Byta huvudenhet i 307 - dör färddatorn?
Byta huvudenhet i 307 - dör färddatorn?
Hej på er! Hoppas ni kan hjälpa mig med lite bra svar. Är sugen på att byta HU i min 307 då ljudet är sämre än i min 12 år gamla Rover, och jag har läst lite på forumet att byte av stereo gör väsentlig skillnad.
Jag ringde en Peugeotverkstad och kollade vad de visste om byte, han sa att displayen för färddatorn försvinner helt! Jag hade räknat med att inte stereons funktioner syns där, det kan jag leva med. Men om hela färddatorn dör så är det inte värt det.
Är det verkligen så? Tror bestämt att folk här har bytt stereo... Mycket tacksam för er hjälp!!
Jag ringde en Peugeotverkstad och kollade vad de visste om byte, han sa att displayen för färddatorn försvinner helt! Jag hade räknat med att inte stereons funktioner syns där, det kan jag leva med. Men om hela färddatorn dör så är det inte värt det.
Är det verkligen så? Tror bestämt att folk här har bytt stereo... Mycket tacksam för er hjälp!!
ORNE66 wrote:årsmodell ???
2006... visste inte att det var nån skillnad men det verkar tyvärr som det stämmer. En annan Peugeotmekaniker sa att vid faceliften 2005-2006 så blev systemet så att färddatorn är beroende av stereon. Man ställer ju in klocka och gör andra inställningar via stereon så det kanske stämmer tyvärr...
får nog satsa på bara byta högtalare. läste nånstans här att det gjorde märkbar skillnad ändå trots originalstereo.
- PlutoOrjan
Det går att lösa...
Antingen så köper du ett canbus-interface och sedan ansluter du vilken stereo som helst, e,ller så köper du en dubbelDIN med GPS etc. med CANBUS som då bibehåller all info för färddator etc.
Sorgligt att din verkstad inte har koll på läget!
Om du köper ett löst CANBUS-interface så styr du alla inställningar för klocka, färddator etc. med den vanliga "rattkontrollen" genom att hålla inne "source-knappen" i tre sekunder...
Jag har för övrigt en väldigt shysst DubbelDIN som passar rakt in i din 307 med CANBUS etc. till salu! Det är en av dom bästa på marknanden och fungerer väldigt bra. Hör av dig om du är intresserad!
http://cgi.ebay.com/Car-DVD-Player-GPS- ... 3cb79f6e8f
Mvh Örjan.
Om du köper ett löst CANBUS-interface så styr du alla inställningar för klocka, färddator etc. med den vanliga "rattkontrollen" genom att hålla inne "source-knappen" i tre sekunder...
Jag har för övrigt en väldigt shysst DubbelDIN som passar rakt in i din 307 med CANBUS etc. till salu! Det är en av dom bästa på marknanden och fungerer väldigt bra. Hör av dig om du är intresserad!
http://cgi.ebay.com/Car-DVD-Player-GPS- ... 3cb79f6e8f
Mvh Örjan.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Re: Byta huvudenhet i 307 - dör färddatorn?
Hej Örjan och andra.
Jag är ny här på forumet och stolt ägare till en 307 av 2007 års modell.
Jag funderar också på att byta huvudenhet (RD4), nu när jag ändå ska byta ut högtalarna fram. Jag vill kunna styra min ipod med huvudenheten, kanske också få blåtands-handsfree.
Vad är skillnaden mellan de alternativ du Örjan talar om? DubbelDIN har jag aldrig hört talas om...
Och ja, jag är helt grön på detta som ni märker.
Jag funderar också på att byta huvudenhet (RD4), nu när jag ändå ska byta ut högtalarna fram. Jag vill kunna styra min ipod med huvudenheten, kanske också få blåtands-handsfree.
Vad är skillnaden mellan de alternativ du Örjan talar om? DubbelDIN har jag aldrig hört talas om...
- PlutoOrjan
LGH wrote:Hej Örjan och andra.
EnkelDIN är helt enkelt det vanliga "Bilstereo-formatet". Om du tar bort det lilla facekt under stereon så får du plats med en "DubbelDIN", dvs dubbel höjd jämfört med tidigare originalstereon.
Du behöver en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Car-DVD-Player- ... 3cb79f6e8f
Det finns ett flertal olika "DubbelDIN-Stereo" med inbyggd GPS, etc men det finns endast ett par stycken som är (som denna) anpassade för Peugeot 307 med CANBUS. På denna stereo har du inbyggd GPS och färdigt kablage som då enkelt ansluts till bilen originalkablage. Du behåller även funktionen i Displayen för färddator och du kan även justera klockan och andra inställningar. Rattfjärren fungeer även den.
