentligen på stället där dom utförde jobbet?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

självklart, men då jag misstänker materialfel och jag beställde materialet själv så lär jag få pynta för extrajobbet själv i alla fall. Killen som gjorde jobbet tar naturligtvis på sig eventuella fel från hans sida. Sen hade jag lite flyt och fick tag i vettig mekplats nu, vilket jag saknade sist.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

NorrBjörn wrote:självklart, men då jag misstänker materialfel och jag beställde materialet själv så lär jag få pynta för extrajobbet själv i alla fall. Killen som gjorde jobbet tar naturligtvis på sig eventuella fel från hans sida. Sen hade jag lite flyt och fick tag i vettig mekplats nu, vilket jag saknade sist.

Ja, vafan...bita i det sura och kixa det själv!
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

el cacique wrote:Ja, vafan...bita i det sura och kixa det själv!
jajjemän det är planen! Känns inte surt, ser faktiskt fram mot det nu när man kan stå under tak. Jag är dock osäker på hur jag låser veven. Har sett på GTI-6-forumet att de låser sina RS-maskiner genom att sätta en pinne i svänghjul/block. Vet inte om det ser ut så på mitt block också, samt om det är särskilt lämpligt att låsa så?
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

NorrBjörn wrote:
jajjemän det är planen! Känns inte surt, ser faktiskt fram mot det nu när man kan stå under tak. Jag är dock osäker på hur jag låser veven. Har sett på GTI-6-forumet att de låser sina RS-maskiner genom att sätta en pinne i svänghjul/block. Vet inte om det ser ut så på mitt block också, samt om det är särskilt lämpligt att låsa så?

Att låsa med pinnar är bra tycker jag. Har inga egna just nu, men lånade på verkstan där polaren jobbar i Malmö.

Ser typ ut som dessa

http://cgi.ebay.com/Citroen-Peugeot-Tim ... 53e714822e

Ganska vettigt pris t o m om du har tid att beställa och vänta.

Tillverkade egna för ett bra tag sen. Kommer inte ihåg mm dimensionerna. Men arbetet gick till så här:

Välj ut en gängtapp som passar i pinnhålet, hitta sen ett härdat VVS kopparrör där du skruvar i gängtappen. Kapa tappen till den längd djupet är på. Denna applikatinen gäller ju bara om hålet i remskiva/kamdrev är större än hålet i godset i topp eller block.

Alex har mina egenhändigt tillverkade pinnverktyg, annars hade jag kunnat fota dom och lägga upp. Mannen befinner sig dessutom i Barcelona (gottegris) :D så får inte tag i honom just nu.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

el cacique wrote:
NorrBjörn wrote:

Att låsa med pinnar är bra tycker jag. Har inga egna just nu, men lånade på verkstan där polaren jobbar i Malmö.

Ser typ ut som dessa

http://cgi.ebay.com/Citroen-Peugeot-Tim ... 53e714822e

Ganska vettigt pris t o m om du har tid att beställa och vänta.

Tillverkade egna för ett bra tag sen. Kommer inte ihåg mm dimensionerna. Men arbetet gick till så här:

Välj ut en gängtapp som passar i pinnhålet, hitta sen ett härdat VVS kopparrör där du skruvar i gängtappen. Kapa tappen till den längd djupet är på. Denna applikatinen gäller ju bara om hålet i remskiva/kamdrev är större än hålet i godset i topp eller block.

Alex har mina egenhändigt tillverkade pinnverktyg, annars hade jag kunnat fota dom och lägga upp. Mannen befinner sig dessutom i Barcelona (gottegris) :D så får inte tag i honom just nu.

Man kan inte låsa med pinnar för att lossa remskivan, det är alu bakom och det viker sig.

Jag låser sällan eftersom jag kör med mutterknackare, men gummimatta runt skivan och en stor polygrip funkar. En bit kasserad rem funkar såklart med.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Verkar smidiga! Snygg racingsvart färg å allt. Men är inte det bara för timingen? Går det verkligen att låsa veven med en pinne? Jag menar remskivan är väl dragen över 100Nm iaf, borde bli en del krafter ner i blocket.. :scratch:

EDIT: Tack för tipsen HellMek :)
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Testade att starta upp bilen utan kamremskåpor, detta fick tyst på oljudet.
Direkt efter start flyttade sig remmen uppskattningsvis en halv centimeter i sidled. Tittar man på undre kamremskåpan så ser man ju tydligt vad som orsakat ljudet. Remmen verkar alltså gå stadigt som den ligger, vandrar inte från denna position. Ska tillägga att jag tidigare kört motorn utan övre kåpa, och då har remmen varit helt centrerad. Undre kåpan håller alltså remmen på plats, vilket orsakar ylandet.

Image
Image
Vad kan ha orsakat detta?

Det som snurrar i mitt huvud nu är

- Felmontering Killen som skruvade ihop grejerna har gjort något galet. Dragit spännaren snett? inte fått bort alla packningsrester från blocket vid vattenpumpen?

- Materialfel (känns osannolikt) Att antingen spännrulle eller vattenpump är sneda. Eller kanske att remmen är feltillverkad och har spänningar i gummit.

Det lutar väl åt att jag får byta både pump, spännare och rem eftersom jag har svårt att felsöka vad som orsakar detta. Om ingen har något bra tips. Vattenpass på vattenpump och spännare kanske? :lol:
33an

Post by 33an »

Hade inte kört en meter med detta.
På bilden ser det ut som spännaren sitter snett monterad?
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Helt klart ett slarvjobb. Något sitter helt klart snett. Du borde få pengarna tillbaks.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag tror också att spännrullen sitter snett. Som sagt, kör inte motorn mer innan detta är åtgärdat.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Skapligt skitnödig blev man när man kikade fram och såg det där. :lol: halvsnabba fötter tillbaks för att slå av tändningen.
Stort tack för synpunkterna, blir till att byta rubbet för säkerhets skull. Ska ta ett snack med meken också.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:Jag tror också att spännrullen sitter snett. Som sagt, kör inte motorn mer innan detta är åtgärdat.

Ser ut som att inte rullen är uppe på pinnen helt, går att spänna fast den så om man är slarvig och okunnig.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
33an

Post by 33an »

NorrBjörn wrote:Skapligt skitnödig blev man när man kikade fram och såg det där. :lol: halvsnabba fötter tillbaks för att slå av tändningen.
Stort tack för synpunkterna, blir till att byta rubbet för säkerhets skull. Ska ta ett snack med meken också.

Behöver inte byta rubbet, bara montera korrekt.

Skippa snacket med meken - sänk han rakt av.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det enda som ev. kanske kan ha tagit skada av detta är remmen. Jag skulle i detta fallet ha bytt bara remmen för att kunna sova gott om nätterna. Det kan vara svårt att avgöra om den har tagit skada.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sundin wrote:Det enda som ev. kanske kan ha tagit skada av detta är remmen. Jag skulle i detta fallet ha bytt bara remmen för att kunna sova gott om nätterna. Det kan vara svårt att avgöra om den har tagit skada.

Definitivt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply