406 2.0 , problem vid kamremsbyte.
406 2.0 , problem vid kamremsbyte.
Jag håller på att byta kamrem på min 406 årsmodelll 00, och har lite problem. Den gamla remmen har jag lockat bort, jag har monterad ny löprulle och spännare; men jag får inte remmen på spännaren, och det är ju så trångt där att man inte får ner handen uppe ifrån och när man ligger under bilen kommer man ju knappt åt heller. Finns där nåt enkelt knep? Spännaren sitter just nu så "avspänt" den kan; men den fjäderbelastade pekaren sitter ungefär 90 grader över där den skall, hur får jag till detta?
Den kan vara lite klurig den där spännaren innan man kommer på hur den funkar. Svårt att förklara hur du ska göra så du får trixa på tills du kommer på knepet.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Decimal wrote:Då är det bara trixa på.![]()
Hoppas du byter vattenpumpen med.
Jag håller på att bli vansinnig på skiten, skall be grannen hjälpa mig lite, det kan vara bra med input från "nya ögon".
Jodå, vattenpumpen har jag bytt också, den byttadse man inte vid senaste kamremsbytet, og då är det en självklarhet tycker jag.
Det låter som du snart ska göra samma jobb.Decimal wrote:Preben F. wrote:Sådär jag, så fick jag ihop skiten, bara resten kvar.
Härligt, Fick för mig att ta en titt på min rem och den har sprickor på utsidan(Den sidan utan kugg)
Preben F. wrote:Det låter som du snart ska göra samma jobb.Decimal wrote:Preben F. wrote:Sådär jag, så fick jag ihop skiten, bara resten kvar.
Härligt, Fick för mig att ta en titt på min rem och den har sprickor på utsidan(Den sidan utan kugg)Min var ett år för gammal; men hade 35k mil kvar, den såg inte dålig ut; men man vet ju aldrig.
Min har 2 år eller 2k mil kvar

--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