Jag har som sagt en maskin över i originalkartong, men då jag inte har hunnit sätta ut annons etc. ännu så kontakta mig om du är intresserad.
Mvh Örjan.
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Tack för supersnabbt svar! En dubbelDIN är nog inte riktigt vad jag hade tänkt. Jag har redan separat GPS som jag är nöjd med och DVD är inte särdeles intressant för mig. Jag är mest ute efter bra ljud och möjlighet att koppla in ipod och/eller en USB-enhet.
Men då kan jag alltså köpa i princip vilken huvudenhet som helst utan att förlora färddator och möjlighet att ställa klocka? Det kanske är mycket begärt, men om du har möjlighet att tipsa om någon canbus-adapter för min 2007 års 307:a skulle det vara helt suveränt.
Men då kan jag alltså köpa i princip vilken huvudenhet som helst utan att förlora färddator och möjlighet att ställa klocka? Det kanske är mycket begärt, men om du har möjlighet att tipsa om någon canbus-adapter för min 2007 års 307:a skulle det vara helt suveränt.
Fast det är nog svårt för dig att komma billigare undan med ny huvudenhet och canbusadapter...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- PlutoOrjan
LGH wrote:Tack för supersnabbt svar! En dubbelDIN är nog inte riktigt vad jag hade tänkt. Jag har redan separat GPS som jag är nöjd med och DVD är inte särdeles intressant för mig. Jag är mest ute efter bra ljud och möjlighet att koppla in ipod och/eller en USB-enhet.
Det blir en del meck, men det är inga större problem.
Du behöver alltså först en canbus-adapter. Sen behöver du komplettera med "rätt" kablage beroende på vilken stereo du tänkt att köpa.
Jag har handlat en hel del här: http://www.connects2.co.uk/c2search.asp ... modID=1197
Och på ovan länk finns det du behöver. Dock kommer det förstås att bli dyrare totalt...
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
PlutoOrjan wrote:Det blir en del meck, men det är inga större problem.
Du behöver alltså först en canbus-adapter. Sen behöver du komplettera med "rätt" kablage beroende på vilken stereo du tänkt att köpa.
Jag har handlat en hel del här: http://www.connects2.co.uk/c2search.asp ... modID=1197
Och på ovan länk finns det du behöver. Dock kommer det förstås att bli dyrare totalt...
Tack igen! CTSPG007 verkar ju var för själva RD4-enheten (som jag vill byta ut). Så är det en UNI-CANBUS som gäller, plus en kabel för nya huvudenheten (Alpine och Pioneer är de jag kikar på nu), eller har jag missuppfattat det hela?
Om jag får det hela att funka lovar jag att köpa iTunes-presentkort till dig PlutoOrjan!
- PlutoOrjan
LGH wrote:PlutoOrjan wrote:Det blir en del meck, men det är inga större problem.
Tack igen! CTSPG007 verkar ju var för själva RD4-enheten (som jag vill byta ut). Så är det en UNI-CANBUS som gäller, plus en kabel för nya huvudenheten (Alpine och Pioneer är de jag kikar på nu), eller har jag missuppfattat det hela?
Om jag får det hela att funka lovar jag att köpa iTunes-presentkort till dig PlutoOrjan!
Hmm..njaee.. det var inte så självklart utan jag fick också tänka till lite.
Med RD4 i texten menas helt enkelt "...du har en RD4..."
Du ska ha en CTSPG007 plus en Patch Lead för den huvudenhet du vill använda.
Instruktionen om du inte redan tittat på den för CTSPG007. http://www.connects2.co.uk/Instructions ... SCT003.PDF
Högst upp i bilden i instruktion så finns en bra bild som visar hur det är ihopkopplat, med baksidan på din nya stereo, Canbus-anslutningen och patch lead.
Good Luck!
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Tack, jag återkommer med resultat!
Gör gärna det. Mycket intressant!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag testade en pioneerstereo med alla kablar och iphone/ipod styrning som ligger på säljes. Det rulla på fint och man kunde kontrollera byta låt och volym mm från rattreglagen på vår 307 08a.
Dock föll apparaten inte i tantens tycke och smak så den returnerades....
Men reklamen försvann i mitten av färddatorn men förbrukningen mm va kvar. Själva reklamen dök sen upp på stereon så det kvittade. Dock kunde jag inte ställa in klockan som sitter i bilen, men det kan va jag som gjode fel.
