Hej på er och tack för ett grymt forum!
Jag har lyckats lägga vantarna på Mangies gamla rallye, fy f-n vilken kul bil! All cred till Mangie som gjort ett otroligt jobb med den. Definitivt den roligaste bil jag haft och kanske tom den roligaste jag kört. Och för det priset! Jag tänkte bli medlem i klubben jag måste nog ta mig till nån bana också och köra av mig lite om man ska få behålla körkortet. Man vill ju bara gasa när man sitter i den.
Grym väghållning och rätt bra drag också. Och så luktar det peugeot-gott i den. Och så är den superfin innunder och i lacken.
Det var ju verkligen kul och bra att hitta hit och få läsa lite historia om bilen. Nu till mina frågor... Jag har nog lite jobb framför mig... För det första är den ju skapligt sänkt i fram, jag vet inte riktigt hur, om det bara är nya fjädrar, eller kortade fjädrar. Men den går i botten alldeles för lätt. Det tar på bilen och psyket när man ibland kör på vägar man inte vet var guppen ligger och om man sätter sig 2 pers på ena sidan av motorhuven går den i botten. Detta måste jag göra nåt åt, vet inte om dämparna börjar bli dåliga eller om de bara är för mjuka, den gungar ju ingenting iaf. Och den är lite väl låg för mig att ha som bruksbil så jag funderar på att köpa både nya fjädrar och dämpar och höja upp den igen. Men man vill ju samtidigt ha kvar väghållningen, kan coilovers vara ett alternativ då? Hur pass mycket kan man höja och sänka såna? och vart köper man det? och är det dumt att köra med såna på vintern om dom rostar lätt? Om jag bara vill ha stötdämpare och lite längre fjädrar, är det peugeot man går till då? Hur mycket kommer jag tappa i väghållning då?
Alternativet skulle vara att bara köpa ett par nya dämpare och köpa sig ett vintervrak att köra med på vintern vilket vore bra eftersom bilen är så fin, men det känns lite jobbigt att härja med 2 bilar, garageplats o dyl.
Sen går bilen ganska ojämnt överlag, kanske mest mellan 1500 och 2500 varv, men också ibland på gaspådrag, jag tycker det känns som att den inte får soppa ibland, den dör liksom bara till nån halv eller 4:e dels sekund. Kanske kan vara vad som helst men jag tänkte höra om det finns nåt vanligt fel, typ lambda, luftmassemätare el så. Om bilen är varm vid start måste man också ge lite gas annars dör den.
Sen klonkar det i bakaxeln, har inte hunnit kolla upp det så bra men det inre röret ser ut att ligga löst i det yttre på höger sida. Såg ju att Mangie renoverade den för inte så längesen så det kanske räcker att sätta på en bussning? Eller vad som nu ska sitta där. I värsta fall får man väl köpa en renoverad från england, det läste jag något om i nån tråd.
Är tacksam för alla tips och råd jag kan få, är ju inget mek-ess direkt men brukar byta det mesta själv när saker går sönder. Har för tillfället hemskt lite tid dock =( . I värsta fall får det bli fixa till nästa sommar och komma på nån banträff då, det vore grymt! Tack igen för ett användbart och kul forum.
Mangies gamla 106 rallye cep629
Kör 106 Rallye
Har haft: 205 gti, 205, audi a3, ford sierra, nissan micra, volvo 340 och diverse andra gamla vrak
Har haft: 205 gti, 205, audi a3, ford sierra, nissan micra, volvo 340 och diverse andra gamla vrak
Re: Mangies gamla 106 rallye cep629
Det blev nog lite fel kanske skulle legat i mekhjälp?
Kör 106 Rallye
- Pompe
- Administratör

Flyttade tråden

Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Frågan är ju om det är samma grejer på den nu som när mangie sålde den.
Han satte väl på bilstein B8 dämpare med sänksats fram eller nåt sånt.
Det är riiiiiktigt fina grejer de där dämparna.
Finns projekttråd:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=59785
Projektdelen är "members only", så du inte blir besviken.
Kostar bara 250spänn så får du se allt han gjort+en massa annat skoj
Edit:
Kan ju vara snäll å citera 2 rader:
M.a.o, får du för dig att höja bilen till originalhöjd skall du nog inte använda de dämparna.
Han satte väl på bilstein B8 dämpare med sänksats fram eller nåt sånt.
Det är riiiiiktigt fina grejer de där dämparna.
Finns projekttråd:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=59785
Projektdelen är "members only", så du inte blir besviken.
Kostar bara 250spänn så får du se allt han gjort+en massa annat skoj
Edit:
Kan ju vara snäll å citera 2 rader:
Mangie wrote:fjädrarna är Faulkner 155lb. Kommer sänka runt 40mm.
Dämparna är Bilstein B8 som är lite kortare för att passa sänkta bilar.
M.a.o, får du för dig att höja bilen till originalhöjd skall du nog inte använda de dämparna.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Det som klonkar där bak kan vara höger hjullager. Det kan även vara krängningshammar-plattan som har lossnat igen. Den kan gnissla när de är tort ute, men vid vått är de tyst. Några nya bussningar kommer inte behövas i alla fall.
Jag hade inte problem med att billen bottnade där fram....det är lite märkligt.
Går bilen fortfarande på etanol?
Jag hade inte problem med att billen bottnade där fram....det är lite märkligt.
Går bilen fortfarande på etanol?
"If in doubt, baile out"
Aha ok. Antingen är det stockholms vägar som är dåliga då eller så har daämpar fram blivit utbytta och sålda kanske. Jo den går fortfarande på etanol han som sålde sa att den kunde gå ryckigt på etanol men bättre på bensin har kört mest på bensin. Tack, ska kolla krängningshämmare och lager då. Jo jag vill gärna bli betalande medlem men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra... förr i tiden kom jag in på en startsida, tänkte att det fanns info där men nu kommer jag bara till forumet... är det bara jag eller min dator eller är sidan nere? Får prova igen sen.
Kör 106 Rallye
PSC:s websidor håller på att omarbetas, som du kanske ser är forumet lite annorlunda, och start/huvudsidan är inte klara än.
Jag minns inte i huvudet hur du gör, du KAN skicka PM till vår kassör Michael
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=871
Och fråga.
Jag minns inte i huvudet hur du gör, du KAN skicka PM till vår kassör Michael
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=871
Och fråga.
Hans Hellström
Du kan inte köra den på bensin, motorn är byggd och mappad för e85. Jag är involverad i det mesta gällande motorbygget på den bilen, förutsatt att inget är ändrat i efterhand.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.