Jag kan säga rätt av att ljudet blev klarare, men inte mkt mer tryck. Orginalhögtalarna var tragiska kantareller.
Lite bra länkar
http://www.varioustopics.com/peugeot/83 ... 307-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://photos.cybernck.com/307breaknck?page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock föll apparaten inte i tantens tycke och smak så den returnerades....
Men reklamen försvann i mitten av färddatorn men förbrukningen mm va kvar. Själva reklamen dök sen upp på stereon så det kvittade. Dock kunde jag inte ställa in klockan som sitter i bilen, men det kan va jag som gjode fel.
Jag kan säga rätt av att ljudet blev klarare, men inte mkt mer tryck. Orginalhögtalarna var tragiska kantareller.
Lite bra länkar
http://www.varioustopics.com/peugeot/83 ... 307-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://photos.cybernck.com/307breaknck?page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Re: Det går att lösa...
Tack för ett utförligt svar! Du verkar onekligen ha koll. Kontentan av ditt resonemang... kan jag köpa valfri stereo och ansluta med hjälp av ett CANBUS? Låter lite mer avancerat än de bilstereoinstallationer jag gjort hittills...vet inte om det finns några bilstereobutiker kvar nuförtiden som kan installera sånt här =)PlutoOrjan wrote:Antingen så köper du ett canbus-interface och sedan ansluter du vilken stereo som helst, e,ller så köper du en dubbelDIN med GPS etc. med CANBUS som då bibehåller all info för färddator etc.
http://cgi.ebay.com/Car-DVD-Player-GPS-" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3cb79f6e8f
Mvh Örjan.
Peugeot 307 kombi -06
Rover 400 -00
Rover 400 -00
Här kommer en uppdatering som kanske är lite offtopic till just denna tråd men ändå... jag har försökt läsa det som finns här på forumet om stereo i 307an. Det fanns några trådar om högtalare och jag läste i en att någon bytt högtalare men behållt originalstereon, och blivit hyfsat nöjd över förbättringen. Jag köpte i våras ett par billiga MDS 6,5" som har legat tills nu. I helgen bytte jag framhögtalarna till dessa och jag måste säga att jag är ganska besviken över att knappt höra någon skillnad! Basljudet är fortfarande obefintligt, högtalarna bottnar i princip lika illa som originalen. Det kanske blivit lite bättre ljudkvalitet överlag med musik utan för mkt bas, men jag märket knappt nåt.
Okej jag vet att det finns flera aspekter som talar för min besvikelse; jag valde de billigaste MDS koaxialerna (för att det var rea, de var hyfsat grunda och enligt säljarna ganska lättdrivna). Sen ser man ju i dörren att högtalaren har knappt nån volym att spela i. Sen är ju fortfarande dörrsidan själv lite racklig.
Om någon annan har mer positiv erfarenhet av att byta högtalare så får ni gärna dela med er!
Okej jag vet att det finns flera aspekter som talar för min besvikelse; jag valde de billigaste MDS koaxialerna (för att det var rea, de var hyfsat grunda och enligt säljarna ganska lättdrivna). Sen ser man ju i dörren att högtalaren har knappt nån volym att spela i. Sen är ju fortfarande dörrsidan själv lite racklig.
Om någon annan har mer positiv erfarenhet av att byta högtalare så får ni gärna dela med er!
Peugeot 307 kombi -06
Rover 400 -00
Rover 400 -00
Re: Re: Byta huvudenhet i 307 - dör färddatorn?
Angående hur mycket volym de har att spela på har du helt fel. De har hela dörren att fylla. Tänker du på den lilla svarta plasten som den sitter i har den inbyggda luftkanaler. Blir i teorin liknande funktionen i en basreflexlåda.ReineJ wrote:Här kommer en uppdatering som kanske är lite offtopic till just denna tråd men ändå... jag har försökt läsa det som finns här på forumet om stereo i 307an. Det fanns några trådar om högtalare och jag läste i en att någon bytt högtalare men behållt originalstereon, och blivit hyfsat nöjd över förbättringen. Jag köpte i våras ett par billiga MDS 6,5" som har legat tills nu. I helgen bytte jag framhögtalarna till dessa och jag måste säga att jag är ganska besviken över att knappt höra någon skillnad! Basljudet är fortfarande obefintligt, högtalarna bottnar i princip lika illa som originalen. Det kanske blivit lite bättre ljudkvalitet överlag med musik utan för mkt bas, men jag märket knappt nåt.
nuffrat från min telefån
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- Peter Igelhammar
- Crew

Hade samma erfarenhet. Orginalenheten verkar för klen.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare: